Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i 5D jämfört med 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Undrar om det finns märkbar skillnad i AF systemet mellan 5D och 20D i dåligt ljus med ljusstark optik.
Vänder mig till er som har erfarenhet av båda kamerorna.
Äger nu en 20D och står i valet och kvalet mellan 5D och 1D mk II som förstahus, AF är viktigt för mig.

Hej

har 1D mk2 och 5D

Det finns en viktig skillnad till, 1D har AF till bländare 8, kör du tex en 400/5.6 kan du sätta på en TC på 1.4 ggr men ändå ha AF

Följande AF på 1D mk2 funkar bra den med, dvs det är klart lättare fota fåglar mm då man lätt skakar till det ibland.
Sen att du kan lagra två olika AF inställningar o med en knapp välja den andra, har alltid mittpunkten valt, men har satt alla 45 punkrenra på knappen.

5D ska vara bättre än Eos 20D enligt Chuck Westfall på Canon.

Den borde vara i klass med Eos 1D mark II N, men jag tycker inte riktigt det.

Men detta är väldigt subjektivt och skillnaderna är subjektiva. Att 1D mark II (N) är bättre än 20D är i alla fall helt klart. I min mening hamnar 5D mitt emellan.

Men det är väl mer som avgör ett kameraväl än bara AF. Särskilt när skillnaden är så liten mellan 5D och 1D mark II N.

1D (oavsett äldre eller nyare), är vida överlägsna både 20D och 30D i dunkelt eller knepigt ljus.

Tack för svaren,

Visst är det mer som avgör än bara AF men det mesta andra tycker jag mig ha koll på.
Eftersom jag har en 20D och tänker behålla den känns det intressant med 5D för att ha FF och den högre upplösningen, att ha den för porträtt, bröllopsjobb mm. Fortsätta med 20D som sportkamera, backup och privat. Min 20D är min privata ägodel medan den nya kameran köps för att användas till fotojobb primärt.
Lite sugen på 1D mk II för mina hockeybilder men rent realistiskt har jag inte tjänat många öre på dom.
En fördel med 5D för mig är att handhavandet verkar väldigt likt 20D som jag är van vid.

Jag vet att 1D är överlägsen 20D i AF i dåligt ljus, men hur är det med 5D är min fråga som Magnus bäst besvarade.

Det blev en 5D, köpte den nyss på lunchen och ser fram emot att prova den i kväll.
Priset på Kungsholmens Foto var 26900:- för huset och med cashback kampanjen får jag ju tillbaka 2800:- så slutpriset blir då 24100:-.
Köpte samtidigt EF 50 1,4 som dom tog 3495:- för.
Nu hoppas jag att prylarna ska funka så jag slipper reklamera något.

Jag fick en förklaring utan en Canon kille förra veckan att det batterikapasitet som 5D har använder 1D serien enbart till AF!

BugEyes skrev:
Det blev en 5D, köpte den nyss på lunchen och ser fram emot att prova den i kväll.
Priset på Kungsholmens Foto var 26900:- för huset och med cashback kampanjen får jag ju tillbaka 2800:- så slutpriset blir då 24100:-.
Köpte samtidigt EF 50 1,4 som dom tog 3495:- för.
Nu hoppas jag att prylarna ska funka så jag slipper reklamera något.

Grattis Björn !

Hoppas du blir nöjd med kameran, fick min D2Hs förra veckan och har makalöst kul just nu :)

mvh kent.

T_M skrev:
Jag fick en förklaring utan en Canon kille förra veckan att det batterikapasitet som 5D har använder 1D serien enbart till AF!

Framförallt så använder Canon en separat processor för autofokus i 1D-serien. I övriga modeller sitter en processor som sköter både autofokus och bildbearbetning

Processorn, sensorn och skärm lär vara de stora strömbovarna i kameran. Till mycket mindre del slutare och resten av systemen. Nu är iofs bara sensorn aktiv korta stunder på de flesta av dagens spegelreflexkameror, vilket sparar en del.

