Annons

Alternativ till LED-armatur.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Har i år köpt på mig några gluggar med autofokus (till skillnad från de jag har sedan tidigare) och skall då till och kalibrera dom, för att få ut maximal prestanda. För ändamålet köpte jag ett program som skall underlätta processen betydligt, då det mesta sker per automatik. För den saken åkte jag till IKEA för att införskaffa en lämplig belysning för att få tillräckligt starkt ljus på den utskrift som programmet skall använda sig av för att kalibrera objektiven.

Allt gott så långt, men efter att jag läst på lite noggrannare vad det ställs för krav på belysningen som skall användas till målbilden som programmet använder sig av för att mäta objektiven, så skall man inte använda sig av en LED lampa, för det kan påverka testresultatet. Det bästa är naturligtvis dagsljus, men eftersom jag är (inte minst genom mitt yrke) en kvällsmänniska och vi dessutom är inne i den årstid vi nu är i, blir de timmar jag har tillgång till dagsljus ganska korta, s a s.

Nåväl, jag upptäckte efter mitt besök på IKEA att det var just en LED-lampa jag hade köpt och av den anledningen kommer den att gå på retur så fort IKEA är öppet som vanligt.

Mitt bekymmer nu är däremot; Hur/var får man tag på en lämplig belysning (som dessutom gärna får klämmas/skruvas fast på valfri plats), i Blöteborgsområdet och som dessutom inte är av LED-typ !? Dessa dagar är ju som bekant vanliga glödlampor mer eller mindre utrotade.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Borde inte vilken flimmerfri video/fotolampa som helst fungera? Fattar ju att vanliga LED spottar inte gör det, allt ser ju ut som skit i sånt ljus.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
"Fast inte jag...😎😁."

Man upptäcker det snabbt när man försöker filma med en IKEA klämspot😁

Ett förslag är att kolla bekantskapskretsen om nån har en gammal arbetsbelysning med halogenlampa. De är visserligen klumpiga men har bra ljus.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Återstår väl att köpa en bygglampa r7s eller ev. en GU10 armatur och "nedgradera" till halogenlampa. Man bör dock se upp för värmeutvecklingen om armaturen är designad för LED lampor.
 
ANNONS