Annons

Agfa APX 400 S/V

Produkter
(logga in för att koppla)

mixon

Aktiv medlem
Jag har köpt en rulle Agfa APX 400 och D76 från Classe. Jag undrar hur lång tid den skall framkallas i denna process?

Hur lång tid kan man förvara beredd D76 i rumstemp utan att den blir dålig?

Lämpliga framkallningstider kan du få från http://www.digitaltruth.com, välj "The massive dev chart". Det ger 10 min vid 20'C.

Är det pulver du har köpt eller vätska? När du använder pulvret gör du först en förrådslösning som du sedan späder med vatten för engångsbruk. Den färdiga framkallaren som man kan köpa är avsedd för flergångsbruk och står sig inte speciellt bra. Kanske två-tre månader om du trycker ut all luft ur flaskan. Förrådslösningen ovan står sig nog ett halvår utan kontakt med luft.

//Emil

Jag har köpt en påse med pulver (D76) som jag löst med vatten enligt receptet. Enligt tabellen så ska den då framkallas i 11 minuter (20° C) med en del vatten i denna lösning?

mixon skrev:
Jag har köpt en påse med pulver (D76) som jag löst med vatten enligt receptet. Enligt tabellen så ska den då framkallas i 11 minuter (20° C) med en del vatten i denna lösning?

Japp, fel av mig. Jag tittade på flergångslösningen.

Har kört APX400 i 10-12 minuter i D-76 1:1 med 20 grader. Agfa har ändrat framkallningstiderna i de senare utgåvorna av filmen. Har för mig att de har uppgift om det på omslaget. De har kortat tiderna jämfört med den tidigare filmen. Clas O säljer bägge huller om buller.

ANNONS
Götaplatsens Foto