Annons

AF för sport foto

Produkter
(logga in för att koppla)

HåG

Aktiv medlem
Fotar sport främst fotboll och har tidigare haft Nikons instegsmodeller D3100 och D3300 och har bytt upp mig till D7500 främst för möjligheten till fler bilder per sekund faktiskt.
Det skiljer ju en hel del i hur avancerat AF systemet är mellan 3x00 och 7x00 serien och många verkar tycka att det är viktigt.
Jag använder nästan enbart centrumpunkten för fokusering och AF motorn sitter i de objektiv jag använder så jag funderar på om alla de andra AF punkterna är något att ha!
Jag har sett att på de nyaste spegelfria kamerorna så verkar AF kunna följa en person väldigt bra men så är väl inte fallet med DSLR kameror (möjligen proffskamerorna då).
Jag har testat att använda motivföljande fokus när det är straff och jag ställer mig på långsidan i höjd med straffområdet och fokuserar enbart på målvakt. Jag får lika många bilder med aceptabelt fokus om jag fotar med centrumpunkten som med motivföljande!
Är visserligen skönt att AI inte presterar bättre än mig än men vad har vi för nytta av alla andra AF punkter?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag använder centrumpunkten med stöd av de närliggande. Alltså totalt nio punkter i ett kluster. Om jag använder bara en punkt är det annars lätt att spelaren hamnar bredvid och jag får fokus på ett staket bakom. Jag lyckas helt enkelt inte följa en spelares hoppiga rörelser med bara en punkt.
Hela klustret flyttar jag ibland runt med joy-stick ifall jag vill ha huvudmotivet till vänster eller höger i bild.
Nackdelen med klustret är såklar att risken att någon spelare framför mitt motiv blir i fokus istället. Men det råkar jag inte ut för lika ofta.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Motivföljande slutade jag använda när kameran envist hellre fokuserade spelare med svarta och vita ränder istället för de spelare med röda och vita ränder jag försökte få den att följa. Den bytte helt enkelt spelare att följa mitt i sekvensen. Upprepade gånger.
 

HåG

Aktiv medlem
Ja just det det har jag inte testat än (att använda punkterna runt omkring),
Det var ett utmärkt tips. Jag orkar inte fokusera enbart med mittpunkten heller utan missar många bra lägen tyvärr. Sen är huvudvärken effter ett långt fotopass inte att leka med. Att på sportfoto komponera bilden i förvägg har jag inte ens tänkt på. Det gör jag i effterhand när jag beskär bilden (ja det är ju inte alltid det går att beskära speciellt mycket förstås). Att ha sportfoto som intrese och bo på en av landets skräpytor gör att man inte har många att fråga så väldigt tacksam för alla svar!
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Det finns rätt mycket att säga om AF-inställningar för sportfoto.
Rent generellt så finns det två saker som påverkar vad som är optimalt.

1. Vilken sport det är frågan om.
2. Kameramodell.

Vad det gäller kameramodell så finns det rätt rejäla skillnader.
När jag började fotografera sport 2008, så var det praktiskt taget standard.
Att enbart använda mittpunkten.
Anledningen är främst att äldre/enklare kameror inte har så avancerade algoritmer.
Att alla andra inställningar blir allt för osäkra.

På moderna proffskameror så är det ofta optimalt att använda mittpunkten + de närmaste omgivande punkterna för fotboll.

Med Sonys A9, som jag testade seriöst förra året.
Så fungerar "Ögon-fokus" riktigt bra.

Annorlunda uttryckt, är det en äldre/enklare kamera. Använd enbart mittpunkten.
Och öva upp förmågan att "fånga" motivet med centrumpunkten.
 

HåG

Aktiv medlem
Bra sammanfattning.
Skönt att höra från de som har erfarenhet,
Då vet man vad man kan förvänta sig.

Egentligen vore det tråkigt om kamerorna blir för bra.
Då kommer Fotografen helt bli ersatt av en kamera robbot.
Men så tänkte man nog när AF introducerades också.
 
ANNONS