Annons

Agentur hävdar att de äger rättigheter till mina bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Slajmboll

Avslutat medlemskap
Så, det är väl nu man ger sig in i fajten, jag är rätt trött på modevärlden och deras egna anarkistiska lagar.

En agentur kontaktade mig för två år sedan, sade "vi har tre modeller vi vill att du plåtar, du får 300 kr per modell". Okay, sade jag, plåtade dem, skickade en faktura där det står "plåtat tre modeller, 300 kr per modell".

Nu jag funderat på att publicera dessa bilder i en webbtidning, idéell sådan. Frågade agenturen om ett OK från dem, mest av trevlighetsprincip - och de säger "nej, det får du inte". De har väl inte rätt att säga så, när jag aldrig skriftligen har överlåtit bildrättigheterna, utan endast bilderna? Dessutom har de spridit dessa bilder till större internationella agenturer utan min vetskap, och argumenterar "brukar vara så att när bilderna kommer in till agenturen äger de rättigheterna automatiskt". Något sådant tycker jag låter absurt. Och hur kan professionella agenturer tro detta?

Visserligen. Jag har tänkt "jag kan väl plocka bort några bilder", men sedan är det en fett viktig principsak. Jag äger ju bilderna. Inga rättigheter har skriftligen överlåtits. Inte ska de komma att bestämma, med påhittade moderegler? (modevärlden är ju full av många ja-sägare, som inte ifrågasätter varken regler eller kollar upp verkligheten).

Webbtidningen som jag funderat på att publicera bilderna i, där har jag accepterat ett avtal däremot där jag överlåter bildrättigheterna till dem, men det är OK för mig, sålänge jag vet vem som äger vad.

Vill jättegärna höra era tankar, för jag är bara på amatörnivå när det gäller såna här saker. Men vill inte vika mig bara för att jag kan vara konflikträdd.

Vänligen,
Simon
 
Som jag har förstått det måste det stå i avtalet att de köper rätten att använda dina bilder i även andra sammanhang än just det du fotat dem för. De ska betala dig för användandet av bilderna i andra forum om det inte tidigare ingått i priset för bilderna (om de ens får ditt ok). Oavsett så har de ingen rätt att begränsa ditt användande av bilderna i ideella tidningar eller dylikt. Kanske kan de avtala sig till att du inte kan sälja bilden till andra?

Jag är en ännu större amatör än du själv men det här är vad jag har hört. De sista två meningarna är jag osäkrare på och är därför idel öra vad de andra mer erfarna medlemmarna kan bidra med.

Hoppas det går bra för dig!
 
Tack för ditt inlägg!

Egentligen har ju aldrig rättigheterna nämnts i arbetet. Endast att jag skulle plåta tre modeller, för 300 kr per modell, detta skrev jag i fakturan, men nämner aldrig rättigheter. Och ej heller kan jag komma ihåg att vi diskuterat rättigheter någon gång.

Jag brukar bli publicerad utan min vetskap i modevärlden till höger och vänster på olika agenturer. Egentligen brukar det inte göra något, för jag tänker att det blir ännu en grej att lägga till i CV:et. Men när agenturer vill hävda att de har rättigheter till bilderna, då gör det ont i mig. Det är ju sno att ta en målad tavla och hävda att man själv gjort den.

Det är skrämmande hur modevärlden inte har ett dyft koll på just rättigheter. Folk är så rädda för att ifrågasätta hiearkin, att många hellre gör gratisjobb och vågar inte säga ifrån, med rädsla för att branschen aldrig ger dem jobb igen, samt att det blir skitsnack (världen är ju rätt liten).

Men för mig har jag upptäckt, att rätt ska ju ändå vara rätt. Och om det inte har nämnts att rättigheterna har överlåtits, då lär jag väl fortfarande ha dem kvar och kan publicera dessa verk var jag vill, oavsett kommersiellt eller ideellt?
 
Såvida du inte har sålt exklusiva rättigheter till dina bilder så kan du själv använda dem nästan hur du vill. Den enda tveksamheten gäller väl i så fall modellernas kontrakt, dvs om det är du eller agenturen som har rätt att använda bilderna kommersiellt.
 
Som jag har förstått det måste det stå i avtalet att de köper rätten att använda dina bilder i även andra sammanhang än just det du fotat dem för. De ska betala dig för användandet av bilderna i andra forum om det inte tidigare ingått i priset för bilderna (om de ens får ditt ok).

Så här långt är det rätt. De har inga andra rättigheter än äganderätt till exemplaret du har gett dem.

Oavsett så har de ingen rätt att begränsa ditt användande av bilderna i ideella tidningar eller dylikt. Kanske kan de avtala sig till att du inte kan sälja bilden till andra?

Här stämmer det däremot inte riktigt. Det finns en paragraf i Upphovsrättslagen (1960:729), som hindrar fotografen att fritt förfoga över porträttbilder som är beställda:
27 § Upphovsrätt må, med den begränsning som följer av vad i 3 § sägs, helt eller delvis överlåtas. Överlåtelse av exemplar innefattar icke överlåtelse av upphovsrätt. I fråga om beställd porträttbild äger upphovsmannen dock icke utöva sin rätt utan tillstånd av beställaren eller, efter dennes död, av hans efterlevande make och arvingar.​
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ing/Lag-1960729-om-upphovsratt-_sfs-1960-729/
 
Gör det någon skillnad att jag har fått godkännande av alla inkluderade modeller att jag kan publicera detta på valfri plats?

