Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Adobe Gamma Wizard?

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Jag har klart för mig att ska jag göra en "riktig" kalibrering av bildskärmen måste jag skaffa en kalibrator, men jag vill innan dess åtminstone ha rätt grundinställningar. I Photoshopguiden nr 1/ 2008 står det på sidan 21 om en metod attställa in sin PC rätt som utgår från Kontrollpanelen och där välja Gamma Wizard (Adobe Gamma Wizard).

Går jag in på Kontrollpanelen finns inte detta, trots att jag har Photoshop (CS 3) uppdaterat på nätet nyligen. Varför hittar jag inte Adobe Gamma Wizard?

WFS) (Graylingman skrev:
Adobe Gamma finns inte i CS3
Och orsaken till detta är att det är nästan omöjligt att få ett vettigt resultat på en LCD-skärm. På gamla CRT-skärmar var det en lösning som till nöds fungerade, men på en LCD går det som sagt var inte att få till en bra kalibrering med denna inställning.

Stefan

Dessutom ber kalibreringsprogrammet dig att stänga av Adobe Gamma innan du kalibrerar så det finns ingen anleding att försöka sig på det om du ändå ska kalibrera "på riktigt" sen.

ANNONS
Götaplatsens Foto