Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Akut hjälp behövs!!!!!!
- Trådstartare RG
- Start datum
avslutad120828
Avslutat medlemskap
Jadu...vicka och bända (förutsatt att han samtidigt trycker in knappen som vanligen lossar objektivet)...ibland kan de ju kärva fast. Man får vara försiktig. Har det suttit på länge?
RG
Avslutat medlemskap
Ett bra tag säjer han, troleigen flera år.Delay skrev:
Har det suttit på länge?
avslutad120828
Avslutat medlemskap
Jadu, kan ju ha kärvat fast. Bara att testa bestämt men försiktigt att få av det...!
Torparfarsan
Avslutat medlemskap
Eller också välja internetmetoden, Wilja Wåld Waselin!
RG
Avslutat medlemskap
Allvarligt?Akerstrom skrev:
Det bästa är nog att sänka ner allt i en hink destillerat vatten, addera 1/3 5.56 och efter 30 min skölja rent med bensin, minst 97 oktan men helst 99 eller högre.
Eeros
Aktiv medlem
Akerstrom skrev:
Det bästa är nog att sänka ner allt i en hink destillerat vatten, addera 1/3 5.56 och efter 30 min skölja rent med bensin, minst 97 oktan men helst 99 eller högre.
5-56? Skulle jag inte testa på min kamera. Men om man tvunget vill göra det, vore det då inte enklare att bara spruta in 5-56 enbart vid objektivfästet, varför sulla ner hela kameran med smörjan? Men ditt inlägg var kanske inte allvarligt menat.
RG
Avslutat medlemskap
Det om att smörja var allvarligt kommer inte på något annat sätt att få bort det.Eeros skrev:
Men ditt inlägg var kanske inte allvarligt menat.
TA0
Aktiv medlem
Smörja något som sitter fast? Hur gör man då?Robin Gyllander skrev:
Det om att smörja var allvarligt kommer inte på något annat sätt att få bort det.
Vad händer om man kyler ner objektivet genom att lägga en påse med is "runt" objektivet. Då bör det krympa och därmed lossna. Detta blir ju samma sak som att värma en mutter som sitter fast fast tvärt om. Jag är tveksam till att värma kamerahuset
En gammal jobbarkompis sa "Don´t force it. Use a larger Hammer" eller översatt till svenska "Om det inte hjälper med våld, använd mera våld.";-)
---/Thomas
Candersson
Aktiv medlem
TA0 skrev:
Vad händer om man kyler ner objektivet genom att lägga en påse med is "runt" objektivet. Då bör det krympa och därmed lossna.
Det kan gå men problemet är väl att man egentligen helst vill kyla ner bara objektivet - inte kamerahuset. Men som sagt med dubbla plastpåsar och krossad is (för maximal kontakt) så kanske det kan funka
Du skrev inte vilken natt han skulle flyga. Om det är idag, söndag kl 03.00 så får han väl fota sin semester med 20-35...
RG
Avslutat medlemskap
han kom hem för 3 veckor sedan. Ligger ute i skogen och köp via mobil se texten kan vara konstig.Candersson skrev:
Det kan gå men problemet är väl att man egentligen helst vill kyla ner bara objektivet - inte kamerahuset. Men som sagt med dubbla plastpåsar och krossad is (för maximal kontakt) så kanske det kan funka
Du skrev inte vilken natt han skulle flyga. Om det är idag, söndag kl 03.00 så får han väl fota sin semester med 20-35...
pallep
Aktiv medlem
Lite skillnad på att värma något 600-700 grader och kyla ner något 20 grader. Så objektivet "bör" lossna på samma sätt som man bör vinna på lotto om man lämnar in en rad.TA0 skrev:
Smörja något som sitter fast? Hur gör man då?
Vad händer om man kyler ner objektivet genom att lägga en påse med is "runt" objektivet. Då bör det krympa och därmed lossna. Detta blir ju samma sak som att värma en mutter som sitter fast fast tvärt om. Jag är tveksam till att värma kamerahuset
En gammal jobbarkompis sa "Don´t force it. Use a larger Hammer" eller översatt till svenska "Om det inte hjälper med våld, använd mera våld.";-)
---/Thomas
Candersson
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
han kom hem för 3 veckor sedan. Ligger ute i skogen och köp via mobil se texten kan vara konstig.
Haha... ja där ser man hur det går när man inte kollar datumen. Sorry.
Hur slutade nu den här historien då?
RG
Avslutat medlemskap
Gluggen sitter fortfarande fast på canon d60 och han tvingas att endast köra med 70-200 på 40d.Candersson skrev:
Hur slutade nu den här historien då?
Och jag fryser som ett svin pga utav att mitt befäl inte fattar att det är bättre att se konstig ut än att få hypotermi.
Eeros
Aktiv medlem
Angående dopp av elektronik. Min dotter fick igår för sig att testa hur bra en trådlös telefon fungerar i botten på en saftkaraff. Inte så bra.
Så telefonen fick sen ligga ett par timmar i en hink med vatten, för att lösa ut sockret. Idag har jag plockat isär telefonen, rengjort och lufttorkat alla delar. Nu fungerar den utmärkt igen.
Så telefonen fick sen ligga ett par timmar i en hink med vatten, för att lösa ut sockret. Idag har jag plockat isär telefonen, rengjort och lufttorkat alla delar. Nu fungerar den utmärkt igen.