Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

AF hos digitalkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oscar

Aktiv medlem
Hur kommer det sig att AF på digitalkameror allmänt sett är sämre än hos de analoga syskonen?

Vad jag förstått används digitala kontrastavkännande horisontella och eller vertikala pixlar hos SLR kameror för autofokusen både för analoga och digitala kameror. Om detta stämmer vilket jag nog kan påstå hur kommer det sig då att en analog systemkamera för ca 4000 kr har bättre autofokus än en digital systemkamera för 3-5 ggr priset?

eller har jag förstått teknikerna fel ..

Oscar skrev:
Om detta stämmer vilket jag nog kan påstå hur kommer det sig då att en analog systemkamera för ca 4000 kr har bättre autofokus än en digital systemkamera för 3-5 ggr priset?
Men har den det? Nikons D100 har väl samma AF som F80?

Hallå Oskar.

Du är den ende jag sett som är besviken på dimage 7i. Jag har länge försökt välja mellan den och Sony:s F707, och jag har nu beställt en Sony.

*tack för din kommentar om din egen kamera, den stärker mina förhoppningar om F707:an*

Digitala SLR-kameror (EOSD30, D100, D1x etc.) har speglar bakom huvudspegeln och särskilda AF-sensorer exakt som de analoga bröderna. Ingen skillnad där alltså. Anledningen till att ex. D60 har lite svag AF är att det sitter ett ganska billigt AF-system i den, liknande det i EOS300.
Enklare digitalkameror har oftast AF med kontrastavkännande system men de använder den befintliga CCD:n för detta liksom för videokameror.
Analoga kompaktkameror har särskilda hål framtill och mäter vinkeln till objektet med linjesensorer för att mäta avståndet. Snabbare och kanske bättre. Eftersom det går att utnyttja kamerans CCD gör man också det, och får en billigare kamera.

ANNONS
Götaplatsens Foto