Den stora svårigheten är inte att få nog processorkraft utan att kunna driva processorna. Därav många begränsningar på dagens kameror med batterisystem och att kunna ha nog med bildbearbetning, etc.

Tack Kent,

Lekte med den igår kväll och testade dom FF gluggar jag har. Alla fungerade perfekt med huset och skärpan var påfallande, speciellt med mina fasta 50 och 85 mm gluggar, men även mina båda zoomar gav mycket skarpa bilder.
Testade sedan kamerans berömda hög-ISO egenskaper genom att fota i uselt ljus med hög ISO och blev verkligen inte besviken.
Det är stor skillnad på bildutsnittet med samma glugg mellan 20D och 5D, större än jag trodde. Jag får tänka om och eftersom jag är van vid 1,6 crop får jag liksom räkna baklänges.
Handhavandemässigt är den så lik 20D att det inte är några problem alls.
Tillbehören är också helt kompatibla så blixt, trådutlösare mm funkar till båda, det enda jag inte kan använda på 5D är mina båda EF-S gluggar.
Tog väl ett 50-tal bilder igår kväll med nya huset och en del med det gamla för att jämföra. Fokuseringen satt klockrent och pålitligt även i uselt ljus med 5D så hittills är det jag sett positivt.
Det jag trodde skulle vara viktigt var den större displayen, men jag märker att jag inte tänker på det när jag väl tittar på den utom just efter att jag växlat hus.
Skönt att ha två hus nu så jag slipper vara rädd att kameran ska behöva lämnas på lagning. Jag har löst det hittills genom att låna en kompis hus när jag haft viktiga situationer men det kändes inte som en långsiktig lösning.
Min fru tyckte jag var knäpp som köper en likadan kamera till, hon ser inte skillnaden på 20D och 5D.

Personligen tycker jag att 5D/24-105 är KASS på att fokusera när ljuset är svagt. Jag har inte gjort jämförelser med andra kameror. För mig är det inte acceptabelt att fokuseringen ska joxa mellan ändlägena tills den bestämt sig. Oerhört frustrerande.

Lika kasst tycker jag att det är att det då heller inte går att skjuta av en bild förrän den har hittat fokus. Då måste man slå över till manuell fokus. ...och motivet är då för länge sedan försvunnet. Vet någon om det finns inställning i menyn för att "over-rida" problemet? Finns ju sådant på bl.a. Minolta D7D.

Med blixt: Använder den då IR för fokuseringen och acceptabla fokuseringstider kan uppnås? Var på Radiogalan i april utan blixt och Nikonfotografen hade inga problem. Själv stod man där som ett fån med kamera i princip utan AF. Jag var helt chanslös att klämma av bild i rätt ögonblick.

Johan Lindroos skrev:
Personligen tycker jag att 5D/24-105 är KASS på att fokusera när ljuset är svagt. Jag har inte gjort jämförelser med andra kameror. För mig är det inte acceptabelt att fokuseringen ska joxa mellan ändlägena tills den bestämt sig. Oerhört frustrerande.

Det är nog få kameror som klarar det riktigt bra. De flesta har svårt, däribland 5D. Men Eos 5D är också bättre än många som jag testat. Skillnaden mot en Eos D60 är enorm.

Lika kasst tycker jag att det är att det då heller inte går att skjuta av en bild förrän den har hittat fokus. Då måste man slå över till manuell fokus. ...och motivet är då för länge sedan försvunnet. Vet någon om det finns inställning i menyn för att "over-rida" problemet? Finns ju sådant på bl.a. Minolta D7D.

Du kanske inte ska vara så hård i orden förrän du verkligen vet om det går eller inte. För det går. Med AI Servo och CF4 aktiverat.

Med blixt: Använder den då IR för fokuseringen och acceptabla fokuseringstider kan uppnås? Var på Radiogalan i april utan blixt och Nikonfotografen hade inga problem. Själv stod man där som ett fån med kamera i princip utan AF. Jag var helt chanslös att klämma av bild i rätt ögonblick.

Blixten har en hjälpbelysning precis som vissa kameror med inbyggd blixt. Vill man ha hjälpljuset utan blixt så kan man sätta på blixtsändaren ST-E2.

