Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

AF-finjustering till D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Browniee

Avslutat medlemskap
Hej! Jag undrar hur man finjusterar Autofokus på D300, då jag är rädd att mina objektiv kan back/frontfokusera.

Vet att det ska finnas något linjalpapper som man ska använda i 45 grader, men har inte hittat! Vore guld om ni ville hjälpa!

Denna mani, med min gamla D50 visste jag inte ens vad front/bakfokusering var.

Annars sätter du kameran på stativ, lägger ut en linjal ner på bordet och vinklar kameran i 45 grader mot linjalen. Tänk på att olika objektiv kräver olika avstånd mot linjalen.

Med kort skärpedjup är det såklart lättare att se skillnaden i fokus.

Adam

"Tänk på att olika objektiv kräver olika avstånd mot linjalen."

50 mm?
20-35 mm?
180 mm?

Tack för svar.

Tyckaren skrev:
Annars sätter du kameran på stativ, lägger ut en linjal ner på bordet och vinklar kameran i 45 grader mot linjalen. Tänk på att olika objektiv kräver olika avstånd mot linjalen.

Kan du utveckla det där? Alla avstånd ska väl ge korrekt autofokus?

Per.

perstromgren skrev:
Kan du utveckla det där? Alla avstånd ska väl ge korrekt autofokus?

Per.

Enligt manualen skall du testa på 30 gånger brännvidden. Nu räcket det int eenligt vissa av Nikons serviceverkstäder utan de testar på fler avstånd

ANNONS
Götaplatsens Foto