Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aggregat för Elinchrome Dlite 4?

Produkter
(logga in för att koppla)

daasp83

Medlem
Jag är ganska nybliven och glad ägare till ett Dlite 4 huvud samt lite annan studioutrustning. Väldigt nöjd med grejerna, men nu när sommaren börjar närma sig vill man ju gärna sticka ut och plåta folk med några av grejerna och skulle då behöva ha tag på någon bra lösning för att slippa springa till närmsta granne med 300m skravsladd. Skulle gärna vilja ha möjligheten att bära med mig sakerna vartän jag vill.

Det jag behöver är alltså ett blixt agg. som funkar med ett eller gärna två dlite 4 huvuden. Helst som man kan hyra, att köpa något mer dyrt bör jag nog tyvärr ligga lågt med, behöver pengarna till annat nu inför sommaren! ;)

Någon som har några bra tips på vart man kan hyra, allt självtips på hur man får en garanterat fin ström ur ett vanligt disel-agg. ?

Jag har inte koll på ämnet men kan man inte bara köpa en hyfsad 12->230v konverter på Biltema och ett bilbatteri? Borde kosta under tusenlappen.

Tror man får "fulström", dvs. växelström som ser ut att vara uppbyggd med pulser istället för en sinuskurva... tror fulströmmen kan skada känslig elektronik. Men det borde väl gå att konvertera om fulströmmen till finström på något sätt :) Någon som vet?

UPS?

Vet inte om det skulle fungera, men jag kan tänka mig att en UPS för datorbruk borde kunna filtrera strömmen ganska bra, men jag vet inte riktigt hur bra UPS:en skulle må i längden...

UPS för datorbruk ger inte nödvändigtvis ut "fin" ström (däremot skyddar de ofta mot transienter, men det är inte samma sak).
Datorer använder switchade nätaggregat och är därför inte speciellt känsliga för den exakta vågformen.

Lite bra fakta om olika typer av växelström:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/inverter/
Sökte lite på google och hittade en 12V -> 230V omvandlare som gav "ren sinusvåg" -> finström ;-) Men en sådan kostade mellan 10000-15000 kronor... Måste finnas någon annan lösning? Speciellt om man redan har en källa, t.ex. diselagg me fulström och "bara" vill göra om den till finström...

Tyvärr är det inte så "bara" om man kunna plocka ut mycket effekt (några hundra watt). Det finns aggregat som gör det du beskriver men de kostar rätt mycket pengar.

Eh, vad gör blixtaggregat så otroligt känsliga för om strömmen är absolut prickfri? De är väl knappast känsligare än vilken annan elektronik som helst?
Skulle inte heller ett fulladdat bilbatteri orka slå några blixtar? Tvivlar starkt på att blixtlampor är så exceptionellt energikrävande. Blir det oerhörda värmeförluster i aggregaten?? Drar de flera hundra watt kontinuerligt?
Jag tror bilbatteri+konverter funkar hur bra som helst om man inte behöver ta flera hundratals bilder timtals i sträck.
Nån som har provat?

Pratade lite med Elinchromes återförsäljare i Sverige, http://aifo.se/ och det påstår att blixten lätt kan gå sönder om man använder fulström som t.ex. en biltema-konverter ger... fråga mig dock inte varför... kanske bara är snack för att få konsumentera att köpa deras dyrare blixtar med batteriaggregat. Skulle vara skoj o höra om någon har provat...

Strömmen från de enklaste konvertrarna ser närmast ut som en triangelvåg (istället för en sinusvåg), detta innebär att det finns högre frekvenskomponenter i strömmen (inte bara 50 Hz).
Problemet är att ett "vanligt" nätaggregat(baserade på transformator+likriktare+kondensatorbank) inte gillar dessa högre frekvenser eftersom de är designade just för 50 Hz.

Anledningen att ex. datore och olika laddare fungerar är att dessa använder switchade nätaggregat som bygger på en helt annan princip och de är inte alls lika känsliga för exakt hur vågformen ser ut(de är dessutom mer effektiva, billigare och lättare).

Har du något exempel på en produkt som kan konvertera fulström från ett diselagg till en ren sinusvåg? Och vad kostar en sådan?

Får tacka för all hjälp även om jag kanske inte är helt nöjd med lösningen ännu.

Tills vidare så hyr jag från Yfo i sthlm, en Progas, en spänningsstabilisator för bensinagg. Man kopplar in den mellan blixtarna och agg:et och så jämnar och finar den ut spänningen. Hoppas att det blir bra, dock är jag inte helt nöjd med lösningen. Men det funkar blir bra till att börja med...

ANNONS
Götaplatsens Foto