Annons

Adone DNG-converter, jpeg-förhandsvisning

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Hej.

Har precis fått hem min Panasonic DMC-LX2.
RAW-filerna från den blir ca. 20 MB, så jag bestämde mig för att prova konvertera dessa till DNG. De blev då endast ca. 10 MB stora.
Men, det finns en inställning i DNG-konverteraren där man väljer storlek på jpeg-förhandsvisningsbilden. Man kan välja Ingen, Mellan eller Verklig storlek.
Är denna jpeg bara till för program som inte stödjer DNG? Provade att konvertera utan förhands-jpeg och i Bridge fungerar det som vanligt.
Kan även tillägga att jag inte använder mina RAW-filer som arkiv, utan gör lagom stora jpeg för detta ändamål.
Det känns som jag inte har någon nytta av den inbäddade jpeg-filen, men tänkte bara kolla så jag inte har missat något.

/Thomas

OK, kanske inte är så många som konverterar till DNG.
Men ni som gör det, hur gör ni med den inbäddade jpg´n och varför?

/Thomas

jtkarlsson skrev:
OK, kanske inte är så många som konverterar till DNG.
Men ni som gör det, hur gör ni med den inbäddade jpg´n och varför?

/Thomas

Hej Thomas!

Jag fotograferar i DNG Och har aldrig ens funderat över "problemet".
Om du inte sparar DNG-filen och har program som kan öppna DNG är det väl lugnt.

Micke.

Lawson skrev:
Hej Thomas!

Jag fotograferar i DNG Och har aldrig ens funderat över "problemet".
Om du inte sparar DNG-filen och har program som kan öppna DNG är det väl lugnt.

Micke.

Om du fotograferar i DNG så ställs du väl aldrig inför detta val, eller?
Det är klar att jag ska spara mina DNG filer.

OK, jag kan väl omformulera frågan.
Vilken funktion fyller den inbäddade jpg´n?

/Thomas

Jag är inte säker men jag tror att vissa program utnyttjar den inbäddade JPEG-bilden för avsevärt höja prestandan när man bläddrar igenom bilderna.

Så har jag för mig att det även fungerar i kameran när man fotograferar i RAW. Då visas JPEG-bilden när man visar bilden på displayen.

jtkarlsson skrev:
Om du fotograferar i DNG så ställs du väl aldrig inför detta val, eller?
Det är klar att jag ska spara mina DNG filer.

OK, jag kan väl omformulera frågan.
Vilken funktion fyller den inbäddade jpg´n?

/Thomas

"Kan även tillägga att jag inte använder mina RAW-filer som arkiv, utan gör lagom stora jpeg för detta ändamål."

Jag missförstod delen "inte använder mina RAW-filer som arkiv, utan gör lagom stora jpeg för detta ändamål."

Själv arkiverar jag DNG och gör lagom stora Jpeg för andra ändamål.
Och har du ingen nytta av den inbäddade Jpeg filen så är det väl bara att välja bort den.

Och Joel har svarat på vilken funktion den har, förhandsvisning.

Micke.

OK, tack för era svar.
Det verkar alltså som att den inbäddade jpg´n bara är till för att snabba upp förhandsvisningen. Då jag ändå inte använder RAW i mitt arkiv så skippar jag den inbäddade jpg´n.

Har ni några andra tankar kring DNG. Kan man lungt konvertera sina kameraspecifika filer till DNG och sedan slänga dem, eller finns det risk att man missar något?

Jag ser jag ingen risk med att använda kameraspecifika format. Tror inte att programtillverkarna helt plötsligt tar bort stödet för gamla modeller, men helt säker är man ju aldrig.
Det stora fördelen tycker jag är att jag kan miska storleken på filerna fån min Lumix, från 20 till 10 MB.
Filerna från min Dynax 5D miskar inte alls lika mycket. Är de kanske komprimerade redan från kameran?

/Thomas

jtkarlsson skrev:
OK, tack för era svar.
Det verkar alltså som att den inbäddade jpg´n bara är till för att snabba upp förhandsvisningen. Då jag ändå inte använder RAW i mitt arkiv så skippar jag den inbäddade jpg´n.

Har ni några andra tankar kring DNG. Kan man lungt konvertera sina kameraspecifika filer till DNG och sedan slänga dem, eller finns det risk att man missar något?

Jag ser jag ingen risk med att använda kameraspecifika format. Tror inte att programtillverkarna helt plötsligt tar bort stödet för gamla modeller, men helt säker är man ju aldrig.
Det stora fördelen tycker jag är att jag kan miska storleken på filerna fån min Lumix, från 20 till 10 MB.
Filerna från min Dynax 5D miskar inte alls lika mycket. Är de kanske komprimerade redan från kameran?

/Thomas

Detta med D5D filerna stämde inte, såg jag nu när jag provade. De blir faktiskt bara ca. 50 % av originalstorleken de med. Har för mig att jag provade detta för länge sedan och storleken ändrades inte så mycket. Det kanske var en tidigare version av DNG-convertern?

/Thomas

Ursäkta att jag bryter in i tråden men du har ju fått svar på din fråga nu =)
Om du ändå inte sparar dina RAW-filer, varför bemöda sig med att konvertera dem till DNG?

zuukit skrev:
Ursäkta att jag bryter in i tråden men du har ju fått svar på din fråga nu =)
Om du ändå inte sparar dina RAW-filer, varför bemöda sig med att konvertera dem till DNG?

Ja, jag har fått svar på min fråga.
Sen utveckalade jag ett resonemang kring mina MRW-filer från D5D och hävdade att de inte blev så mycket mindre vid konvertering. Jag rättade sedan mig själv, då det påståendet visade sig vara fel.

Varför har du fått för dig att jag inte sparar mina RAW-filer?

/Thomas

ANNONS