Annons

Ajajaj! 7hi problem

Produkter
(logga in för att koppla)

kimpaoa

Aktiv medlem
Jag fick nyss min begagnade Dimage 7hi. Så jag slängde i vanliga batterier, medans jag väntade på att de uppladdningsbara skulle bli färdigladdade. Då började kameran upprepa ett ljud och blinka (en röd lampa på högerkanten), Har för mig att jag läst något om detta innan, men kan inte hitta. Hur gör man för att ordna detta?
(Kameran funkar fint när jag tar ström från väggen)

Så blev det för mig när jag satte i en icke-orginal AC-adapter i min 7Hi. En teori är att det inträffar när den får för hög spänning. Vanliga alkaliska batterier har ju som bekant en spänning på drygt 1.5V medan NiMh har 1.2V. Har inte testat vanliga batterier i min iofs.

Manualen säger:

"...Visserligen kan alkaliska batterier användas i denna produkt, men deras prestanda är begränsad. Använd bara alkaliska batterier för testbilder eller när Ni-MH batterier, Minolta External High-power Battery Pack, eller AC-adaptern inte finns tillhanda..."

så visst ska det fungera.

Det handlade tydligen om att det inte var Ni-MH. De alkaliska var förmodligen av en väldigt dum kvalité. The problem is solved and I'm satisfied. Tack för svar!

Jag har aldrig provat alkaliska batterier men det verkar både med tanke på det du skriver och vad som står i maualen inte ens vara en reservmöjlighet. Manualen säger ju mer eller mindre rent ut att man inte kan vara säker på att kameran fungerar "använd bara för testbilder.."

Det blir till att vara noggran med laddningen framöver...

ANNONS
Götaplatsens Foto