Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

af-hjälplampa trasig?

Produkter
(logga in för att koppla)

akterspegel

Aktiv medlem
Hej!
Hittade inte någon tråd som behandlar detta så jag vet inte om jag är unik men aflampan på min D90 har lagt av, kan det vara så att glödtråden gått av? den lyser ju så gult att jag trott att den är outtröttlig.

Går den att byta ut?

Har någon annan råkat ut för det?

Tack på förhand.

Nej, det har jag aldrig hört talas om!

Har du kollat så den inte är deaktiverad? Det finns ett par situationer där den inte fungerar även om den är aktiverad dessutom, t.ex. vid följande AF.

Har du kollat allt är det nog bara ett samtal till Lasses kameraservice eller Nikon som gäller... Den går garanterat att byta, men vad det kostar är ju frågan. Om du menar att byta den själv har jag svårt att tänka mig att du ens skulle komma över en lampa, sedan får du säkert skruva ned halva kameran.

inte så att du ställt in kontinuerlig autofokus - AF-C, för isf fungerar inte af-hjälpljuset.

Kolla också så att du inte stängt av funktionen i menyn på kameran .

Har ingen D90, men vet att det går att stänga av AF-lampan och att den inte fungerar i AF-C, endast i AF-S

Kontrollerade vad det står gällande min D300. Misstänker att din kamera har motsvarande inställningsmöjligheter. Här nedan förklaring på engelska:

a9- Built-in AF-assist illuminator
The AF-assist illuminator lights up when there isn´t enough light for the camera to fucus properly. In certain instances, you may want to turn this option off, such as when shooting faraway subjects in dim settings (concerts or plays). When set to On, the AF-assist illuminator lights up in a low-light situation only when in AF-S mode and Auto-area AF is chosen. When in Single point mode or Dynamic area AF is chosen, the center AF point must be active.

When set to Off, the AF-assist illuminator does not light at all.

Tack för alla anabba svar!
Detta är lite pinsamt då jag brukar störa mig på människor som startar en ny forumtråd iställetför att läsa instruktionsboken..
Jag ändrade till af-c för ett tagsedan och märkte inte direkt att lampan inte lyste längre och därför så kopplade jag inte ihop dom händelserna med varanda..

Jag har letat i menyer och jag noterat attt lampan inte lyser om den ha tillräkligt med ljus tidigare men jag visste inte att den ska vara släckt i följande fokus...

Kan någon adimistratör tabort tråden nu eller ska den ligga kvar som exempel på att man ska läsa manualen först? ;o)

Tack igen, det har lättat en sten från hjärtat nu då det lär dröja innan D400 kommer som jag väntar på..

Glödtrådar är stenålder. Det är en lysdiod. Den bör hålla i "evighet".

Jag sitter i den dumma sitsen att jag inte har något förstorningsglas hemma men jag har 1:1 macro men jag kan ju inte ta kort på huset då jag bara har ett hus..

Jag tycker att det ser ut som en glödlampa och efter en kort googling så hittar jag fler som påstår det, det betyder inte att det är rätt.

"Like past Nikon DSLRs with built-in flashes, the D90's AF-assist light is a bright incandescent bulb that emits from the body near the handgrip."

Står det här http://www.imaging-resource.com/PRODS/D90/D90AUTOFOCUS.HTM

mvh

Jag kan bara hålla med dig, jag skulle inte ha satt en glödlampa där jag heller! De har säkert ett stort lager kvar från tiden då de var moderna.

Jag har som sagt aldrig hört talas om att en AF-lampa har gått sönder så jag antar att de håller lika länge som kameran. Jag skulle tro att det beror på att driftstiden är så otroligt kort, jag menar den lyser väl knappast mer än en halv sekund per bild i genomsnitt och på 30 000 bilder blir det fyra timmar och tio minuter ;-)

Jag har varit med om att den inte tänts. Antingen har jag råkat ställa in AF-C, då funkar den inte, eller så har jag valt en annan fokuspunkt än mitten, då funkar den inte heller. I värsta fall kan du ju göra en "grönpunktsreset" genom att hålla in knapparna med de gröna punkterna - då borde alla inställningar nollas och af-lampan funka igen om alla reglage står rätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto