Annons

AGFA lägger ner

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
...tillverkningen av deras populära Diafilm RSX 50.

Har fått följande brev från AGFA:

Hej,

Det var roligt att höra att du tycker om vår diafilm.

Följande gäller: Vi har filmen i lager både småbild och 120.
Dock utgår produkten ur sortimentet under fjärde kvartalet 2004.
Mitt råd är att hamstra film för kommande behov och att förvara den i frys
tills du behöver den.
Någon garanti kan dock inte ges för hur länge vi kan leverera filmen.
Bäst vore om du kan handla filmen genom några av våra återförsäljare.
Exempel på sådana är Scandinavian Photo i Bankeryd, Madeco i Stockholm och
Kameradoktorn i Stockholm.

Mvh
Robert.

Så här skall hamstras !!!
Vad innebär detta då? Jo att det numera bara finns EN 50 ASA film kvar (vad jag vet) VELVIA, men vill man ha en neutral film, med litet korn så finns det inget alternativ kvar längre.

/// NIKLAS

Det var ju tråkigt, men Astian finns ju. Inte 50 ASA-film, men finkornig och neutral.

Dessutom, vad innebär hamstra? Man kan ju inte köpa en livsförbrukning om det är filmen man använder mest...

Det är synd att just Agfa slutar tillverka en film, tycker att de är underskattade.

Så köp Agfa och speciellt Scalan så vi kan få ett labb i Sverige! :)

Det behöver inte vara att tillverkningen läggs ner utan att den svenske agenten inte plockar hem och säljer den vidare till återförsäljarna.

Så är det med s/v Fuji Neopan 400 i 120-format som är en utmärkt film och som jag gärna skulle vilja använda. Men den svenska agenten Fujifilm Sverige har dragit in den. Den tillverkas fortfarande och säljs utomlands, suck..!?! Jag mailade och frågade dem och de menade att den inte säljer något vidare (vilket inte är så konstigt med deras dåliga marknadsföring och marknadstäckning, fanns ju knappt att få tag på) och vill hellre promota deras nya 100 ASA-film i 120-format.

/e

Det kanske inte hör hit, men nästan.
Jag har kört med en billig och i mina ögon bra diafilm på 100 ISO. Neutral i färger och normal kontrast. Novochrome heter den (om jag inte minns fel)
Finns hos Photax i Nybro, www.photax.se
Lär vara en Agfafilm under licens.
Ett litet tips bara.
/ J O

Sumpen skrev:
Det behöver inte vara att tillverkningen läggs ner utan att den svenske agenten inte plockar hem och säljer den vidare till återförsäljarna.
Det är sant.
Sumpen skrev:
Jag mailade och frågade dem och de menade att den inte säljer något vidare (vilket inte är så konstigt med deras dåliga marknadsföring och marknadstäckning, fanns ju knappt att få tag på) och vill hellre promota deras nya 100 ASA-film i 120-format.
/e
Samma sak gäller ju Agfa. Det dumma är ju att de vet om det men ändå inget gör... Nedan är från ett brev angående Agfa Scala.

...volymen är för liten för att kemin ska klara sig. Det blir lite "runt i en burk" då jag menar att volymen skulle bli större om det fanns ett lab. i t.ex. Stockholm men med nuvarande volyn går det inte...

Det var ju tråkigt att höra. Jag gillar Agfas diafilmer, men tyvärr är jag dålig på att fota dia. Så det är väl partiellt mitt fel att RSX 50 försvinner. Men man kan ju inte köpa mycket av allt bara för att hålla igång produktionen.

Jag postade om RSX 50 på photo.net, så nu blir det väl ett himla liv där om det visar sig att denna film bara utgår ur det SVENSKA sortimentet. Måste genast skriva ett tillägg om detta på photo.net. :)

Tråkigt värre!

Är det någon som har koll på hur det ser ut i våra nordiska grannländer, kommer den att sluta säljas där också? Annars blir det väl att skaffa sig en frysbox till i källaren och åka utomlands och köpa film...

Jalle

rindler skrev:
Dessutom, vad innebär hamstra? Man kan ju inte köpa en livsförbrukning om det är filmen man använder mest...

Vet inte om det är att rekommendera men i teorin så kan du nog det om du lägger dem i frysen...

mipert skrev:
Har 35 rullar kvar men vågar inte använda dem. Tänk om bilden inte värd den filmen?

;-)
Känner igen det där med mina Technical Pan och IR-rullar. De kommer väl troligtvis att vittra sönder eller så finns det ej att köpa framkallare när jag väl har hittat motiv.

Och nu idag så meddelar AGFA´s kundtjänst att Rsx 50 INTE ALLS kommer att utgå ur sortimentet....ej heller deras 120-rullar.

GLAD NYHET !!!!!!!!!!

Niklas, som tyvärr hamstrade 200 rullar för en vecka sedan och som undrar hur fan han skall få in mat i frysen............

"Skåningen" skrev:
Och nu idag så meddelar AGFA´s kundtjänst att Rsx 50 INTE ALLS kommer att utgå ur sortimentet....ej heller deras 120-rullar.

GLAD NYHET !!!!!!!!!!

Niklas, som tyvärr hamstrade 200 rullar för en vecka sedan och som undrar hur fan han skall få in mat i frysen............

Vad överasakde de blev på Agfa, när de såg en dramtisk försäljningsökning av den produkten under de senaste veckorna, med tanke på att du tömde en fotobutiks lager och säkerligen har några andra tömt andra butiker och plötsligt kommer det högvis med ordrar till fabriken som knappt hinner med att producera den nu ökade försäljningen....Risk för prishöjning....

Undrar när bubblan spricker?

Undrar när bubblan spricker?

Nog fan större risk att min FRYS spricker !!!!!!!!

Men vad gör det? Filmen är sÅÅÅÅ underbar. Känner flera naturfotografer som använder den och som hävdar att den har bätre färger än velvia, som bara exploderar i färg. Visst lite mer korn, men vad fan....

Själv använder jag den till nattfoto och mode, askul film!!!

Hej hopp Pillesnopp!!!

Niklas> Äsch om det är 135 film i pappask, så tar det bara plats från knappt 20 st av de infrusna mjölkpaketen av literstorlek.

/Roland - som övar sig i matte

Sumpen skrev:

Så är det med s/v Fuji Neopan 400 i 120-format som är en utmärkt film och som jag gärna skulle vilja använda. Men den svenska agenten Fujifilm Sverige har dragit in den. Den tillverkas fortfarande och säljs utomlands, suck..!?! Jag mailade och frågade dem och de menade att den inte säljer något vidare (vilket inte är så konstigt med deras dåliga marknadsföring och marknadstäckning, fanns ju knappt att få tag på) och vill hellre promota deras nya 100 ASA-film i 120-format.
En till som suckar , Neopan 400 i mellanformat är stora favoriten , vi får överösa agenten med
mail och hoppas att dom ändrar sig på stubinen.
Bengt , som har ungefär 20 rullar i frysen o resten is.
/e

.Z. skrev:
Vet inte om det är att rekommendera men i teorin så kan du nog det om du lägger dem i frysen...
De åldras även i frysen, på grund av strålningen. Bor man i ett radonhus åldras de fortare. Men klär man in frysen i bly kanske man kan köpa sig ytterligare några år och komma upp till den där livstiden? :)

Är det inte bättre att vi FRYSER IN de som snvarar för marknadsföringen på Agfa,Kodak och Fuji istället?

; )

ANNONS
Götaplatsens Foto