** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Adobe Lightroom - nummerserier

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Vad är det för skillnad mellan de olika filändrings inställningarna ;

Importnummer
Bildnummer
Sekvensnummer

Jag vill importera enligt följande:

ÅÅÅÅ-MM-DD - nnn

Exempel 2012-12-13 - 001

Med detta menar jag alltså en bild tagen med datumet ovan och ett löpnummer.
MEN, nu kommer grejen, Löpnummret skall ENDAST numrera bilder tagen den dagen.

Några exempel till:

2012-12-13 - 001
2012-12-13 - 002
2012-12-13 - 003

Har emellan "nollställs" löpnummret.

2012-12-14 - 001
2012-12-14 - 002

Finns det något bra sätt?

MVH:
Fredrik Johansson
 
Jag använder inte LR's egna sekvensnumreringar, så jag kan inte svara direkt på din fråga. Men även jag döper om mina bilder för att få de i rätt ordning namnmässigt, men jag gör det genom att använda datum och tid:

ÅÅÅÅ-MM-DD TTMMSS
 
Jag brukar aldrig bry mig om att döpa om filerna vid import.

Jag försökte åstadkomma det du ville men det verkar inte som om LR klarar av detta i ett steg.

Däremot kan du göra så här:

1) Importera alla bilder till en mapp.

2) Filtrera bilderna på datum.

3) Börja med ett datum, markera alla bilderna från det datumet (Ctrl+A)

4) Tryck F2

5) Välj "Edit" och gör de inställningar som du vill ha och kör OK.

Välj att filtrera på nästa datum, tryckl Ctrl+A, tryck F2, tryck OK. Upprepa för varje datum.

Det går faktiskt ganska fort även om man har bilder från olika datum.
 
Alternativt importera till datummappar. Då slipper du filtrera men måste gå igenom varje mapp.

Vad det är för skillnad mellan import-, sekvens- och bildnummer är jag inte riktigt klar över.
 
Alternativt importera till datummappar. Då slipper du filtrera men måste gå igenom varje mapp.

Vad det är för skillnad mellan import-, sekvens- och bildnummer är jag inte riktigt klar över.

Denna lösning verkar intressant faktiskt. Man är ju lat av naturen så helst hade jag viljat få allt löst direkt.
Men med tanke på hur mycket (eller inte) jag fotar så borde din lösning inte vara något större jobb.

Tack!
 
ANNONS