Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AEB - Varför behövs tre tagningar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då har du något fel på din kamera. Eller så har du haft auto-ISO och glömt att kolla på känsligheten i EXIF.

Ja jag lutar åt att det är nån bugg då, för jag har just kollat - och dubbelkollat - alla tre värdena i EXIF (tid, bländare och ISO)
:)

(Det var i sin tur det som fick mig att tro att kompenseringen sköttes programmässigt)
;-)

Förminska bilderna till 400 pixlar och slanga upp här så vi får se. Jag är hyfsat säker på att forumet inte strippar metadata.

Ja jag lutar åt att det är nån bugg då, för jag har just kollat - och dubbelkollat - alla tre värdena i EXIF (tid, bländare och ISO)

(Det var i sin tur det som fick mig att tro att kompenseringen sköttes programmässigt)
;-)

Timo, vi har samma utmärkta kamera :)

På de HDR jag tagit har jag kört med Av, och då skiljer sig tiden i EXIF. ISO är dock samma, men teoretiskt skulle ju den kunna ändras också/istället. Var tittar du på EXIF? Jag kollade nu i Bridge.

När det gäller den andra frågan skulle man rent mjukvarumässigt kunna tänka sig att faktiskt nöja sig med en exponering (den längsta). Men det skulle i så fall kräva att processorn på något vis lyckades ta emot data från sensorn 3 ggr under samma exponering. Och det går inte. Tekniskt avslutas bilden och skickas vidare till processorn först när slutaren är klar. Och då innehåller sensorndatat redan ett antal utfrätta områden. Och dom går inte att återvinna med bildbehandling. Det är ju liksom det som är meningen med en överexponering. :)

Men du har en poäng i din fråga. Läser nån Canon- eller Nikoningenjör detta är det ett bra uppslag på ett patent (om det inte redan finns). När Nikon D90 nuförtiden ägnar sig åt filmning, så läses sensorn av många ggr per sekund utan att slutaren öppnas och stängs. Så att sensor, processor och mjukvara skulle klara av det är uppenbart.

Förresten, har du tråkigt i snöyran kan du ju alltid uppdatera Firmware till 1.0.9. Bara småfix men det står bl.a. så här:

"Fixes a phenomenon in which AEB (Auto Exposure Bracketing) shooting does not operate normally under these conditions.
When using AEB together with exposure compensation, the camera may fail to write the third shot to the SD card."

Jag tog de flesta av mina HDR före uppdateringen och har inte haft några problem så det ändrar knappast något. Men är det snöyra så är det... :)

Firmware finns här: http://web.canon.jp/imaging/eosd/firm-e/eosdigital4/firmware.html

Förresten, har du tråkigt i snöyran kan du ju alltid uppdatera Firmware till 1.0.9. Bara småfix men det står bl.a. så här:

Hej frank!

Det där med att kameran missar eller tar lång tid på sig att skriva tredje bilden har irriterat mig väldigt - och eftersom jag HAR tråkigt i snöyran (förresten, är all den här snön bra till NÅGOT?) så ska jag kasta mig på uppdateringen.

Vad det gäller det där med EXIF...
Jag kollar informationen med "properties" i Vista.
Vad jag INTE kollat - som J O här ovanför är inne på - är om jag verkligen ser info från tre bilder eller om jag kanske av misstag bara ser infot från EN bild.

Så...
Nu ska jag strax i textform skriva ett litet svar på hans kommentar där jag ger svart på vitt på att det verkligen var/är skit bakom spakarna till den här kameran och ingen bugg eller något annat fel.

:-D

Var noga med att du markerar rätt bild när du kollar EXIF.
Kan det möjligtvis vara så att du kollar EXIF på samma ruta hela tiden?

Mvh J O

*host*
Skulle jag kolla FEL menar du?
*host igen*
:-D

Felet jag gjort, upptäckte jag just, är att jag...
Äsch - det är skit bakom kamerans spakar helt enkelt.
Nu lämnar vi ämnet.

Hej frank!

Det där med att kameran missar eller tar lång tid på sig att skriva tredje bilden har irriterat mig väldigt - och eftersom jag HAR tråkigt i snöyran (förresten, är all den här snön bra till NÅGOT?) så ska jag kasta mig på uppdateringen.

...

En grej till. Muchas Importante! Den sista exponeringen kan ta lång tid av flera skäl. Det finns en paralelltråd till denna som behandlar 40D och sekvenstagning som är relevant.

Har du t.ex. slagit på "Highlight tone priority/Högdagerprio" i Custom functions sjunker kamerans fps *mycket* märkbart och visar sig just i 3e exponeringen. Jag höll på att bli galen i somras när jag inte fattade varför. Det finns några andra orsaker också (brusred v höga ISO tex), men segar sig din sista exponering utan att det är väldigt dåligt ljus e.dyl. när du tar dina bilder så får du tillbaks hastigheten om du ställer tillbaka det nämnda.

Och ja/nej, snön är helt överflödig. :eek:)

En grej till. Muchas Importante!

