Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapter Nikon till M42

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Har ett Nikonhus med några objektiv till.
Har även en gammal älsklingsglugg 135/f1.8 med m42-gänga som jag använde för länge sedan.
Synd att jag inte kan använde den längre har jag tänkt... tills jag nu fått lära mig att det finns adapter att köpa som konverterar fattningen.

Någon som testat någon variant av sådan adapter?
Vad är nackdelen?
Att jag tappar automatik är jag medveten om.

Visst hade du en F-401 va? Jag har ingen större koll på den kameran, men jag tror att du tappar mer än bara automatiken med den. Är jag inte helt ute och cyklar så försvinner ljusmätaren helt och hållet så fort kameran inte har kontakt med ett elektroniskt objektiv. Men det kan du lätt testa genom att skruva bort objektivet och se om du får mätarutslag utan.

Problem! Nikon har avstånd 46,5 mm mellan objektivfattning och filmplan medan M42 ligger på 45,5 mm. Med en normal adapter kan du inte fokusera på långa avstånd då adaptern fungerar som en liten mellanring.

Jag har konstaterat att Jims misstanke stämde. Jag tappar mätningen.
Olles information blir ytterligare något som gör att jag får glömma detta.

Alltså:
Vill jag använda mitt 135/f1.8 blir det till att släpa en tredje kamera. Men vad gör man inte för att få en bra bild ;)

Senast ändrad:
Du behöver bara ett lämpligt hus till din 135:a och adapter för att sätta alla dina Nikon-objektiv på detta! Genom att adaptern förlänger avståndet mellan filmplanet och bajonettfästet på kameran fungerar det, till skillnad från tvärtom. Automatik och ljusmätare är ändå inget för riktiga män eller hur? ;-)

/Pontus

Jag har ett Chinonhus med gänga för 135:an
Kanske kan ha Nikon på det via adapter.
Vill gärna ha ljusmätare. Annat klarar jag mig utan. Så lite karl är jag ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto