Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapter på m43?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Jag har en Olympus E-PL2 och ett 14-150 objektiv.

Jag tänkte försöka mig på att använda något riktigt bra gammalt objektiv på Olympusen för makro. Det spelar ingen roll att man inte får automatik i ljusmätning och fokus. Men jag kan inget om vad som händer med bildkvalitet och så vidare om man använder adapter.

Kommer bildkvaliteten försämras?
Kan man hitta adaptrar till tex Minolta MD objektiv? De kostar ju inget och finns hur många som helst att välja mellan.
Vad händer med ljusstyrkan om man tex har ett 2,8 objektiv och sätter en adapter emellan?

Har försökt hitta någon tråd som behandlar det men inte lyckats.

Någon som vill försöka sig på en utläggning om det här?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns adapter till det mesta till m43. Några saker att tänka på:
1) det blir manuellfokus och Olympus har ingen "peaking" funtion för att underlätta MF utan det får bli att förstora bilden för fokus
2) alla objektiv för 35mm film är gjorda för att ge OK skärpa på en area som är 4ggr så stor som m43 sensorn så skärpan per kvadrat mm är sämre i många fall än dedicerade objektiv för 4/3 eller m43. Det lönar sig alltså endast att använda de skarpaste 35mm obj som t ex makro
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Det finns adapter till det mesta till m43. Några saker att tänka på:
1) det blir manuellfokus och Olympus har ingen "peaking" funtion för att underlätta MF utan det får bli att förstora bilden för fokus
2) alla objektiv för 35mm film är gjorda för att ge OK skärpa på en area som är 4ggr så stor som m43 sensorn så skärpan per kvadrat mm är sämre i många fall än dedicerade objektiv för 4/3 eller m43. Det lönar sig alltså endast att använda de skarpaste 35mm obj som t ex makro
Hej, tack för svaret. Jag la in samma fråga under Olympus när det inte kom något här så det tog en stund innan jag fattade att ditt svar låg här.

Jo, att det blir manuell fokus och manuell ljusmätning (antar jag) är helt ok. Jag har testat manuell fokusering på min Sony tidigare men trots deras LV manual fokus check somtas på bildsensorn och trots förstoring så har jag inte tyckt det varit något jag klarat av. Men Sonys jag hade då (A500) hade en lägre upplösning på skärmen och är dessutom rejält tung och med det stativ jag har blev det pannkaka. Olympusen är så lätt att den kan sitta stabilt på mitt stativ och har dessutom en mycket bättre skärm att det känns som det skulle kunna bli bra.

Att det är 4ggr så mycket yta på FF har jag inte tänkt på. Men när jag ränkar på det så verkar det bli 3,83 ggr faktiskt.
Nå, vi får väl se hur det går. Ska bli kul i alla fall.
Synd bara att det enda m4/3 makro som finns kostar 8000 kr...

Det bästa kanske snarare är att köpa ett billigt till något annat system och en adapter till den då? Typ ett till Sony AF så man kan använda på båda systemen.
 

laud

Aktiv medlem
Vet inte hur det är med Olympus kameror, men med Pansonics kameror så fungerar ljusmätningen med bländarautomatik. Du ställer bländare på objektivet och kameran väljer lämplig slutartid.

En fördel med att sensorn är mindre är att det går att göra en tiltadapter, vilket kan vara användbart för makro. Jag använder ett Micro-Nikkor 55/2.8 och ett Tamron 90/2.8 tillsammans med en m43/nikon tiltadapter.

Tycker peaking support som Sony har ser intressant ut. Olympus/Panasonic borde ju kunna släppa det som en firmware updatering kan man tycka... Panasonic G3 har iaf möjligheten att förstora en del av bilden som visas så att man fortfarande ser kanterna för att underlätta kompositionen.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Vet inte hur det är med Olympus kameror, men med Pansonics kameror så fungerar ljusmätningen med bländarautomatik. Du ställer bländare på objektivet och kameran väljer lämplig slutartid.

En fördel med att sensorn är mindre är att det går att göra en tiltadapter, vilket kan vara användbart för makro. Jag använder ett Micro-Nikkor 55/2.8 och ett Tamron 90/2.8 tillsammans med en m43/nikon tiltadapter.

Tycker peaking support som Sony har ser intressant ut. Olympus/Panasonic borde ju kunna släppa det som en firmware updatering kan man tycka... Panasonic G3 har iaf möjligheten att förstora en del av bilden som visas så att man fortfarande ser kanterna för att underlätta kompositionen.
Det sista skulle vara bra att ha, men sätter man den på stativ så kan man ju kolla kompositionen först och ställa skärpan sen.

Kanske funkar ljusmätningen om man ställer bländare på objektivet, jag vet inte får se. Men det är inte så viktigt tror jag.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Man kan ju köpa vanliga 4/3 objektiv och använda 4/3 till m43 adapter. Nyare 4/3 och 4/3 med SWD ger AF med m43 och är väldigt billiga beg då det verkar finnas många som överger 4/3. Titta på 4/3 obj 35/3,5 makro för 2000:- beg. Lär ge minst lika bra skärpa som ett dyrt makro för 35mm film/FF då det skall teckna en mycket mindre yta.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Man kan ju köpa vanliga 4/3 objektiv och använda 4/3 till m43 adapter. Nyare 4/3 och 4/3 med SWD ger AF med m43 och är väldigt billiga beg då det verkar finnas många som överger 4/3. Titta på 4/3 obj 35/3,5 makro för 2000:- beg. Lär ge minst lika bra skärpa som ett dyrt makro för 35mm film/FF då det skall teckna en mycket mindre yta.
Det stämmer nog. Vanliga 4/3 verkar vara ett stendött system.

Jag har slagit till på ett Vivitar 55 mm f2,8 makro med adapter. Får se vad det ger först.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Ibland kan det vara en fördel med småbildsoptikens lägre upplösning. Jag tycker min Nikon-35:a blir ett störtskönt porträttobjektiv på m43, särskilt med tiltadapter.
 
ANNONS