Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aktivisters mobiltelefoner beslagtogs med stöd av brottsrubricering som inte finns

Produkter
(logga in för att koppla)

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Motiverar avsaknad av utgivningsbevis att mobiltelefonerna beslagtogs? Det som har direktsänts är ju redan sänt.
Det jag skrev ska ses som två "avancerade gissningar".
Annorlunda uttryckt, jag vet inte.
Men jag utgår från att beslagen godkänts av någon åklagare.
Och då finns det naturligtvis någon form av grund.

Tack!
Läste igenom det häromdagen.
Ja, det är "rörigt" och svårt att veta vad som faktiskt gäller.
Detta eftersom vi har två "prejudikat" som delvis motsägger varandra.

Just därför är jag tveksam till att HD skulle komma fram till att anskaffrafriheten gäller även i "Boforsfallet". Det skulle bli extra märkligt i förhållande till fallet med Expressen och pistolen. Särskillt med tanke på formuleringarna i TF.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Efter min inrådan skickade djurrättsaktivisten ett bestridande till tingsrätten om beslaget tillsammans med en länk till min artikel om händelsen med kränkande fotografering. Beslaget är nu hävt.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Bra jobbat och grattis till er nåda.

Roligt att det finns möjligheter att påverka felaktiga beslut.

Efter min inrådan skickade djurrättsaktivisten ett bestridande till tingsrätten om beslaget tillsammans med en länk till min artikel om händelsen med kränkande fotografering. Beslaget är nu hävt.
 

iSolen.se

Guest
Det blir en annan del, d.v.s. åtal för olaga intrång. Förundersökningen i fallet olaga intrång är inte nedlagt.


...
Min poäng är förstås att aktivisterna kan medvetet bryta mot lagen och få den uppmärksamhet de söker. T ex genom sådana här trådar.

Poliserna har ingen mer agenda än att stoppa brott men det är de som blir "skurken" vilket jag invänder mot.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Folk verkar lite upprörda över detta med djurrättsaktivister - jag föreslår en titt på http://www.weanimals.org/ och sen kan man passa på och skänka en slant så denna duktiga fotograf kan fortsätta sitt arbeta. Ett kommande mål för henne är att skapa:

"Produce an Animal Rights Photography Masterclass to help train more photographers to document the lives of animals caught in the human world. To be released in 2019. "

Vi ska väl trots allt hålla oss till ämnet "fotografi" här var ;)
 

iSolen.se

Guest
Folk verkar lite upprörda över detta med djurrättsaktivister - jag föreslår en titt på http://www.weanimals.org/ och sen kan man passa på och skänka en slant så denna duktiga fotograf kan fortsätta sitt arbeta. Ett kommande mål för henne är att skapa:

"Produce an Animal Rights Photography Masterclass to help train more photographers to document the lives of animals caught in the human world. To be released in 2019. "

Vi ska väl trots allt hålla oss till ämnet "fotografi" här var ;)
För min del är beteendet att ta lagen i egna händer problematisk, även om syftet skulle vara gott. Fotot verkar vara ett svepskäl för att få synpunkter framförda. Inte mycket foto i sakfrågan.
 

PMD

Aktiv medlem
Min poäng är förstås att aktivisterna kan medvetet bryta mot lagen och få den uppmärksamhet de söker. T ex genom sådana här trådar.

Poliserna har ingen mer agenda än att stoppa brott men det är de som blir "skurken" vilket jag invänder mot.
Det är så det ska gå till i en rättsstat. Felaktiga ingripanden av poliser kan och ska rättas till.

Det har varit en hel del fall gällande fotografering och poliser som gör fel de senaste åren så förhoppningsvis har poliskåren lärt sig vad som gäller och slipper därmed vara "skurkar".

I just det här fallet är det väl ändå rätt klart att det är aktivisterna som är skurkarna?

Olaga intrång är ett brott och det ser ut att vara en tämligen vattentätt bevisläge för att de ska bli fällda i en domstol.

Poliserna som felaktigt beslagtog mobiltelefoner begick inte ett brott (såvitt jag förstår) utan ett misstag som en högre instans rättade till. Det blev rätt till slut alltså.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Min poäng är förstås att aktivisterna kan medvetet bryta mot lagen och få den uppmärksamhet de söker. T ex genom sådana här trådar.

