Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
AF eller AF-S
- Trådstartare Nessima
- Start datum
Nessima
Aktiv medlem
AF har inte inbyggd autofokusmotor medan AF-S har det. Med din kamera spelar det mindre roll och jag tror inte det skiljer så mycket på AF-hastigheten heller. AF-S är tystare. Jag har den gamla AF 50/1,8 och jag upplever inte AF på den som långsam. /Frode
Va bra, det är ju så jag uppfattat det också!
Men ändå ser AF mycket plastigare ut och är MYCKET billigare.. Blir så himla förvirrad, haha
Emil-G
Aktiv medlem
Den nya AF-S är faktiskt lite långsammare än AF-D, trots att den har egen fokusmotor. Det är ingen stor skillnad men den finns där, speciellt i lite sämre ljus.
Å andra sidan är det mycket lättare att finjustera fokus på AF-S eftersom man inte behöver slå om en strömbrytare för att frikoppla fokusringen och bländaren har fler blad vilket ger lite mjukare bakgrundsoskärpa (bokeh). Å tredje sidan kostar AF-S en del mer än AF-D.
En jämförelse finns här. En annan.
Å andra sidan är det mycket lättare att finjustera fokus på AF-S eftersom man inte behöver slå om en strömbrytare för att frikoppla fokusringen och bländaren har fler blad vilket ger lite mjukare bakgrundsoskärpa (bokeh). Å tredje sidan kostar AF-S en del mer än AF-D.
En jämförelse finns här. En annan.
Nessima
Aktiv medlem
På de länkarna verkade det ju inte vara någon större skillnad..
Har sån otrolig beslutsångest. Som jag förstått det är det ingen STÖRRE skillnad eftersom jag har D300, men en skillnad är det väl fortfarande? Men vad liksom? Är det bara att autofokusen är tystare, eller är den mycket snabbare också? Något mer?
Förlåt för att jag är så trög, haha. Men är ganska ny på den här tekniska biten.
Har sån otrolig beslutsångest. Som jag förstått det är det ingen STÖRRE skillnad eftersom jag har D300, men en skillnad är det väl fortfarande? Men vad liksom? Är det bara att autofokusen är tystare, eller är den mycket snabbare också? Något mer?
Förlåt för att jag är så trög, haha. Men är ganska ny på den här tekniska biten.
Emil-G
Aktiv medlem
AF-S är nog tystare men AF-D är något snabbare. AF-D är billigare men på AF-S kan man lättare justera fokus.
Har du funderat på budgetalternativet, 50/1,8 D, som brukar gå att få för 600-800 kr begagnad? I stort sett lika snabb som de andra och lika skarp men ½ steg långsammare och under halva priset.
Har du funderat på budgetalternativet, 50/1,8 D, som brukar gå att få för 600-800 kr begagnad? I stort sett lika snabb som de andra och lika skarp men ½ steg långsammare och under halva priset.
Emil-G
Aktiv medlem
Åhå, då krånglade det ju till sig ännu mer. Trodde att AF-S hade alla fördelar.
Ett 1.8 har jag redan, ville skaffa något bättre![]()
Skillnaden är marginell, både i AF-prestanda och skärpa (iaf nedbländat mer än ett steg).
Nessima
Aktiv medlem
Skillnaden är marginell, både i AF-prestanda och skärpa (iaf nedbländat mer än ett steg).
Menar du mellan de olika 1.4 nu, eller mellan 1.4 och 1.8?
Emil-G
Aktiv medlem
Menar du mellan de olika 1.4 nu, eller mellan 1.4 och 1.8?
Allihop
AF-D 1,4 är marginellt skarpare än AF-D 1,8 och marginellt snabbare. AF-S 1,4 är ytterligare lite skarpare men slöare än AF-D 1,4.
AF-S 1,8 vet jag inget om.
Nessima
Aktiv medlem
Allihop
AF-D 1,4 är marginellt skarpare än AF-D 1,8 och marginellt snabbare. AF-S 1,4 är ytterligare lite skarpare men slöare än AF-D 1,4.
AF-S 1,8 vet jag inget om.
Haha men gud vad jobbigt. Vill ju att autofokusen ska vara snabb, men självklart att linsen ska vara så skarp som möjligt..
Mesch
Aktiv medlem
Om du ofta går in och justerar fokus manuellt så är af-s bättre.
Om du störs av fokusmotorns ljud så är af-s tystare.
Annars är det nog strunt samma vilket du tar.
Jag har af-s 1.8 och af-d 1.8. Upplever inte någon större skilnad på dem faktiskt.
1.4:an har jag inte provat men optiskt ska det ju vara liten skillnad mellan dem.
Om du störs av fokusmotorns ljud så är af-s tystare.
Annars är det nog strunt samma vilket du tar.
Jag har af-s 1.8 och af-d 1.8. Upplever inte någon större skilnad på dem faktiskt.
1.4:an har jag inte provat men optiskt ska det ju vara liten skillnad mellan dem.