Det finns alltid en gräns för alla kameror där AF slutar funk. Likaså för exponeringsmätaren. Frågar är var gränsen går och hur prestandan är i närheten av gränsen.

Johan Lindroos skrev:

Ska du plåta inne utan blixt har du köpt fel objektiv, du behöver ett ljusstarkare. Jag har provat fokusering i dåligt ljus och är imponerad över resultatet, men jag använder endast gluggar med största bländare 2,8 eller bättre till sådant.

Det går som Magnus sa att komma runt att behöva låsa fokus innan bilden tas, på samma sätt funkar det på 20D.

Jag är helnöjd med köpet av 5D hittills och inte är den långsam heller som jag fått intrycket av när jag läst en del. Det är bara serietagningen som är långsammare än 20D i övrigt känns allt lika.

Men dom fördelar jag sett mot 20D hittills är...
- Bildkvalitet, den är grym
- Fokusering, märkbart exaktare i dåligt ljus
- Sökaren
- Displayen
- Möjligheten till spotmätning
- Möjligheten till kort skärpedjup
- 24 mm är vidvinkel
- Extremt bra hög-ISO prestanda

20D har några fördelar mot 5D också...
- Seriehastigheten
- Brännviddsförlängningen i dom lägen man vill ha den.
- Filstorleken
- Den inbyggda blixten som kommer väl till pass ibland när det är bråttom
- Dom smidiga EF-S gluggarna

Johan Lindroos skrev:

Inget konstigt i det, 24-105'an har väl bara bländare 4 som största öppning, du behöver minst 2.8 för att autofokusen skall funka bra i svagt ljus.

kent.

froderberg skrev:
Det är nog få kameror som klarar det riktigt bra. De flesta har svårt, däribland 5D. Men Eos 5D är också bättre än många som jag testat. Skillnaden mot en Eos D60 är enorm.

Du kanske inte ska vara så hård i orden förrän du verkligen vet om det går eller inte. För det går. Med AI Servo och CF4 aktiverat.

Hej Magnus!

He-he. Detta är några av mina personlighetsdrag, då det gäller prylar i alla fall. Antingen är något bra, eller så är det dåligt. Jag är MYCKET tacksam för infon om att det går att trycka av fast den inte fokuserat klart. Jag ska genast ställa in funktionen. Det känns som jag letat och letat bland menyerna utan att hitta funktionen. Ja, det blir alltsp ett underbetyg till Canons menysystem, och min egen "klantighet"!

När det gäller fokusering med 5D/24-105 i bättre ljus är jag jättenöjd.

Blixten har en hjälpbelysning precis som vissa kameror med inbyggd blixt. Vill man ha hjälpljuset utan blixt så kan man sätta på blixtsändaren ST-E2.

Det finns alltid en gräns för alla kameror där AF slutar funk. Likaså för exponeringsmätaren. Frågar är var gränsen går och hur prestandan är i närheten av gränsen.

I kombination med 24-105 tycker jag gränsen går vid lite väl "ljust" mörker. Som några andra påpekat är jag även intresserad av att skaffa mig ljusstarkare objektiv, coh kanske någon blixt. Men jag tycker inte om ljuset från dessa små blixtaggregat så jag fotar nästan hellre vid ISO 1600 och utan blixt. Fast om det är helt mörkt är förstås en blixt bra att ha... En liten nödblixt tycker jag att Canon kunde ha klämt dit. Det har ju bevisligen gått förr på analoga 35 mm spegelreflexkameror. Känns också lite "fel"/onödigt att behöva använda en blixt eller en blixtsändare för att få AF-hjälp.

Återigen, tack för tipset om inställning för AF!

Hälsningar

Johan Lindroos

Johan Lindroos skrev:

När det gäller fokusering med 5D/24-105 i bättre ljus är jag jättenöjd.

Tänk på att det krävs optik med ljusstyrka 2,8 eller bättre för att dra nytta av AF-systemets fulla kapacitet. Vin mindre bländare kan inte alla sensorer användas.

ANNONS
Götaplatsens Foto