Annons

Adobe Photoshop CS - Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)
Men... Jag testade själv *hmmm* *.cr2 filen betedde sig så, men när jag zippade den fungerade det... Ska kolla igen....

Nu ligger bara filerna som zippade, och dom fungerar "spara som" på för mig iaf...

casting skrev:
Men... Jag testade själv *hmmm* *.cr2 filen betedde sig så, men när jag zippade den fungerade det... Ska kolla igen....

Nu ligger bara filerna som zippade, och dom fungerar "spara som" på för mig iaf...

Nu gick det ladda hem dom skall barase om det går att öppna dom nu

Eos 350D samt Nikons D2x stöds INTE i camera raw 2.4 för CS1 utan bara i 3.1 för CS2.

Vill man öppna bilder från 350D i CS1 får man först konvertera dessa till DNG och sedan öppna dem i ACR 2.4 i CS1.

Har inte?

350d samma RAW format som 20d? I så fall kan man visst ladda ner dom i "vanliga" CS, men man måste hämta den filen jag har på sidan ovam *pekar uppåt*

1D, 1Ds, 20D och 350D har alla filer som heter .cr2, men inte är det exakt samma raw-filer för det.

D2x och andra nikonkameror har alla .NEF men inte är det samma RAW-filer det heller.

För 350D och D2x krävs det ADC 3.1 som är en plugin som inte fungerar i CS1. Dock kan man ladda ner den separata DNG-konvertern och konvertera filerna till DNG och sedan öppna i Camera RAW 2.4 i CS1.

Här är Adobes sida för ADC 3.1 där stödet kom
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2940

Det är en sabla soppa och jag tycker faktiskt Adobe är lite tykna som inte ger stöd för 350D till CS. Att de som köper sig en D2x borde ha råd att uppgradera är väl en sak, men 350D är en budgetkamera trots allt.

Dock så erhåller ju elements stöd så det är rätt ok.

Det kan man väl iof till viss del hålla med om, men lika vansinnigt verkar det ju att tex 20d och 350d har olika rawfiler....

Det tycker jag inte är speciellt konstigt. Olika kameror med olika sensorer i. Följaktligen får de lite olika raw-filer och parametrar.

Formatet borde ändå kunna hålla en standard. Det ju ändå samma upplösning, och vad skulle kunna skilja på för parametrar? Nä, jag tror det är lathet och slapphet som gör att man inte skapar en RAW standard som åtminstone håller för några fler modeller.

Saken är den att det inte är samma upplösning, det skiljer sig åt mellan 20D och 350D. Sedan tillkommer troligen några entaka parameterar om färgåterginingen, AA-filter och bayer filter som inte nödvändigtvis är detsamma. Förutom då metadatan för de olika inställningarna som respektive kamera har.

Köper det, och kom ju på att de är som du säger, inte identisk upplösning heller.... Då faller vi tillbaka på att Adobe är snåla istället ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto