Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aktiviteten på Fotosidan - ingen ökning i Corona-tider?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
Rent allmänt har jag förstått att aktiviteten i samhället på internet har ökat betydligt dom senaste virus-präglade månaderna, bl annat pga karantän, hemmajobb mm. Men jag har själv inte erfarenheten att medlemmarnas aktiviteter på Fs har ökat något...kanske snarast minskat , det gäller nog mig själv också.

Hur upplever ni andra det och vad säger Fotosidans statistik? Har intresset för Fs dalat sedan en tid tillbaka?
/B
 

Ventures

Aktiv medlem
Alla är ute och tar bilder i solskenet.:)
Nej vi som har passande typ av jobb jobbar nog som vanligt, fast i hemmet. Dvs inte mer tid än annars. Jag går strax till jobbet en trappa upp. :)
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Alla är ute och tar bilder i solskenet.:)
Nej vi som har passande typ av jobb jobbar nog som vanligt, fast i hemmet. Dvs inte mer tid än annars. Jag går strax till jobbet en trappa upp. :)
Aha...det tänkte jag inte på...men vi har ju aldrig nån sol här i Östersund.
Är foto/fotosidan en del av ditt jobb? Jag som 70-plussare kan ju lyckligtvis fota/redigera 25 timmar om dygnet...:)
/B
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Det var ju så redan innan Corona att aktiviteten på FS sakta ebbar ut, mest på grund av sociala medier
Ja det har du nog rätt i - men lite trist är det ju. Jag vill ju helst slippa att gå med i Facebook eller Instagram.

Vad jag däremot har märkt de senaste fyra månaderna, är att bloggandet här på Fs har ökat ganska mycket...! Det är bra, bara inte det blir på bekostnad av annat som t ex medlemmars intresse att lägga in och kommentera bilder.
/B
 

Ventures

Aktiv medlem
För egen del får jag erkänna att det känns mindre intressant att vare sig lägga upp bilder eller titta på andras på Fs. Det senare försöker jag göra ibland men det tycks som att man dumpar sitt minneskort utan urval här och då försvinner guldklimparna i mängden. Borde finnas en begränsning i antal bilder som får läggas upp per dag.
T.ex när någon skickar in några dussin till synes likadana bilder från någon tillställning eller semesterresa så knuffas övriga bilder bort från de senast upplagda. Skulle fotografen lägga lite tid på att göra ett urval, det kanske bara var en lyckad bild bland alla, så skulle kvalitén kunna höjas markant. Det är orättvist mot de som anstränger sig.
 

Terje H

Aktiv medlem
Tycker intresse för fotografisk bild är för lågt för att jag ska bli mer aktiv igen. Forumen är till 99% ointressanta (för mycket om teknik/prylar), bloggarna är sällan fångande (för låg bildkvalitet, sällan något matnyttigt textmässigt, oftast enbart en bild utan text) - och bilddiskussionerna är nästan helt borta (det mesta är Facebooknivå med ”snygg bild”).

Vill inte verka för gnällig, men jag har skrivit ett flertal inlägg här i forumen (sök genom foruminlägg på min profil) om vilka förändringar jag önskar mig för att börja synas mer på Fotosidan igen.

Fram till dess gör jag bevakningar lite då och då, lämnar någon kommentar då och då där mitt intresse fångats. Har gjort ett flertal försök till förändring men det känns som vi är för få för att få till det.

Nåja, det är vad jag tycker. Är mer aktiv på andra ställen.

Mvh Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
En sak till: Det känns som Fotosidan förlorat för många duktiga fotografer som aktiva medlemmar, som kan inspirera/utveckla/provocera till diskussion.

mvh Terje
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Terje: Mycket på FS är ju teknik och prylar och blänkare om lanseringar av nya produkter. I en tid då få tillverkare finner det ekonomiskt omotiverande att lansera några nyheter då få ändå kommer köpa något, så är det naturligt att diskussioner kring detta kommer dö av syrebrist.

Detta borde väl ge just de som vill lyfta fram bilddiskussioner och diskussioner om exv efterbehandlingsprocesser m.m. och hur bilder faktiskt blir till just den möjlighet man säger sig längta efter. Så var finns nu de här kreativa människorna som möjligen känt sig undanskuffade av tekniken tidigare - eller har de bara helt tappat kreativiteten?

Ska man höras och synas så får man nog faktiskt försöka göra lite mer väsen av sig istället för att bara sitta där och deppa och apatiskt invänta den egna coronadöden, i vilken form den än må uppräda i!

