Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapter eller liknande?

Produkter
(logga in för att koppla)

Quisquam

Aktiv medlem
Jag har fått ärva ett gammalt Soligor 400/6.3 som min pappa använde till sin Olympuskamera. Jag har en EOS 400D (det skulle i så fall bli motsvarande 640 mm) nu och undrar om det är idé att försöka komma på ett sätt att använda detta objektiv på min kamera rent kvalitetsmässigt och hur bär jag mig i så fall åt?

Försökte kolla lite i tidigare trådar men blev lite osäker. Går det att få tag på det jag behöver i Sverige och till en vettig peng? Vore mycket glad för råd från mer erfarna fotomänniskor!! :)

Går det att skruva av bajonettfattningen? Om så är fallet är objektivet avsett för T- eller T2adapter. Du får i så fall ersätta Olympusadaptern med en för EOS.

Om objektivet är av lite modernare typ och saknar T/T2-adapter behövs en adapter som gör om Olympusbajonetten till EOS-bajonett. Jag vet inte om såna existerar. Kanske kan nån Olympus- eller Canonfotograf svara på det.

Olle

Det sitter fyra små skruvar i fattningen, men om det betyder att man ta loss och byta något vet jag inte. Måste det inte sitta skruvar där oavsett?

Kom på att jag kunde ta ett kort... Kanske inte bästa kvaliteten, men man ser förhoppningsvis hur det ser ut.

Bilagor

• img_1781.jpg
    img_1781.jpg
    85.7 KB · Visningar: 178
Quisquam skrev:
Det sitter fyra små skruvar i fattningen, men om det betyder att man ta loss och byta något vet jag inte. Måste det inte sitta skruvar där oavsett?

Kom på att jag kunde ta ett kort... Kanske inte bästa kvaliteten, men man ser förhoppningsvis hur det ser ut.
Det där är ingen T- eller T2-adapter. Sök på e-bay, eller andra liknande siter, som Lasse förslog.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto