Annons

Affinity 3 - ny version - gratis

Produkter
(logga in för att koppla)
En stor fördel med Affinity 3 är att den går att förvalta med winget

Så på en Windows dator

Installation
winget install Canva.Affinity

Uppdatering
winget update (visar om det finns en uppdatering)
winget upgrade --all (uppdaterar alla program som det finns uppdateringar till)
winget upgrade Canva.Affinity (uppgraderar bara Affinity)

Jag har ju redan haft lite nytta av det då min fru ville ha en annan bakgrundsfärg i hallen på en lite stiliserad bild jag gjort av en Indisk Ormhalsfågel (om jag inte tagit fel), så att den synkade mer med vår hallmatta och golven. Det blir säkert lite mer finlir med det antar jag för det brukar aldrig bli helt rätt på första försöket :).

1763051373034.png

Annars får man leta reda på en annan fågel där bakgrunden mer matchar mattan.

Varför är det på det viset att man i de RAW-konverterare åtminstone jag använt att man kan ändra på en bakgrund som redan har en färg men inte annars på ett bra sätt kan byta ut bakgrunden till en enhetlig och jämnt färglagd yta annat än en helt vit, svart eller grå. Även en RAW-konverterare jobbar ju med pixlar precis som PhotoShop eller Affinity kan göra.

Är det bara så enkelt att den bara inte är tänkt att användas så och helt enkelt inte är designad så?

Jag tror att många RAW-konverterare är gjorda så att man skall vara ganska säker på att man inte manipulerat bilden när man är klar.
Byter man ut bakgrunden är bilden ganska klart manipulerad.

Nån som vet hur uppknuten man blir till företaget om man laddar ner gratisversionen?

Jag har installerat en köpt version 2.6. Den räcker för min del för allt fotojobb (med Viveza 3 som fristående program eller att jag köper hela det instickspaketet från DxO) .

Men för nåt enstaka bokprolekt skulle det vara kul att ha tillgång till Publisher.

Går det att ladda ner gratispaketet, sen avbryta registreringen och behålla paketet?

Men för nåt enstaka bokprolekt skulle det vara kul att ha tillgång till Publisher.

Går det att ladda ner gratispaketet, sen avbryta registreringen och behålla paketet?

Du behöver ett (gratis) Canva-konto för att ladda ned och den verkar kolla då och då om man har en licens så jag tror att du kommer att behöva ha kvar kontot i alla fall så länge du vill arbeta med programmet.

Ska gå att jobba off-line, men jag har ingen aning om hur länge det funkar innan det börjar bråka om licenser och konton...

Jag tror att många RAW-konverterare är gjorda så att man skall vara ganska säker på att man inte manipulerat bilden när man är klar.
Byter man ut bakgrunden är bilden ganska klart manipulerad.

Ja det är nog inte relevant för mig för jag anser ju sedan länge att alla bilder jag (och andra) processar i en RAW-konverterare är "manipulerade" på ett eller flera sätt.

Däremot kan en bild vara dokumentär trots det om det inte dragits väl mycket i spakarna. Jag tillhör de som verkligen välkomnade Fotosidans "nyare" definition när Jag tror det var David presenterade Fotosidans syn på detta för att tag sedan.

Hur är det med AI-stöd. Använder PS och LrC, men har haft stora problem efter senaste uppdateringen och funderar på att skaffa Affinity. I PS har jag använt klonstämplen mycket, men blandade resultat och har gradvis övergått till AI-generering. Finns det i Affinity?

ANNONS
Götaplatsens Foto