..... och var finns de kollegiala diskussioner om hur man överlever som yrkesfotograf i krisen undrar en sån som jag, som inte är det. Håller ni på att förbereder er egen begravningen eller vad är det egentligen som INTE sker?
 

acke

Avslutat medlemskap
Ska man höras och synas så får man nog faktiskt försöka göra lite mer väsen av sig istället för att bara sitta där och deppa och apatiskt invänta den egna coronadöden, i vilken form den än må uppräda i!
Jag tror inte för ett ögonblick på att vi som har valt bort FS sitter och deppar eller väntar på coronadöden. Jag tror helt enkelt att vi har hittat andra ställen att vara på, andra ställen där bilddiskussioner och andra mjuka fotoämnen ger mycket bättre utdelning.

Till syvende och sist brukar det vara så att varje forum får den uppmärksamhet det förtjänar. Man hänger där man trivs bäst.
 
Senast ändrad:

Bokeh

Aktiv medlem
Vill man bråka vem som har störst sensor, minst brus och skarpaste objektiv mm, så är väl DP Review ett bättre forum än detta, den här sidan är väl i det närmaste död i jämförelse, personligen så tillbringar jag mest tid på Youtube kanaler.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
...”Detta borde väl ge just de som vill lyfta fram bilddiskussioner och diskussioner om exv efterbehandlingsprocesser m.m. och hur bilder faktiskt blir till just den möjlighet man säger sig längta efter. Så var finns nu de här kreativa människorna som möjligen känt sig undanskuffade av tekniken tidigare - eller har de bara helt tappat kreativiteten?

Ska man höras och synas så får man nog faktiskt försöka göra lite mer väsen av sig istället för att bara sitta där och deppa och apatiskt invänta den egna coronadöden, i vilken form den än må uppräda i!

..... och var finns de kollegiala diskussioner om hur man överlever som yrkesfotograf i krisen undrar en sån som jag, som inte är det. Håller ni på att förbereder er egen begravningen eller vad är det egentligen som INTE sker?
Jag håller med dig i mycket av det du skriver, Sten-Åke.

Och personligen har jag klarat mig ganska bra utan att vara med på FaceBook, och hoppas kunna stå kvar utanför i fortsättningen också. Det finns ju många andra fora att vara med i, svenska och internationella ”Communities” där likasinnade finns och verkar.
/B
 

Terje H

Aktiv medlem
Terje: Mycket på FS är ju teknik och prylar och blänkare om lanseringar av nya produkter. I en tid då få tillverkare finner det ekonomiskt omotiverande att lansera några nyheter då få ändå kommer köpa något, så är det naturligt att diskussioner kring detta kommer dö av syrebrist.

Detta borde väl ge just de som vill lyfta fram bilddiskussioner och diskussioner om exv efterbehandlingsprocesser m.m. och hur bilder faktiskt blir till just den möjlighet man säger sig längta efter. Så var finns nu de här kreativa människorna som möjligen känt sig undanskuffade av tekniken tidigare - eller har de bara helt tappat kreativiteten?

Ska man höras och synas så får man nog faktiskt försöka göra lite mer väsen av sig istället för att bara sitta där och deppa och apatiskt invänta den egna coronadöden, i vilken form den än må uppräda i!

..... och var finns de kollegiala diskussioner om hur man överlever som yrkesfotograf i krisen undrar en sån som jag, som inte är det. Håller ni på att förbereder er egen begravningen eller vad är det egentligen som INTE sker?
Just det ja, teknik och prylar och lanseringar av nya produkter. Och i denna allt större fokusering på detta förlorar man medlemmar. Saknar många som numera verkar vara borta från Fotosidan, letar efter något att titta på och läsa, men letar alltmer.

Vad som kommer dö av syrebrist har jag svårt att svara på, det får tiden visa. Har ingen koll på hur det ser ut i fotobranschen, och ingenting jag bryr mig som mycket om heller. Mitt fokus ligger som vanligt mot att fotografera, har inga långtråkiga dagar utan tvärtom. Men sedan är jag ju sådär jätteintresserad av bildskapandet så när jag inte är igång med mitt eget så gillar jag titta på bra fotografier, läsa intressanta texter kring bildskapandet och vill gärna provoceras/engageras. Kräver egentligen inget mer än vad jag själv redan sysslar med.

Var de kreativa människorna finns? Ja, det verkar bli alltmer glest på Fotosidan, så de har nog hittat andra kanaler. Några kanske har tappat kreativiteten av olika anledningar, men de flesta tror jag nog har sökt sig vidare.

Om någon sitter och deppar vet jag inte heller, men det känns som mer och mer sker utanför Fotosidan vilket jag är den första att beklaga. Tänk vilken samlingsplats Fotosidan kunde ha varit idag!

Att överleva Coronakrisen är för mig inga problem, den verksamhet jag har påverkas inte nämnvärt. Annat än att utställningen jag skulle haft nu i mars-april blir framflyttad till september (som det verkar). Mina heldagskurser med en deltagare ligger också rätt i tiden då det inte är mer än just en deltagare. Sedan finns ju mentorskapet som sker över mejl och Skype/Facetime som rullar på.

Någon begravning ser jag inte för min del åtminstone.

