Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Administrera sina bilder, i vilket program?

Produkter
(logga in för att koppla)

Diver69

Aktiv medlem
Hej,
Naturligtvis har jag sökt lite här men inte hittat det jag söker. Inte helt iallfall.

Jag söker en mjukvara där man kan x-ross refera bilder mellan olika ämnen. Alltså att en bild kan ha flera taggar och att man sedan kan söka på en och få upp dom som har just den taggen. Har laddat ner Adobe album, men det var inte rikitgt det jag var ute efter.

Något bra tips?

Diver69 skrev:
Hej,
Naturligtvis har jag sökt lite här men inte hittat det jag söker. Inte helt iallfall.

Jag söker en mjukvara där man kan x-ross refera bilder mellan olika ämnen. Alltså att en bild kan ha flera taggar och att man sedan kan söka på en och få upp dom som har just den taggen. Har laddat ner Adobe album, men det var inte rikitgt det jag var ute efter.

Något bra tips?

Hej!
Jag använder Lightroom som jag tycker funkar förträffligt. Använde tidigare IMatch, som var ett mycket bra program, men jag villa ha det mesta under samma tak och då blev det Lightroom. Finns att hämta som 30-dagars demo.

//Dan

OK, får väl testa den.
Har ju läst en hel del om den här på Fotosidan, men jag visste ju inte om den hade denna funktion.
Mao värt att testa. Finns ju ställen där man kan "prova" hela programmet. ;-)

Tack!

Njaää, Inte riktigt nöjd!
Hoppas ingen tar illa vid sig. Ligthroom är säkert ett jättebra program, men jag är ute efter något lite enklare. Ett rent administrations program. Möjligen även ett visningsprogram, men huvudsyftet är att "tagga" bilder med olika taggar!

Andra förslag?

P.S
Skall även kolla på Imatch!
Red: Ser dock att även Imatch (även) är ett "bildredigerings program :-(

Diver69 skrev:
Njaää, Inte riktigt nöjd!
Hoppas ingen tar illa vid sig. Ligthroom är säkert ett jättebra program, men jag är ute efter något lite enklare. Ett rent administrations program. Möjligen även ett visningsprogram, men huvudsyftet är att "tagga" bilder med olika taggar!

Andra förslag?

P.S
Skall även kolla på Imatch!

Det är ju precis det som Lightroom gör. I Libary-delen så har du en ruta som heter Keywording, till höger under Histogrammet. Skriv in dina taggar där, kommaseparerat. Ta daaaa! Taggarna möjliggör sökning bland bilder som har taggar, bland annat.

vox2000 skrev:
Det är ju precis det som Lightroom gör. I Libary-delen så har du en ruta som heter Keywording, till höger under Histogrammet. Skriv in dina taggar där, kommaseparerat. Ta daaaa! Taggarna möjliggör sökning bland bilder som har taggar, bland annat.

Jo, jag såg det!
Men ändå. Så mycket info på en sida, som jag (familjen) inte behöver!
Men jag såg det!
Som sagt, jag säger inte Ligthroom är dåligt eller saknar funktionalitet, utan bara att det kan så mycket mer än jag behöver!

MVH
Martin

Hmmmmmmmm.
Får väl krypa tillbaka til korset!
Lightroom kanske inte var så dåligt ändå ;-)

Skulle någon kunna berätta hur jag kan "administrera" vissa bilder som jag inte vill att vem som helst skall ha access till?(Thumbnailen alltså)
Jag har en extern hårddisk som ligger i säkerhetsskåp. Detta löser ju Lightroom bra. Den håller ju koll på om just den "maskinen" ansluts eller inte. Men kan jag skapa en "Extra" del/mapp...i ligthroom som man kan skydda i så att inte vem som helst kan se "thumbailen" för just dessa. (Bilderna ligger ju skyddade i säkershetsskåpet!?)

Tacksam för svar och hoppas ni förstår vad jag vill.

MVH
Martin

P.S
Kanske skall lägga till anledningen till frågan!
Man vill ju inte att när man skall visa semesterbilderna eller andra bilder för någon, att plötsligt en halvnaken sambo finns där!

Senast ändrad:
Adobe photoshop elements har en album funktion som gör just detta. Och desstuom gör det finfint på ett enkelt sätt.

Ett gott råd innan du bestämmer dig. Se för guds skull till att skaffa ett program som tillåter dig att skriva taggarna till bilderna eller i en separat xmp fil och detta i en vedertagen standard. Orsaken? Jo, den dagen när du vill byta program eller programmet upphör att existera så finns alla taggar sparade tillsammans med filerna och inte i en separat databas.

Jag använde tidigare Photoshop Album version 2 som saknar denna funktion. (finns i version 5 som ingår i PS Elements). Fick en hårddiskkrasch där allt online försvann. Tack o lov så var allt uppbackat på andra medier så datat fanns kvar. Men jag hade stora svårigheter med att återskapa det hela. Mina bilder låg då på DVDer och enbart en liten proxy skapad av programmet tillsammans med databasen fanns på mina hårddiskar. Jag såg framför mig ett hästarbete med att lägga in alla taggarna (25000 bilder) igen innan jag fick ordning på återställningen. Tyvärr fick jag problem även när jag bytte till Lightroom. Det gick inte att exportera databasen tillsamman med bilderna på ett smidigt sätt. Hade data/taggarna funnits i bilderna så hade det bara varit att stoppa i skiva efter skiva så hade LR fixat det själv.