Poliserna har ingen mer agenda än att stoppa brott men det är de som blir "skurken" vilket jag invänder mot.
Hade inte polis ogrundat beslagtagit mobiltelefoner och hittat på eget fotoförbud skulle tråden aldrig skapats.

Egentligen värt en egen tråd, men uppenbarligen är lagen kränkande fotografering, trots de fåtal meningar den består av, lätt att missförstå. Väla-fluktaren, som nu dömdes för kränkande fotografering efter att ha fotograferat kvinnor i provrum, åtalades även för sexuellt ofredande på en strand. I förhöret däremot nämns ständigt kränkande fotografering, vilket omöjligen kan ske på en öppen strand. Förhöret skedde fyra månader senare och av personal som bör ha läst in sig på vad som skett och vilket lagrum man skulle tillämpa:

B underrättas misstanke om kränkande fotografering genom att i hemlighet fotograferat målsäganden när hon solade på Gröningen i Helsingborg. Brottet inträffade 2018-06-26 t.om kl. 10.45. Erkänner du eller förnekar du?
Jag kommer inte ihåg eller jag vet ingenting om saken.
...
B underrättas, efter kontroll av det minneskort som satt i hans mobiltelefon, misstanke om kränkande fotografering vid 8 andra tillfällen genom att i hemlighet ha fotograferat 8 målsäganden på Gröningen i Helsingborg. Brottet inträffade 2018-06-26 t.om kl. 10.45.

Sex månader efter fotograferingen på Gröningen skedde ytterligare ett förhör. Nedan är transkriberat efter önskan från den förhörde:
F-L: ( hostar) Samt kränkande fotografering vid 8 tillfällen.
Tolköversättning
F-L: Och det är på Gröningen i Helsingborg.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Fotot verkar vara ett svepskäl för att få synpunkter framförda. Inte mycket foto i sakfrågan.
Nej, något svepskäl är det definitivt inte. Tvärtom tror jag att just foto (och video) är helt avgörande för den kampanj man driver.

Precis som det är för de flesta som jobbar med information och förstår hur det fungerar.
 

iSolen.se

Guest
Nej, något svepskäl är det definitivt inte. Tvärtom tror jag att just foto (och video) är helt avgörande för den kampanj man driver.

Precis som det är för de flesta som jobbar med information och förstår hur det fungerar.
Svepskälet syftade på TS som de flesta nog förstod. Speciellt mycket foto och fotolagar gällde saken knappast utan mer om att "den elaka polisen gör fel igen", fotot verkar mest vara videostreaming och konfiskering av mobilerna hade de säkerligen räknat med. Blir det tjafs om det så tjänar de på det, det finns säkert fler trådar om saken vilket är precis vad de hoppas på.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Svepskälet syftade på TS som de flesta nog förstod. Speciellt mycket foto och fotolagar gällde saken knappast utan mer om att "den elaka polisen gör fel igen", fotot verkar mest vara videostreaming och konfiskering av mobilerna hade de säkerligen räknat med. Blir det tjafs om det så tjänar de på det, det finns säkert fler trådar om saken vilket är precis vad de hoppas på.
Om du upphör med att stirra dig blind på polis så kan du se att jag skriver om så många fler aktörer inom foto. Däremot anser jag inte att det finns speciellt mycket diskussionsunderlag när ingenjörerna från tyska Porsche fick sin testbil beslagtagen efter att ingenjörerna fotat skyddsobjekt med avbildningsförbud eller när Väla-fluktaren fotade i alla provrum.
Om du inte mår bra av att läsa om lea poliser som hittar på egna fotolagar kanske händelsen i Vedby ( Brandman polisanmäld för misshandel av mobilfilmare) passar bättre? Testa skapa en frågeställning om det här på Fotosidan. Jag ansåg inte det ha tillräckligt med diskussionsunderlag, men överraska mig med att bevisa motsatsen. Önskar du K-nummer för att gräva djupare är jag mer än behjälplig. Överraska mig även där med att gräva fram någonting som jag inte hittat, t.ex. filmen.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Åtal väckt. Jag vet inte om man gjort någon miss, men i åtalet ligger kränkande fotografering med. Ännu märkligare blir hela historien när man får läsa händelsen.

Brottet:Kränkande fotografering genom att obehöriga tagit sig in på fabriksområde och fabrikslokal, där har man filmat verksamhet och personal trots att det är fotograferingsförbud.

