Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AKUT behov av 420EX-hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Canonliza

Aktiv medlem
Köpte och fick idag min 420EX, men instruktionsboken var på TYSKA...... Köpte från en svensk hemsida, men det var väl importvaror, tänkte inte på det.

Är det någon som har en svensk version och skulle kunna tänka sig att scanna in hela (ja ni läste rätt) och maila till mig på: liza.nyman@telia com? Snääällla??! Jag kan betala en liten penning om det är motiverande....

Jag har väntat som ett barn på julafton efter blixten och amatör som jag är så behöver jag verkligen instruktionsboken. Jag ville ju komma igång nu....*buuuäääää*. Är både ledsen o arg på en och samma gång.... //Liza

Ska också tillägga att jag redan pratat med svenska Canons kundtjänst som inte hade någon att skicka. Kollade även powershot.com (amerikanska Canon) som inte hade den att ladda ner. Engelska kan man ju klara av om någon nu har det istället för svenska. //Liza

Jag sökte lite snabbt på nätet efter nån engelsk variant iaf men tyvärr inga vidare information.

Som en nödlösning ifall ingen får fram en så kan du iaf översätta texter från tyska till engelska här:

http://babelfish.altavista.com/

Kanske löser det dina mest akuta problem.

Okej tack, men jag klamrar mig fast en stund till vid hoppet att någon FS-vän kommer till undsättning..... //Liza

Tack Erik! Jag ska printa ut den också, men där stod också "You have to read the manuals...."....*suck*
Jag behöver verkligen infon från grunden, dvs hur får jag igång den, vad betyder allt på den osv. Typ. //Liza

Det finns ju inte så mycket inställningar på den blixten, allt styrs ju från kameran. Grön lampa tänds efter att du tagit en bild för att konfirmera dig om att en riktig exponering gjorts. Den nedersta raden av knappar är till för att ställa in kanaler vid slavanvändning från en 550EX eller ST-E2 tror jag den heter.

High speed sync är för att blixt fotografera vid en kortare tid än kortaste synk tiden är för blixtfotografering med kameran.

Tack Jerker!
Ska verkligen ge mig i kast med att lära mig och förstå min blixt.
Trevlig helg du också! //Liza

PS. Det är 28 sidor att skriva ut....tur man sitter på jobbet...*ler*...

Jag har också letat med ljus och lykta efter en manual till 420EX på ett begripligt språk. Tack Jerker! Jag har ingen blixt ännu men funderar på en 420EX eller 550EX och Cyberphoto kör med direktimport, vilket är billigare men då får man manualen på tyska. Länk 2 verkar också nyttig och användbar.

patson skrev:
Jag har också letat med ljus och lykta efter en manual till 420EX på ett begripligt språk. Tack Jerker! Jag har ingen blixt ännu men funderar på en 420EX eller 550EX och Cyberphoto kör med direktimport, vilket är billigare men då får man manualen på tyska. Länk 2 verkar också nyttig och användbar.

Köpte en 420ex direktimport (eller i allafall till det priset) från cyberfoto och fick en svensk manual... man har tur i bland.

Se där, ja ibland ska man ha lite tur också. Själv har jag beställt en 420EX från Zebramedia, som enligt uppgift inkluderar en engelsk manual. Har man riktig tur kanske de skickar en 550EX istället...

ANNONS
Götaplatsens Foto