Annons

"Action" bilder med 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har en 300d, som jag plåtat straxt över 7000 bilder med sedan i Julas.
Dock har jag inte haft/tagit mig möjligheten att plåta några actionbilder, förrens idag.

Plåtade lite hundkapplöpning (SpecialKlubben Rhodesian Ridgeback Sverige Stockholmsavdelningen som kör detta ibland på skojs)

Men upptäckta att det var väldigt svårt att få fokus på hundarna, då de springer relativt fort.

Körde med 300D:n och mitt Canon EF 70-200 2,8L USM, vilket i sig är ganska snabbt i fokuseringen, men verkade som att kameran inte hängde med.

Kameran skall väl ha någon sorts AF som kan följa rörande mål, hur får man igång denna?

Andra tips m.m. tas gärna emot inom detta område!

/Jocce

Följande AF får du igång om du fokuserar på något som rör sig, annars kan du starta den själv genom att fokusera på något en bit bort sen vinklar du kameran sakta neråt så att avståndet till motivet minskar då brukar den dra igång. Svårt att förklara men gör så att du först fokuserar på något sen medans du håller in halva avtryckaren så riktar du kameran sakta mot något som är närmre.
Alternativt kan du köra i sportprogrammet då är den alltid igång men då är du ju låst till 400-iso.

Jocce skrev:
Har en 300d, som jag plåtat straxt över 7000 bilder med sedan i Julas.
Dock har jag inte haft/tagit mig möjligheten att plåta några actionbilder, förrens idag.

Plåtade lite hundkapplöpning (SpecialKlubben Rhodesian Ridgeback Sverige Stockholmsavdelningen som kör detta ibland på skojs)

Men upptäckta att det var väldigt svårt att få fokus på hundarna, då de springer relativt fort.

Körde med 300D:n och mitt Canon EF 70-200 2,8L USM, vilket i sig är ganska snabbt i fokuseringen, men verkade som att kameran inte hängde med.

Kameran skall väl ha någon sorts AF som kan följa rörande mål, hur får man igång denna?

Andra tips m.m. tas gärna emot inom detta område!

/Jocce

AI (AI Servo?) heter det och finns dessvärre bara i sportprogrammet som i sin tur är låst vid ISO 400 och inte ger möjlighet till att själv påverka bländare/slutare. I det läget fungerar 300D:n, bortsett från begränsningarna, bra, tycker jag.

Det finns visst nått sätt att aktivera AI Servo om man kört hacket, men det har jag inte provat och ärligt talat låter det så pass bökigt att jag inte tror att det är någon större idé att fundera på den saken. Det var nått med att hålla ner avtryckaren och byta mellan AF och MF eller... tja, krånligt i alla fall.

Blixsnabba hundar är kanske ett dåligt exempel - men när det gäller action över lag så finns det många fotografer som, trots dagens avancerade AF, använder sig av manuell fokusering. Det är en ädel konst! Med mycket träning tror jag att man kan bemästra de flesta situationer. Med 70-200 borde det vara väldigt möjligt, den har ju en bred och jämn fokuseringsring. Kan vara värt att pröva på i alla fall - de e ju de fina med digitala kameror. Inga extra kostnader för experimenterande!

EDIT: Ok, Markus hade lite mer info än mej. Jo, det stämmer att den går igång av sej själv när kameran tycker att det behövs. Ibland när man inte vill att den ska göra det...

markusd skrev:
Följande AF får du igång om du fokuserar på något som rör sig, annars kan du starta den själv genom att fokusera på något en bit bort sen vinklar du kameran sakta neråt så att avståndet till motivet minskar då brukar den dra igång. Svårt att förklara men gör så att du först fokuserar på något sen medans du håller in halva avtryckaren så riktar du kameran sakta mot något som är närmre.
Alternativt kan du köra i sportprogrammet då är den alltid igång men då är du ju låst till 400-iso.

Okej, hur känner den av att den rör sig då? Ser man att den är aktiverad på nått sätt?

/Jocce

Ett stabndardknep för att få vovvarna i fokus är att förfokusera på en känd punkt och invänta att jyckarna anländer till pltasen. Om det är kapplöpningar av olika slag som avporträtteras är händelseförloppet relativt förutsägbart, med tanke på att hundarna springer en given bana i relativt konstant hastighet. En annan fördel med att förfokusera är att tiden mellan avtryck och att bilden tas blir minsta möjliga, eftersom fokusering inte behöver ske.

Med ryska hacket i kameran kan du välja mellan autofokusvarianterna OS (en fokusering en bild, d v s låst fokusering, samt AI som är en förutsägande fokus, som först beter sig som OS, men om den efter en stund märker att motivet flyttar sig så fokuserar den om. Jag föredrar OS, men vill gärna få SE, AI-Servo att fungera, vilket endast fungerar i sportprogrammet som i övrigt är handikappat med förvald JPEG och ISO 400.

ANNONS
Götaplatsens Foto