Annons

Vad säger detta

Produkter
(logga in för att koppla)

Johansson1956

Aktiv medlem
Försöker förstå vad min D5300 klarar av map bländare för att AF skall funka bra. Vad säger mig följande:

-1 to +19 EV (ISO 100, 20°C/68°F)
 

afe

Aktiv medlem
Den här tabellen kan ge ett hum om vad det säger. Läser du hela sidan finns det hur mycket information som helst :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_value#Tabulated_exposure_values

EV19 är extremt ljust och -1 är något ljusare än fullmåne.

Nya D500 sägs klara ner till EV -4 vilket alltså är rejält mörkt ...

Sedan har det här också med motiv och situation att göra. Finns det något så är bra kontraster klarar kameran ibland att ställa fokus trots att det är mörkare än den klarar enligt specarna (och tyvärr också vice versa).
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inget

Om du menar vid vilken minsta bländare som kameran kan autofokusera så säger sådana siffror ingenting. Fast du kanske menar något annat?
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Tack

Den här tabellen kan ge ett hum om vad det säger. Läser du hela sidan finns det hur mycket information som helst :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_value#Tabulated_exposure_values

EV19 är extremt ljust och -1 är något ljusare än fullmåne.

Nya D500 sägs klara ner till EV -4 vilket alltså är rejält mörkt ...

Sedan har det här också med motiv och situation att göra. Finns det något så är bra kontraster klarar kameran ibland att ställa fokus trots att det är mörkare än den klarar enligt specarna (och tyvärr också vice versa).
Tack, det är länge sen jag läste matte så jag får smälta detta i lugn o ro
 

afe

Aktiv medlem
Sorry, jag missade det där med minsta bländare. Då är EV-värdet som sagt fullständigt ointressant -det har bara med hur mycket ljus som krävs för att AF över huvud taget ska fungera. Du behöver inte grotta ner dig i matematiken :)

D5x00 har ett enklare AF-system än D7x00 (och dyrare kameror) och kan inte använda AF med mindre maximal bländaröppning än f/5,6.
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Sorry, jag missade det där med minsta bländare. Då är EV-värdet som sagt fullständigt ointressant -det har bara med hur mycket ljus som krävs för att AF över huvud taget ska fungera. Du behöver inte grotta ner dig i matematiken :)

D5x00 har ett enklare AF-system än D7x00 (och dyrare kameror) och kan inte använda AF med mindre maximal bländaröppning än f/5,6.
Tack. Där har vi svaret :)


Vet du vad som gäller för min D300?
 

Stuffert

Aktiv medlem
.... och kan inte använda AF med mindre maximal bländaröppning än f/5,6.
För att förtydliga lite, den klarar inte att använda AF med objektiv som har mindre maximal bländaröppning än f/5,6.

Det går så klart att blända ner till mindre bländare än f/5,6 och ändå ha fungerande AF.

Ifall någon inte förstod från början :) (Vilket jag själv inte gjorde när jag var nybörjare)

/Staffan
 

joakim d

Aktiv medlem
En största bländare på 5,6 måste ju innebära i stort sett alla objektiv då, kanske något gammalt teleobjektiv eller vissa zoomar med variabel bländare som inte klara den gränsen.
 

AFJ

Aktiv medlem
En största bländare på 5,6 måste ju innebära i stort sett alla objektiv då, kanske något gammalt teleobjektiv eller vissa zoomar med variabel bländare som inte klara den gränsen.
Ja.

Mindre största bländare brukar väl i princip bara inträffa när man använder en konverter då man tappar ett eller två steg i bländarvärde.

Sedan finns det en hel del telezoomar som har 6,3 i teleändan men där brukar AF ändå fungera då objektivet "lurar" kameran.
 

joakim d

Aktiv medlem
Just för telekonverter är det ju ett mer reellt problem naturligtvis och då känns genast bländare 5,6 lite mer som en verklig begränsning.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
En största bländare på 5,6 måste ju innebära i stort sett alla objektiv då, kanske något gammalt teleobjektiv eller vissa zoomar med variabel bländare som inte klara den gränsen.
AF i de kamerorna klarar f/5,6 utan problem, men börjar får problem när maxbländaren hos objektivet (eller objektiv + telekonverter) har en mindre maxbländare än f/5,6.

Sedan är det ingen hård gräns, det är inte så att det tvärt slutar fungera, snarare att AF-prestanda blir dåliga och att Nikon inte rekommenderar det. Jag har kört med kombinationer som ger maxbländare f/8 och f/9 på kameror som har en gräns efter f/5,6 och det som händer är att autofokusen blir långsam, tvekar mycket och mycket oftare än vanligt helt enkelt missar.

Det finns ju ett antal populära telezoomar med maxbländare runt f/6,3, sådana brukar faktiskt funka rätt ok.
 
ANNONS