Mankan G skrev:
Adobe photoshop elements har en album funktion som gör just detta. Och desstuom gör det finfint på ett enkelt sätt.

Ett gott råd innan du bestämmer dig. Se för guds skull till att skaffa ett program som tillåter dig att skriva taggarna till bilderna eller i en separat xmp fil och detta i en vedertagen standard. Orsaken? Jo, den dagen när du vill byta program eller programmet upphör att existera så finns alla taggar sparade tillsammans med filerna och inte i en separat databas.

Jag använde tidigare Photoshop Album version 2 som saknar denna funktion. (finns i version 5 som ingår i PS Elements). Fick en hårddiskkrasch där allt online försvann. Tack o lov så var allt uppbackat på andra medier så datat fanns kvar. Men jag hade stora svårigheter med att återskapa det hela. Mina bilder låg då på DVDer och enbart en liten proxy skapad av programmet tillsammans med databasen fanns på mina hårddiskar. Jag såg framför mig ett hästarbete med att lägga in alla taggarna (25000 bilder) igen innan jag fick ordning på återställningen. Tyvärr fick jag problem även när jag bytte till Lightroom. Det gick inte att exportera databasen tillsamman med bilderna på ett smidigt sätt. Hade data/taggarna funnits i bilderna så hade det bara varit att stoppa i skiva efter skiva så hade LR fixat det själv.

Smart!
Det hade jag naturligtvisd inte tänkt på!

Tack så mycket!

Diver69 skrev:

Kanske skall lägga till anledningen till frågan!
Man vill ju inte att när man skall visa semesterbilderna eller andra bilder för någon, att plötsligt en halvnaken sambo finns där!

Om motivet är så pass enkelt och det är du själv som sköter datorn när visningen skall ske är det ju väldigt enkelt att tagga upp dessa "känsliga" bilder, t ex med en av färgmarkeringarna och så väljer du filter så vips döljs bilderna i LR.

Om däremot klåfingriga utomstående skall sköta visningen helt själva så funkar ju inte detta.

Jag skulle lösa problemet så här:

Importera allt, tagga upp känsliga bilder, filtrera bort dem, markera allt, exportera och vips så har du en mapp med "säkra" bilder som du kan lägga på en CD, USB eller plats i filsystemet som alla har tillgång till.

Jag gör något liknande. T ex kommer hem från Thailand med hundratals bilder. Gör en export för farmor och farfar, en export för vänner som vi träffade på platsen, en export för familjen själva osv. Det gäller bara att hålla tungan rätt i mun så inte nakenbilderna hamnar fel! :)

Om du har större krav än så gissar jag att det skulle kunna gå att använda operativsystemets rättighetsinställning så att cachade filer skyddas men det blir nog lite knepigt att få till det eftersom man inte kan styra var exakt respektive cache lagras.

Mvh
Anders

Inget dumt förslag, men lite invecklat! Jag skall kolla runt lite. Måste finnas något lite enklare!

MVH
Martin

Diver69 skrev:
Inget dumt förslag, men lite invecklat! Jag skall kolla runt lite. Måste finnas något lite enklare!

MVH
Martin

Vad kan vara enklare än att skapa en export för respektive mottagare?

Alla program innebär förstås en viss inlärningströskel. Min bedöming är att i LR är den ovantligt låg.

När det gäller just att organisera, sortera, tagga och exportera sina bilder är LR ett mycket bra verktyg, säkert ett av det bästa på marknaden.

Givetvis finns det andra, många säkert billigare och några gratis, men inget lär vara helt arbetsfritt!

Lycka till!

Mvh
Anders

Hej,

Testade precis Fotostation och det var inte heller riktigt det jagvar ute efter.
Nä, tror jag håller med till LR.
Skall testa export funktionen!

Tack alla som svarat.
Hoppas jag kan hjälpa er någongång!
TACK!

MVH
Martin

I photoshop album finns det en tagg som heter "dold". Lägger du till den till en bild så visas inte bilden oavsett andra val av taggar förrän "dold" oxå är vald. Den funkar alltså som ett filter för bilder som inte är offentliga trots att de kanske delar taggar med andra bilder........för att den dolda bilden skall visas måste den alltså aktivt först aktiveras genom att klicka på "dold" och sedan på de andra taggarna som du önskar. Funkar faktiskt finfint men det är ju ingen garanti att ingen obehörig kommer åt bilderna. Ingen kod eller dyligt utan om du känner till knepet så är det lätt att få fram dom. Se det mer som ett skydd när du sitter där och visar bilderna från senaste Greklandssemestern där även bilder på den halvnakna sambon finns. Klickar du då på taggen "semester i Grekland" så kommer ju alla bilder upp. Även de på sambon men alltså inte om du har lagt till "dold" på dessa,....

Senast ändrad:
:-D
NEJ, nu är jag tvungen att installera det igen för att testa "dold" funktionen!

Nåja!
Bara att ladda ner igen!

TACK!
SKall testa!
Hör av mig vad jag tycker!

ANNONS
Götaplatsens Foto