Annons

AGFAS diafilmer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yanile

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som har något att säga om agfas diafilmer? Tänker främst på AGFA CTX 100.Positiva/negativa erfarenheter, hur är färgerna, korn osv.

Mvh

Johan

Vi har flera medlemmar i fotoklubben, Enskede FK, som inte kan tänka sig någon annan film än AGFA 100. De tycker att den filmen är väldigt neutral, grått blir grått, och färgerna naturtrogna och varken bleka eller överdrivna.

AGFA har fint korn även om de inte är bäst.

Jag gillar Kodak Elitechrome, men den är ju inte så neutral, sörskilt inte för porträtt.

Håll dig långt borta från konsumentfilmen Agfa Precisa bara... värsta film jag sett. Deras proffsfilm är helt ok.

Chris08 skrev:
Håll dig långt borta från konsumentfilmen Agfa Precisa bara... värsta film jag sett. Deras proffsfilm är helt ok.

Var och en får ha sin åsikt. Jag har kört ett antal rullar med Agfa CT Precisa och gillar den faktiskt, speciellt färgerna som är av det lite naturligare slaget, lite åt Kodachromehållet. Vad jag inte gillar däremot är att man ibland kan se lite korn.

Jahapp alla har vi våra favoriter, men den är fruktansvärt grön tycker jag. Iof jämförde jag med kodak e100s som jag körde vid samma tillfälle, och den är ju väldigt blå. Men nä, aldrig mer precisa för mig iaf.

Agfa CT precisa är en utmärkt film men får inte underexponeras det lilla minsta, då blir det grönstick..
mvh/gunte..

Hur olika filmer blir i färgerna, hur de reagerar vid underexp. etc. har även att göra med vilken optik som sitter på kameran (dess färgkorrigering, antireflexbehandling, kontraståtergivning etc.). Därför är det mycket svårt att jämföra olika filmer utan att använda samma kamera och optik eller optik med likvärdig kvalitét vad gäller dessa optiska egenskaper. Detta kan vara orsaken till att åsikterna går isär vad gäller denna diskussion.
Hälsn, Nils.

jjern skrev:
Är det någon som har något att säga om agfas diafilmer? Tänker främst på AGFA CTX 100.Positiva/negativa erfarenheter, hur är färgerna, korn osv.

Jag har provat många filmer genom åren, men jag har alltid återvänt till Agfa.

Rent generellt kan sägas att proffsemulsionerna (RSX) har en mer neutral färgåtergivning än konsumentemulsionerna (CTX, Precisa). Konsument-versionerna har en lätt värme och något tätare kontrast. Grönt blir särskilt fint återgivet med konsument-filmerna. Men helt neutralt är det ju inte...

Jag föredrar RSX:ens neutralare färgskala. Kör gärna RSX 50 för den höga skärpan, de fina färgerna och den härliga, ja charmen på något sätt. Lätt att få som jag vill. Kör ofta RSX 50:n pressad till ISO 100.

Med vänlig hälsning
Roland

Jag har inte använt AGFA på mång år men då var RS50 o RS100 favoriter. Då fanns ju även CT18 o CT21.
Kan RSX jämföras med de gamla versionerna? är skillnaden till nya CT motsvarande som förr?

Re agaf 50 RSX

Jag har aldrig pressat Agfa 50 asa men skall ta och prova, blev lite nyfiken på det nu!

Tackar!

Tack så mycket för era åsikter, fortsätt gärna diskussionen. Jag undrade mest för att jag av en händelse såg att de hade relativt billig AGFA CTX 100 på Clas Ohlsson av alla ställen, 89 kr med framkallning och ramning, det är nog en aning billigare än vad Scandinavian kan erbjuda.Finns det kanske ställen som är billigare än detta?

gundj skrev:
Jag har inte använt AGFA på mång år men då var RS50 o RS100 favoriter. Då fanns ju även CT18 o CT21.
Kan RSX jämföras med de gamla versionerna? är skillnaden till nya CT motsvarande som förr?

Jag har inte kört CT 18 och 21, bara CT 100 och CTi 100. Jag tycker att CTX och Precisa har en varmare karaktär med något mer "stuns" i vissa färger. RSX är neutralare och har en finare graduation. RSX är framförallt något renare i färgerna än RS-serien. Lite klarare och bättre.

Skillnaden mellan RSX II och RSX är, ja marginell. Jag kan faktiskt inte påstå att jag ser någon direkt skillnad så där. RSX II är möjligen något stabilare och bättre i blandljus, men jag vet egentligen inte. Väldigt liten skillnad.

Samma sak kan sägas för CTX och Precisa, skillnaden mellan CTX och CT/CTi var större än skillnaden CTX - Precisa. Precisan är bättre, renare i det vita än CTX. Men inga stora förändringar.

Som jag minns det så var skillnaden mindre mellan CT 100 och RS 100 än jag uppfattar skillnaden mellan CT Precisa 100 och RSX II 100. Jag tycker att RSX:en är lik Ektachrome 100PPN, men jag föredrar Agfan helt klart. Ektachromen kändes något, ja lite grå på något vis. Som lätt beslöjad.

Med vänlig hälsning
Roland

Re: Re agaf 50 RSX

KjellSn skrev:
Jag har aldrig pressat Agfa 50 asa men skall ta och prova, blev lite nyfiken på det nu!

Jag tycker det är ett intressant alternativ till RSX 100. Händer att jag föredrar RSX 50 på 100 framför RSX 100 på 100. Beror lite på motivet iofs, men ja. Prova, du kanske gillar det du med.

Med vänlig hälsning
Roland

I många tester visar det sig att RSX II 100 har grövre korn och sämre skärpa än vissa andra från Fuji och Kodak.

Men jag bryr mig inte eftersom RSX II 100 är en film som passar mig perfekt. Framförallt för dess neutrala färgåtergivning där grått är grått, vitt är vitt och grisskärt är grisskärt.

Jag har då och då provat Provia men återvänder hela tiden till Agfa. Tyvärr är det så få som använder den att den numera är beställningsvara på YFO i Malmö.

Kan ju tillägga att negativ film står för 90% av mitt fotograferande. Men för vissa produktjobb där kunden inte vill ha digitala filer (blir mer ovanligt) blir det RSX II 100.

ANNONS
Götaplatsens Foto