Annons

Adapter för att ha Leica M objektiv på Canon EOS kamerahus /5DMkIII, 7DMkII

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Aktiv medlem
Adaptrar har väl behandlats ingående på flera trådar här på Fs...men jag hittar inget av det jag söker...

Finns det sådan adapter? Att kunna använda fasta objektiv med Leica M fattning på Canons digitala kamerahus 5DMkIII, 7DMkII...? (En senare fråga skulle kunna vara också till Canon analoga kameror, med fattning för Canon FD och FDn).

Tacksam fär tips!!
 

mikoto

Aktiv medlem
Ingen av Leica M och FD går på ett enkelt sätt få dit på Canon EF. Problemet är registeravståndet. Adaptern går inte göra tunn nog för att objektiven ska komma på rätt avstånd från sensorn på en EF kamera så du kan inte fokusera på oändligheten. Det finns tydligen adaptrar med extra linser i som löser detta men kvaliteten är nog tveksam.
 

Canalog

Aktiv medlem
Ingen av Leica M och FD går på ett enkelt sätt få dit på Canon EF. Problemet är registeravståndet. Adaptern går inte göra tunn nog för att objektiven ska komma på rätt avstånd från sensorn på en EF kamera så du kan inte fokusera på oändligheten. Det finns tydligen adaptrar med extra linser i som löser detta men kvaliteten är nog tveksam.
OK - synd. Men jag skulle kunna prova att ta några få bilder, hos nån som har en sån (kanske när jag är på resa söderut eller i Sthlmstrakten), att ta några bilder med digitalkameran 5DMk3 trots att man inte kan fokusera på oändligt....
 

MattiasL

Aktiv medlem
Lösningen är en spegellös digitalkamera. Där funkar såvitt jag vet alla märken utan extra linser. (Men jag har hört att det kan bli lite färgskiftningar och konstigheter i kanterna på vissa modeller med tjockt filter framför sensorn).
 

PMD

Aktiv medlem
Alla märken av objektiv för spegelreflexkameror lär nog fungera på en spegelfri kamera, ja.
Förutsatt att det finns en adapter att köpa, förstås. :)

Att däremot sätta ett objektiv för en spegelfri kamera på en spegelfri kamera av ett annat märke kommer nog inte alltid att fungera.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Lösningen är en spegellös digitalkamera. Där funkar såvitt jag vet alla märken utan extra linser. (Men jag har hört att det kan bli lite färgskiftningar och konstigheter i kanterna på vissa modeller med tjockt filter framför sensorn).
Precis. Flera mätsökarobjekitv för Leica M, FFA de med lite mer vidvinkel är symmetriska och även om så inte är fallet är ofta infallsvinkeln för ljuset sådant att kantskärpan blir sådär och det blir därför skjutningar mot kanterna. Så att montera Leica M på flera spegellösa märken går kanske bra men jag antar att man vill ha Leicakvalitetenboch inte bara montera Leicaobjektivet?

I fallet DSLR funkar det dåligt då det måste finnas glas i adaptern för att få oändlighetsfokus och då förstör man bildkvaliteten.

Så kortfattat: det är bättre att sälja dina Leica M objektiv eller att köpa en Digital Leica M. Att montera dem på en kamera med adpater som inte är anpassad för de brantare infallsvinklarna ger inte Leicakvaliteten ändå och varför då använda dyrt glas om resultatet blir mediokert?
 

Canalog

Aktiv medlem
Min logik säger ju mig att köpa ett digitalt Leica M kamerahus...mkt hellre än att direkt gå in på digitalt spegellöst nytt system...

Leica M är ju ett spegellöst system som jag redan är inne på, även om det bara är analogt...än så länge!!

Jag kommer ju att behålla mina analoga Leica M-hus, så varför göra sig av med de objektiv som jag är såå nöjd med, när jag fotar analogt?? Ville ju bara testa hur bra dessa objektiv är på en kamera med bra FF digitalsensor...!
 
ANNONS