Ah jag satt just och tittade i den tråden - ändrade i kameran och vips! ... tre bilder brinner av i rask takt utan problem!

Snö är BARA överflödigt.
Hur jag än funderar över användningsområden för den kan jag inte komma på något vettigt alls.
;-)

Så här är det.
Det finns (åtminstone fram till ungefär nu) skillnader mellan sensorer för pocketkameror och de för DSLR kameror.

DSLR sensorer mättas ungefär som film. Fotonerna slår ut elektroner på plattan under hela tiden som slutaren är öppen. När slutaren stängs räknas återstående elektroner som ger en analog utspänning från respektive pixel. Det betyder att det inte går att läsa ut informationen kontinuerligt och alternativet med elektronisk bracketing fungerar alltså inte.

Exakt hur det funkar med senaste generationens live-sensorer vet jag inte, men slutaren finns ju kvar.

För vitbalansen kan bracketingen göras direkt i kameran från samma raw-fil. Plåtar man jpeg raderas rawfilen direkt och syns aldrig.

Det skulle förstås få kameran att själv göra en ljus och en mörk bild efter varje bild men det har ju inget med exponering att göra.

En gång tog jag över två hundra supersköna bilder på en urvacker strand.
Häftigt tänkte jag, det brukar ju bara bli närmre hundrafemtio bilder.
Det var bara det att det satt inget minneskort i kameran. Häpp!

(det var på stenåldern när flashminnena var små och svindyra, man räknade tom i KB)

Alltså - stupid question maybe baby, men...

När man ställer in kameran så att den ska ta tre bilder med varierad exponering, t.ex; -2, 0, +2 ... varför behöver kameran rent fysiskt knäppa av tre gånger?
Borde den inte kunna lösa det där med plus- och minuskompensering rent programmässigt bara?

... eller är det jag som helt enkelt inte fattar hur man ställer in, alt. hur det fungerar rent tekniskt? (jag gissar på det senare...)

Kameran: Canon 450D

Det låter för en gammal analogist som om du tar en serietagning istället för bracketing,därför ingen skillnad på resultatet.

För att nu återgå till Timos ursprungliga fråga så är den väl i högsta grad relevant. Eftersom jag i princip kan "bracketa" med hjälp av mjukavara i datorn, i mitt fall Capture NX, så kan man ju fråga sig varför man inte skulle kunna lägga in samma möjlighet i kamerans mjukvara.

Läs hela tråden.

Jag vet inte hur det är med Timos kamera.
Med 40D kan man ta serien kontinuerligt (bara trycka av en gång) med hjälp av självutlösaren (2 el.10 sek fördröjning)
Med vanlig seriematning så får man hålla avtryckaren nere och ta de tre bilderna.

Mvh J O

Läs hela tråden.

Jag vet inte hur det är med Timos kamera.
Med 40D kan man ta serien kontinuerligt (bara trycka av en gång) med hjälp av självutlösaren (2 el.10 sek fördröjning)
Med vanlig seriematning så får man hålla avtryckaren nere och ta de tre bilderna.

Mvh J O

Om ditt svar var ett svar på mitt inlägg så har jag läst hela tråden och jag vet också att med dagens kameror så krävs en serietagning i en eller annan form som skapar 3 (eller flera) exponeringar. Min fundering var mer varför inte den programvara som, i mitt fall finns i Capture NX, inte också skulle kunna finnas i kamerans programvara. D300 klarar av att lätta upp skuggor genom efterbehandling i kameran och skulle därför lika gärna kunna programmeras att ljusa upp hela bilden alternativt mörka ner. (Möjligen på bekostnad av brus.) Huruvida det är en lösning som är intressant att ha lämnar jag därhän

och vad händer om +2 visar sig fylla pixlarna, hur ska mjukvaran i kameran kunna subtrahera fotoner.

Tänk dig att du häller vit färg i en svart hink, du skopar ur hälften av färgen, blir kvarvarande kulör mörkare då?

-Oj, tänkte inte på det ;)

Nja, nu missförtog du nog mig.
Jag menar att de kortare exponeringarna ska sparas "on the fly" så att säga.

/Thomas

I teorin fungerar det i alla fall. Nu är ju sensorerna i spegelreflexer vanligtvis beroende av att man tar bilden vid ett tillfälle och läser ut den vid ett annat, för maximal bildkvalité. Att man kan filma med dem numera ökar dock givetvis sannolikheten för att den här metoden skulle kunna fungera.

Men den fungerar då enbart i Av-läge. Om man vill exponeringsvariera med samma slutartid är det kört. Då är det ju istället bländaren som ska variera exponeringen.

Jag testade förresten just med min 40D. Den anger exponeringskompensation samt olika bländarvärde för de tre olika exponeringarna, när jag körde AEB +/- ett steg i läge Tv. Men om jag fattade ett inlägg en bit upp gör 450D samma sak. Det var bara ett missförstånd?

ANNONS
Götaplatsens Foto