Annons

AA-batterier till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Hallu !

Har nu fått min efterlängtade 20D, inklusive ett batterigrepp. Kastade snabbt i 6 AA batterier istället för orginalbatteriet, eftersom jag förväntar mig använda batterigreppet på för jämnan. Vet nu att man kan köpa ytterligare ett "originalbatteri" alternativt ett piratdito men det visste jag inte innan.

MEN.....Kameran talar om för mig att batterierna är urladdade efter 30-40 minuter, och märk väl att jag ännu knappt börjat plåta....jag försöker endast lära mig kameran genom att gå igenom menyfunktioner osv.

Frågan är om AA-batterier är så dåliga i detta avseende att de inte håller längre eller om det är fel på antingen kameran eller alternativt batterigrappet. Kanske kommunikationen mellan de två inte riktigt funkar ?

Någon annan som upplevt detta eller har koll på livslängden för AA-batterier i det här sammanhanget ??

Känns trist att kanske upptäcka ett nytt fel, ett fel ingen har talat om här.....

.....M.m..m.m...murphys law ?

//Axel

AA batterierna är ju bara till för en paniklösning ifall du står med tömda original-batterier. De går ju som känt inte att köpa vart som helst, det går däremot AA-batterier.

Såg nåt från Canon ang. AA; "It will suck them dry."

Stoppa i ditt originalbatteri så ska du se att det håller lite längre. Det går bra att bara använda ett batteri i.

Förresten, vart fick du kameran från?

Notera också att LCD-displayen är en stor batterislukare, så batterierna tar slut betydligt fortare av att man "leker" med kameran än när man faktiskt använder den normalt.

Har nu haft orginalbatteriet i ett tag och nog verkar det räcka längre alltid, får köpa ett till så jag kan plugga i mitt grepp igen.....

Kameran har jag köpt hos, eller från, Madeco. Jag beställde den för 1½ vecka sedan, kom in i onsdags, hämtade den igår.....Så det gick rekordsnabbt ! Stod dessutom som nummer 6 i kön när jag beställde en......

//Axel

Om du använder laddningsbara AA-batterier bör du få hyfsad drifttid tycker jag. Är det torrbatterier så varierar det kraftigt beroende på fabrikat osv.
Det är väl 6 AA-celler som går i batterigreppet. Med 1800-celler så blir det 12.96Wh. Originalbatteriet har 10.3Wh, så då borde man få längre drifttid med 6xAA än med ETT originalbatteri.

Holtin skrev:
Har nu haft orginalbatteriet i ett tag och nog verkar det räcka längre alltid, får köpa ett till så jag kan plugga i mitt grepp igen.....

//Axel

Hej Axel.
Du är väl fullt medveten om att du kan köra med bara ett batteri i batterigreppet?

Canon kallar möjligheten att ha AA-batterier för: "To get you home". Alltså en ren nödlösning som ger lägre bildfrekvens.

Den där extra hållaren lär ju inte kosta så mycket, så det är väl en trevlig feature om laddare skulle paja om man är ute i världen någonstans. Men på hemmaplan är den nog inte så användbar direkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto