Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Actions hänger inte med vid uppgradering

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag kör Windows 7, 64-bitars.
Jag har nyligen installerat min uppgradering från Photoshop CS4 till CS5.
Inga problem, allt funkar som förväntat. Men en sak med uppgraderingen gjorde mig lite förvånad. Vid tidigare uppgraderingar från CS2>CS3>CS4 har alla egna Actions, Presets och pluggar följt med till den nya versionen. Men inte denna gång! Att NoisWare inte följde med är förklarligt eftersom deras installationsprogram ännu inte känner igen CS5. Detta enligt uppgift från NoiseWares hemsida. Men de andra? Visst, det är ju enkelt att manuellt kopiera dem från CS4 till sina platser i CS5.

Dessutom undrar jag varför de gamla versionerna av CS4, både 32- och 64-bitars ligger kvar. Borde inte de städats bort vid uppgraderingen? Nu ligger de där och tar upp drygt 650 MB. Vet någon om det helt enkelt bara är att avinstallera dem utan att det blir problem med CS5? Jag tänker att de 650 megabyten kan jag ha till nåt roligare. Jag ska nog testa med att först döpa om CS4-mapparna och sedan köra CS5 en tid för att se om det blir problem.

Jag har haft samma upplevelse som dig vid tidigare uppgraderingar, alltså att ingen egentlig uppgradering gjorts, utan en nyinstallering "bredvid" den gamla installationen. Dock inte CS4->CS5, eftersom jag håller på att fasa ut photoshop till förmån för lightroom, men CS3->CS4 och LR1->LR2.

I de fallen har jag bara avinstallerat den gamla versionen. Alla delade filer ligger i en separat mapp (något med adobe shared) på ett separat ställe, så avinstallationen ska inte påverka övriga program.

Det som är så trevligt med Adobes uppgraderingar är just att man får behålla den gamla versionen också, vilket i många fall är mycket trevligt att kunna göra.

Att avinstallera går alldeles utmärkt, efter man märker att allting fungerar precis som man vill i CS5, utan att det påverkar någonting. Det är det gamla serienumret som är nyckeln vid uppgraderingen.

Nu vill jag inte minnas att actions/presets osv. har hängt med innan heller, eftersom det faktiskt är en nyinstallation man gör, och ingen uppgradering (rent tekniskt). Det blir bara till att kopiera över dessa och njuta av ett mycket trevligt PS CS5.

Tack för de snabba svaren. Jag trodde också att det var så med "uppgradering", men tänkte det är säkrast att fråga "experterna"!
Jag får se hur jag gör med den gamla versionen. Flyttar kanske dem till en annan hårddisk. Kan kanske va bra å ha? ;-)

Tack för de snabba svaren. Jag trodde också att det var så med "uppgradering", men tänkte det är säkrast att fråga "experterna"!
Jag får se hur jag gör med den gamla versionen. Flyttar kanske dem till en annan hårddisk. Kan kanske va bra å ha? ;-)

Du kan ju alltid återinstallera den om så skulle behövas, så länge du har installationsfil/skiva kvar. :)

Det är ju naturligtvis också ett alternativ. Men då måste jag väl avaktivera programmet först, innan jag avinstallerar.

Det är en fördel att göra det, ja. Skall påpeka att jag faktiskt aldrig har återinstallerat efter uppradering, så jag vet inte riktigt om en avaktivering där påverkar CS5. Jag skulle inte tro det, men i värsta fall blir det att återinstallera CS5 och aktivera det och 5 igen.

Det är en fördel att göra det, ja. Skall påpeka att jag faktiskt aldrig har återinstallerat efter uppradering, så jag vet inte riktigt om en avaktivering där påverkar CS5. Jag skulle inte tro det, men i värsta fall blir det att återinstallera CS5 och aktivera det och 5 igen.

Nej, det påverkar bara det aktuella programmet. Men det är nog inget problem egentligen. För en tid sedan hade jag stora datorproblem och till slut gick varken CS4 eller LR att starta. Och då inte heller att avaktivera. Jag kunde heller inte installera om prgrammet på nya datorn eftersom det var aktiverat max antal gånger. Men ett samtal till Adobes support löste det genom att supportkillen "fixade" ytterligare aktiveringstillfällen direkt under samtalets gång, efter att jag beskrivit för honom vad som hänt.

Absolut. Har man en fullständigt korrekt kopia och licens från Adobe så är aktiveringen sällan ett större problem.

Vet någon om det helt enkelt bara är att avinstallera dem utan att det blir problem med CS5?
Jag tappade alla file associations - vad nu det heter på svenska - när jag avinstallerade CS4 (Win 7 64). Det var dock bara att köra om CS5 installationen igen, så fixade den till sina egna default inställningar. Presets och Plug-ins har man nog alltid fått fixa till manuellt, om jag minns rätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto