Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR

Produkter
(logga in för att koppla)

pastorbjorn

Aktiv medlem
Hej! Någon som har kunskap/erfarenhet att dela med sig om objektivet AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR? Jag kör idag med Nikon d800, 300/2.8 och converter 1,7. Vikt och annat har jag koll på men hur är prestandan i skärpa, autofokus mm och gärna jämfört med mitt nuvarande? Fotograferar nästan uteslutande fåglar med detta objektiv (30072.8) och gärna flygande/"in action".

Supertacksam för lite kloka tankar...
Mvh//Björn
 

Birdman

Aktiv medlem

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej! Någon som har kunskap/erfarenhet att dela med sig om objektivet AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR?
Om du har tålamod till slutet av januari så kan du köpa nummer 1/2019 av Fotosidan Magasin och se vad vi tycker :)

Jag kör idag med Nikon d800, 300/2.8 och converter 1,7. Vikt och annat har jag koll på men hur är prestandan i skärpa, autofokus mm och gärna jämfört med mitt nuvarande?
Jag kan säga att jämfört med 300/2,8 + TC-17 så lirar nya 500/5,6 FP i en högre division.

Relaterar du det till AF-S 500/4 FL och AF-S 200-500/5,6 VR så har det samma maxbländare som zoomen, men har i allt övrigt mycket mer gemensamt med det fasta objektivet.
 

pastorbjorn

Aktiv medlem
Om du har tålamod till slutet av januari så kan du köpa nummer 1/2019 av Fotosidan Magasin och se vad vi tycker :)



Jag kan säga att jämfört med 300/2,8 + TC-17 så lirar nya 500/5,6 FP i en högre division.

Relaterar du det till AF-S 500/4 FL och AF-S 200-500/5,6 VR så har det samma maxbländare som zoomen, men har i allt övrigt mycket mer gemensamt med det fasta objektivet.
Superintressant! Nån som vet när det går att köpa, verkar ju inte finnas någonstans just nu...
 

PMD

Aktiv medlem
-Formen. Det är formgivet som ett "fullstort" supertele men mycket kortare och mindre i diameter vilket gör att det inte ligger särdeles bra i handen. Testade runt en hel del och lät både stativfoten vila i handen och hålla nära frontlinsen. Inget kändes riktigt bra, så i just den aspekten är det det mest obekväma Nikkor-tele jag har hållit i. Nu är vikten så låg att det inte gör så mycket men det hade varit fint om det var mer greppvänligt då det formligen inbjuder till frihandsfotografering.
Kan man rotera bort stativfoten (eller ta av den) för att få objektivet lite greppvänligare?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kan man rotera bort stativfoten (eller ta av den) för att få objektivet lite greppvänligare?
Det är klart att den går att rotera, annars blir det rätt värdelöst om man inte kan vrida kameran när objektivet sitter på ett stativ. :) Foten går att ta av, men kragen med med skruven och fästet för foten går nog däremot inte att ta av.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Däremot är det enda teleobjektiv jag har testat med sämre/mer begränsande motljusegenskaper ett Expert 500/8 med m42-skruvgänga från 70- eller 80-talet.
Det där gör mig rätt förvånad, under de två veckor jag hade objektivet hann jag ta ett par hundra motljusbilder i en rad olika situationer och jag har inte alls sett så dåliga motljusegenskaperna som du sett. En aning sämre en AF-S 500/4 FL, en AF-S 400/2,8 FL eller AF-S 300/2,8, men ungefär jämförbar med en AF-S 200-500/5,6 eller en AF-S 80-400. Dvs inte bäst i klassen, men definitivt inte heller dåliga.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det där gör mig rätt förvånad, under de två veckor jag hade objektivet hann jag ta ett par hundra motljusbilder i en rad olika situationer och jag har inte alls sett så dåliga motljusegenskaperna som du sett. En aning sämre en AF-S 500/4 FL, en AF-S 400/2,8 FL eller AF-S 300/2,8, men ungefär jämförbar med en AF-S 200-500/5,6 eller en AF-S 80-400. Dvs inte bäst i klassen, men definitivt inte heller dåliga.
Träffar man "rätt" verkar det gå fint att skapa Lützendimma med både 200-500 och 500 PF. Sedan är väl frågan hur ofta det inträffar i verkligheten.

https://www.lenstip.com/544.9-Lens_review-Nikon_Nikkor_AF-S_200–500_mm_f_5.6E_ED_VR_Ghosting_and_flares.html

https://www.lenstip.com/540.9-Lens_review-Nikon_Nikkor_AF-S_500_mm_f_5.6E_PF_ED_VR_Ghosting_and_flares.html
 

afe

Aktiv medlem
Personligen tar jag alla inlägg från medlemmar som inte följer reglerna kring användarnamn med en stor nypa salt ;)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det är välkänt att fresnellinser inte hanterar motljus lika bra som konventionella konstruktioner.

Fördelarna är att vikt och pris är mycket lägre.

Nikon har erbjuder PF linser för att väldigt få använder långa telen i motljus.

Min fru har en kund som vill fota snöapor i Japan i februari och vi överväger att skaffa en 500/5.6 PF.
 
ANNONS