Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF vid filmning med EOS 550D?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Går det över huvudtaget att få till stånd AF när man filmar med en EOS 550D?

När jag panorerar eller svänger till ett annat objekt, så ändrar inte kameran fokus över huvudtaget, utan lämnar kvar på det gamla objektet, vilket naturligtvis leder till fel fokus och oskarp bild. Samma sak när man zoomar in/ut.

Varför går det inte att ställa in kontinuerligt AF/AI servo när man filmar?

-Num-
 
Går det över huvudtaget att få till stånd AF när man filmar med en EOS 550D?

När jag panorerar eller svänger till ett annat objekt, så ändrar inte kameran fokus över huvudtaget, utan lämnar kvar på det gamla objektet, vilket naturligtvis leder till fel fokus och oskarp bild. Samma sak när man zoomar in/ut.

Varför går det inte att ställa in kontinuerligt AF/AI servo när man filmar?

-Num-

Först måste du gå in i menyn under filminspelningsläget och sätta "af during (filmkamera ikon)" till enable, sen när du filmar så för att fokusera om håller du avtryckaren inne som vanligt när man fokuserar å sen släppa å trycka in igen för å fokusera på nytt område.
 
Om det är som på 7D så är AF väldigt seg, det står i manualen (tror jag) att man inte bör använda AF vid filmning utan manuell fokusering om möjligt. Dessutom ser det bättre ut än om du håller på och väntar på att autofokus systemet ska hitta en punkt att fokusera på samtidigt som du filmar och rör kameran. Det kan bli en aning störande att titta på och något som du i slutändan måste redigera bort.

Undvik också om möjligt att zooma samtidigt som du filmar, från en ren 'filmisk' synpunkt, det är inte så skönt att se på en massa in och utzoomningar i en film, istället så klipper du i redigeringen mellan olika närbilder, avståndsbilder osv för att få den känsla du vill ha fram i din video.

/ Magnus
 
Om det är som på 7D så är AF väldigt seg, det står i manualen (tror jag) att man inte bör använda AF vid filmning utan manuell fokusering om möjligt. Dessutom ser det bättre ut än om du håller på och väntar på att autofokus systemet ska hitta en punkt att fokusera på samtidigt som du filmar och rör kameran. Det kan bli en aning störande att titta på och något som du i slutändan måste redigera bort.

Undvik också om möjligt att zooma samtidigt som du filmar, från en ren 'filmisk' synpunkt, det är inte så skönt att se på en massa in och utzoomningar i en film, istället så klipper du i redigeringen mellan olika närbilder, avståndsbilder osv för att få den känsla du vill ha fram i din video.

/ Magnus

Det vad jag läst och hört, så jo: Dom tog videon direkt från 7D

Håller inte med dig om det där med zoomandet; Tycker man kan skapa fina effekter med zoomning tycker jag. Man skall bara inte göra det för mycket. Sen om det är till exempel en konsert så vill man kanske zooma in på solisten. (Okej! Jag vet; DSLR är inte det bästa att filma en konsert, men om inte har annat så får man ta vad man haver.) Och jag kan inte klippa och ha mig då jag ofta filmar något evenemang och skall ha hela klippet i ett. Men visst. Ifall jag skulle göra någon riktig film så skulle jag såklart inte använda AF och inte heller zooma en massa. Skillnad på vad man filmar. =)

Tack för hjälpen och tipsen i alla fall. Skall försöka lära mig att manuellfokusera vid filmning. Kommer att bli en fin utmaning det. :p

MVH
Num
 
ANNONS