Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF känslighet

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandLarsson

Aktiv medlem
Hej,

När jag läser specifikationen för min EOS 350D så står det föjande om "Autofocus metering range" "EV 0.5 - 18 (at 20°C/68°F, ISO 100)". Är det någon som vet vad det betyder? Är känsligheten olika för olika ISO-tal? Vad motsvarar EV 0.5 i bländare? osv.

/Roland

Okej, tack för länkarna. Nu är jag _lite_ klokare. Anledningen till att jag frågar är att jag har hört att af på min 350D inte fungerar på objektiv med ljusstyrka sämre än 5.6. Jag tänkte att jag skulle läsa specen för att få det svart på vitt men jag måste erkänna att jag fortfarande inte förstår hur EV 0.5 skulle motsvara ljusstyrka 5.6. Vid bländare 5.6 kan jag ju få vilket EV-värde som helst beroende på vilken slutartid jag väljer, eller hur... Menar dom LV men skriver EV?

Någon som har en fortsättning på förklaringarna?

/Roland

Det där med f/5,6 är en helt separat grej som inte har något att göra med hur mycket ljus som krävs.

Att f/5,6 är minimum beror på vinkeln hos det infallande ljuset från objektivet. Så optiken måste alltså vara ljusstark även om det är ljust ute.

Den andra delen av specen, med EV-värdet, handlar om hur mycket ljus som krävs för funktionen.

ANNONS