Det skrev aldrig någon direkt "modelrelease", så något skrifltigt gällande modellerna finns inte. Agenturen som bråkar är dessutom nerlagd sen två år tillbaka, är det något man kan ha i beaktning?
 
Vem

Gör det någon skillnad att jag har fått godkännande av alla inkluderade modeller att jag kan publicera detta på valfri plats?

Det skrev aldrig någon direkt "modelrelease", så något skrifltigt gällande modellerna finns inte. Agenturen som bråkar är dessutom nerlagd sen två år tillbaka, är det något man kan ha i beaktning?

Vem har du frågat om agenturen är nerlagd? Vem jagar dig om de inte driver någon verksamhet?
 
Gör det någon skillnad att jag har fått godkännande av alla inkluderade modeller att jag kan publicera detta på valfri plats?

Det kan vara svårt att hävda om det är muntligt.

Upphovsrättslagen anger att det är beställaren, inte den avbildade, som kan begränsa din rätt.

Om beställaren är agenturen, så är det den som övertar rätten efter agenturen när den har lagts ner, som måste ge tillåtelse till att använda bilderna. Om det inte finns någon som har övertagit den, så är det den person som har beställt (var huvudman för agenturen) eller dennes efterlevande.
 
Hm, så de kan bestämma över bilderna de fått, även om de inte har rättigheterna till dem?

Skulle det innebära att de fått bilder, och jag skulle kunna i princip kopiera filerna, retuscha till två pixlar, och således är det andra bilder/filer?

Alternativt hitta en annan bild i sessionen som jag aldrig skickade till dem, på samma modell men annan bild. För de äger ju trots allt inte alla bilder som tagits i sessionen, endast de skickade?

Väldigt klurigt, men otroligt intressant. Ni är väldigt kunniga och jag försöker insupa så mycket jag kan från er. :)
 
+ en extra fråga. Även om beställaren äger exemplar av bilden, så ger det inte dem rättigheten att sprida detta till andra agenturer utan min tillåtelse?
 
+ en extra fråga. Även om beställaren äger exemplar av bilden, så ger det inte dem rättigheten att sprida detta till andra agenturer utan min tillåtelse?

Helt rätt, du ska alltid anges som upphovsman, och du äger upphovsrätten.

De får inte ändra bilderna, och de har inte rätt att publicera dem utan avtal med dig, och därför har de självklart inte någon möjlighet att överlåta någon sådan rätt. Om en annan agentur eller bildbyrå använder bilderna, så kan du lagföra dem, men det enklaste borde vara att ta kontakt och hävda din rätt och få till stånd någon slags avtal. Du har rätt att få betalt för dina bilder.

Du kan kräva betalning för publiceringen så långt som den har gått hittills och dessutom kräva "cease and desist", dvs att de ska upphöra med att publicera bilderna. Ditt ärende är ett sådant som man kan låta Bildombudsmannen Staffan Teste AB hantera.
http://www.bildombudsmannen.se/
 
Det har ju fått ett ok att pubba på sin egen agentur, eftersom det står i våran mailkonversation. Men ja, de har varken rättigheter eller kan skicka vidare.

Skulle vara intressant att ta kontakt med bildombudsmannen, men jag vet inte riktigt om jag har råd att föra krig mot internationella agenturer, skadar ju framtida kontakter också. Kontakter är allt i den här världen, frågan är vad det kostar med energi och rykte att stå på sig för vad som är rätt.
 
Men en annan sak: Om jag nu använder och publicerar bilder från sessionen som de inte tagit del av - d.v.s, bilder de inte fått levererade. Då har jag väl all rätt, att publicera dessa bilder oavsett om det är ideellt eller kommersiellt? (och jag då har en muntlig och skriftlig överenskommelse med modellen på bilden). De har ju bara beställt bilder på en modell, inte ett specifikt antal, de fick typ 15 stycken levererade. Jag tog 200 stycken. Resten av bilderna är mina med all rätt, utan att de har någon som helst koppling med själva agenturen?

Inget som jag kommer ihåg, men de kan ju ha fått alla små bilder som previews, att välja vilka bilder de vill att jag ska bildbehandla, men det handlar ju om val de gjort. Inte att de får alla 200 bilder?

Förlåt för alla mina frågor men ni verkar så himla kunniga i såna här saker.
 
En del svar är hårda, de som gäller vad lagen säger. Frågorna du ställer har till en del mer mjuka svar, att det beror på. Det beror på hur en domstol skulle döma, och det kan jag inte sia om, det avgörs vid rättslig prövning.

Så om du använder bilderna utan att avtala med beställaren tar du risken att det kan påtalas av beställaren enligt upphovsrättslagens tjugosjunde paragraf. Det slutliga avgörandet fäller en domstol. Däremot har övriga agenturer och eventuella bildbyråer inget att säga till om.
 
ANNONS