Mvh Terje
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror inte för ett ögonblick på att vi som har valt bort FS sitter och deppar eller väntar på coronadöden. Jag tror helt enkelt att vi har hittat andra ställen att vara på, andra ställen där bilddiskussioner och andra mjuka fotoämnen ger mycket bättre utdelning.

Till syvende och sist brukar det vara så att varje forum får den uppmärksamhet det förtjänar. Man hänger där man trivs.
Visst så kan det vara men är man på ett forum så har man väl ett delat ansvar för att det ska utvecklas som man vill eller hur? De som är intresserade av en mer bildcentrerad utveckling av FS har väl kanske inte riktigt tagit det ansvaret fullt ut om det nu ser ut som det gör eller man i alla fall har en bild av att det gör det. Det är lätt att peka på andra men svårare att se att FS faktiskt som allt annat sällan blir mer än användarnas och medlemmarnas aktivitet och engagemang.

Jag kan själv konstatera att min fotoklubb "slagit igen" på obestämd tid p.g.a. behov av social distansering och att de flesta förmodligen är i karantän för att de är över 70. Det är annars en klubb med fantastisk uppslutning i vanliga fall. Blir inte så mycket bildcentrering där längre och ingen vet nog när vi kommer ha möten IRL igen. Klubbarnas främsta aktiviteter nu är väl som min att se till att medlemmarna betalar sina medlemsavgifter fast det faktiskt inte pågår någon vidare aktivitet just nu.

Jag tror inte så många hänger på någon klubb längre även om de gillar att göra det normalt.

.... men du kanske har några bra rekommendationer att dela med dig av?
 

acke

Avslutat medlemskap
Visst så kan det vara men är man på ett forum så har man väl ett delat ansvar för att det ska utvecklas som man vill eller hur?
Nej, det finns inget ansvar och inga förpliktelser förknippade med medlemskap på en community som Fotosidan. All aktivitet bygger på frivillighet. Den som väljer att vara passiv har all rätt att vara det, utan att anses som ansvarslös. Jag kan lova dig att en överväldigande majoritet FS-medlemmar är passiva och tysta. De har absolut inget ansvar att vara aktiva. De väljer att spendera sin tid på andra saker, och vem kan klandra dem?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nej, det finns inget ansvar och inga förpliktelser förknippade med medlemskap på en community som Fotosidan. All aktivitet bygger på frivillighet. Den som väljer att vara passiv har all rätt att vara det, utan att anses som ansvarslös. Jag kan lova dig att en överväldigande majoritet FS-medlemmar är passiva och tysta. De har absolut inget ansvar att vara aktiva. De väljer att spendera sin tid på andra saker, och vem kan klandra dem?
På Gotlandsbåten satt det en skylt på väggen med texten ”du är en del av någon annan upplevelse”.
I sammanhanget handlade det såklart om att man inte ska stoja och störa sina medpassagerare.
Men i sammanhanget av FS så är det ju så att de bidrag vi gör är de som skapar en stor del av upplevelsen.
Om vi vill ha mer djup dialog om foto är det nog bra om vi föder den idén själva och skriver sådana inlägg. Om vi hellre vill ha mycket klagomål på hur illa ställt det är så kan vi fylla på med sådana inlägg.
Men helt enig. Det finns inget tvång att vara aktiv.
 

jerrysoderberg

Aktiv medlem
Jag har varit delaktig i ett par trådar men, är "inte en i gänget". I de trådarna upplevde jag en ganska raljerande och hård ton. Lite "kom inte och tro att du är nått" eller bruksanda. Jag är mottaglig för argument och gillar att debattera. Jag gillar inte personangrepp.
Därför har jag lagt ned forummedverkan. Jag har läst trådar. Jag använder bara bloggen här. Mitt medlemskap gäller till november och har redan övervägt att lämna. Jag är med i olika grupper på Facebook och där är tonen en annan.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Att tonen är en annan på Ansiktsboken, beror det på att det bara är inbjudna (eller vad det kan heta) som deltar och de raljerande och med hård blir inte inbjudna? Jag har inget konto där själv så jag vet inte.

Kan det vara så att FS har en komplicerad eller alltför precis struktur där det kan synas vara lite vanskligt att publicera sina alster rätt. Dessutom tycker jag att det är lite för komplicerat att ladda upp bilder trots att det egentligen skulle vara väldigt enkelt eftersom vi inte behöver gå omvägen över en extern bildlagringssajt. Ibland ser man diskussioner om bilder där det viktiga inte är själva bilden utan huruvida den är manipulerad eller ej för att ta ett exempel.

I vissa bildfora måste man bli inbjuden för att få delta men när jag för en tid sedan försökte komma in på ett sådant forum, grupp hette det kanske, lyckades jag inte ens hitta hur eller till vem jag skulle vända mig. Viss förenklingspotential finns alltså.
 
ANNONS