Händelse: På stängslet och på fabriken finns det skyltar som säger att obehöriga ej tillträde och fotografering förbjuden.

Ingenstans i FuP:en nämns dolt eller toalett, omklädningsrum eller liknande utrymme. Man kunde lika gärna ha beslagtagit skorna och satt samma brottsrubricering.
 

iSolen.se

Guest
Åtal väckt. Jag vet inte om man gjort någon miss, men i åtalet ligger kränkande fotografering med. Ännu märkligare blir hela historien när man får läsa händelsen.

Brottet:Kränkande fotografering genom att obehöriga tagit sig in på fabriksområde och fabrikslokal, där har man filmat verksamhet och personal trots att det är fotograferingsförbud.

Händelse: På stängslet och på fabriken finns det skyltar som säger att obehöriga ej tillträde och fotografering förbjuden.

Ingenstans i FuP:en nämns dolt eller toalett, omklädningsrum eller liknande utrymme. Man kunde lika gärna ha beslagtagit skorna och satt samma brottsrubricering.
Låt mig gissa, de letar efter så många saker att sätta dit aktivisterna för som möjligt. Att några av punkterna försvinner på vägen räknar de med men den samlade bilden blir att aktivisterna bröt mot en hel rad lagar och regler. Detta handlar egentligen inte om foto. Att sätta dit aktivisterna är knappast fel i någons ögon, inte ens deras egna, och jag tror att det som de så småningom fälls för blir inget vi kommer lyfta på ögonbrynen för.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Låt mig gissa, de letar efter så många saker att sätta dit aktivisterna för som möjligt. Att några av punkterna försvinner på vägen räknar de med men den samlade bilden blir att aktivisterna bröt mot en hel rad lagar och regler. Detta handlar egentligen inte om foto. Att sätta dit aktivisterna är knappast fel i någons ögon, inte ens deras egna, och jag tror att det som de så småningom fälls för blir inget vi kommer lyfta på ögonbrynen för.
Åtal ska väckas för brott där det förefaller finnas sådan bevisning att brott kan styrkas, inte för diverse andra valfria brott åklagaren tycker ser kul ut.
 

iSolen.se

Guest
Åtal ska väckas för brott där det förefaller finnas sådan bevisning att brott kan styrkas, inte för diverse andra valfria brott åklagaren tycker ser kul ut.
Det är en relativt ny lag, de kanske tycker det är kul att pröva om den kan användas för annat än de som skrev den tänkte sig.

Tycker det i så fall är typexempel på varför man inte ska skriva speciallagar (kränkning genom foto) istället för generella (kränkning).

Vi får väl hoppas att firman får med ekonomisk skada i fallet, det är ju egentligen det som detta handlar om.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är en relativt ny lag, de kanske tycker det är kul att pröva om den kan användas för annat än de som skrev den tänkte sig.

Tycker det i så fall är typexempel på varför man inte ska skriva speciallagar (kränkning genom foto) istället för generella (kränkning).

Vi får väl hoppas att firman får med ekonomisk skada i fallet, det är ju egentligen det som detta handlar om.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Legalitetsprincipen
 

PMD

Aktiv medlem
Det är en relativt ny lag, de kanske tycker det är kul att pröva om den kan användas för annat än de som skrev den tänkte sig.
Lagen är nästan tre år gammal så någon slags rättspraxis bör ha hunnit utformats. Dessutom är ju lagen tämligen klar över vilka rekvisit som ska vara uppfyllda, vilket en åklagare rimligen bör kunna läsa sig till. Jag tror att det är ett misstag. Kanske en praktikant har fått utforma åtalet utan ordentlig tillsyn.
 

iSolen.se

Guest
Lagen är nästan tre år gammal så någon slags rättspraxis bör ha hunnit utformats. Dessutom är ju lagen tämligen klar över vilka rekvisit som ska vara uppfyllda, vilket en åklagare rimligen bör kunna läsa sig till. Jag tror att det är ett misstag. Kanske en praktikant har fått utforma åtalet utan ordentlig tillsyn.
Jag håller med om att vi som följt saken tycker det är tydligt fel, men att praxis ska ha satt sig tror jag inte, det väl endast en handfull fall, eller?
 
ANNONS