Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-områdesläge

Produkter
(logga in för att koppla)

Brasknarr

Aktiv medlem
Hej,
Som bröllopsfotografer gäller det ju att vara på hugget och sätta fokus snabbt för att inte missa de viktiga ögonblicken. Vilket AF-inställning använder ni (och ni tycker funkar bra)?

Jag använder Nikonkameror och har tidigare använt dynamiskt AF-område med 51 punkter och tyckt att det varit lite långsamt att behöva flytta runt fokuspunkten mellan bilderna. Nu senast provade jag 3D-följning bara för att ta reda på om det var ett bättre alternativ.

Min upplevelse var att dynamiskt AF sätter fokus mer exakt, medan 3D är snabbare att arbeta med. Tråkigt nog missade jag några bilder för att fokuspunkten hoppade iväg och låste på något annat än det jag ville. "Långsamt och rätt eller snabbt och lite fel."

Så hur gör ni?

//Anders

Mittpunkt

Mittpunkt samt låsning av fokus, därefter omkomposition:) Jag upplever att när jag lämnar över kontrollen, kan fokus hamna lite random. Jag använder Pentax k5 hus

Hej,
Som bröllopsfotografer gäller det ju att vara på hugget och sätta fokus snabbt för att inte missa de viktiga ögonblicken. Vilket AF-inställning använder ni (och ni tycker funkar bra)?

Jag använder Nikonkameror och har tidigare använt dynamiskt AF-område med 51 punkter och tyckt att det varit lite långsamt att behöva flytta runt fokuspunkten mellan bilderna. Nu senast provade jag 3D-följning bara för att ta reda på om det var ett bättre alternativ.

Min upplevelse var att dynamiskt AF sätter fokus mer exakt, medan 3D är snabbare att arbeta med. Tråkigt nog missade jag några bilder för att fokuspunkten hoppade iväg och låste på något annat än det jag ville. "Långsamt och rätt eller snabbt och lite fel."

Så hur gör ni?

//Anders

Så att jag bestämmer var fokus skall vara och inte kameran, alltså så liten fokuspunkt som möjligt. Den går ju att låsa så den inte hoppar iväg. På samma sätt med mätfältet för exp-mätaren. Centrumvägd med litet mätområde, ca halva bildhöjden i diameter. Det är jag som bestämmer vad kameran skall göra. Typ så, att ta kommandot över den. Om man inte inser att kameran är en idiot har man problem.//K

Tack Gucco, då har jag fått det bekräftat även här att det är det bästa sättet.

Karl R: Jag tycker din sista mening var onödigt spydig.

//Anders

Finns det någon kamera som kan använda flera fokuspunkter för att avgöra skärpedjup och välja bländare därefter? Det vore en riktigt bra funktion för t.ex. landskapsfoto.

En del tidiga analoga EOS-kameror hade den funktionen, men jag kan inte påminna mig att jag sett någon kamera i modern tid som har det.

ANNONS
Götaplatsens Foto