Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Adobe Digital Negative Converter

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasl

Aktiv medlem
En del fotografer har tidvis uttryckt sina farhågor angående möjligheten att i framtiden läsa sina sparade raw-filer. Adobe försöker nu lansera en generell raw-standard, DNG, med fria konverteringsprogram. Läs mera på Luminous Landscape eller hos Adobe. Tycker idén verkar intressant...

Intressant! Verkar som att jag med "Adobe DNG Converter" kan komma åt färgåtergivningsinfo för varje modell som Adobe har testfotograferat.

Gäller bara att jag ska förstå mig på matriserna ColorMatrix och CameraCalibration - och förstås kunna plocka fram dem ur DNG-filen också.

Jag har varit väldigt nyfiken på hur Adobe hanterar just färgkorrigeringen och i med detta verkar det som att man får deras metod presenterad.

Idén är onekligen bra, det är bara ett problem, jag ser inget som garanterar dess frihet, inget bindande såsom t ex. GPL, LGPL eller nåt liknande, dvs. något som förhindrar att även detta blir ett inlåst format i framtiden, som det nu ser ut så har man bara Adobes ord på att det är fritt (jag kan dock ha fel här, jag bara hittar ingen garanti). Både GIF och JPEG utannonserades en gång i tiden som öppna och publikt dokumenterade format, sedan när formatet blev spritt världen runt började Unisys att kräva licenspengar... Å nu har ett amerikanskt företag börjat stämma en himla massa företag för att deras program kan skapa JPEG bilder..

ANNONS
Götaplatsens Foto