Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Akut hjälp behövs!!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Har en kompis som ska flyga klockan tre på natten och han får inte av ett 20-35 som har fastnat på ett hus vet inte vilket. Han ber mig om hjälp och jag vet inte hur man ska få bort det, hur ska man få bort en glugg som sitter fast?

Jadu...vicka och bända (förutsatt att han samtidigt trycker in knappen som vanligen lossar objektivet)...ibland kan de ju kärva fast. Man får vara försiktig. Har det suttit på länge?

Trist!

Jag hade ett Zenitar fisheye som nästan fastna på min 1D.. fick panik, men de gick :)

Oj det var nytt för mig att objektivet kan sitta fast! Bäst att man byter objektiv ofta.

Det bästa är nog att sänka ner allt i en hink destillerat vatten, addera 1/3 5.56 och efter 30 min skölja rent med bensin, minst 97 oktan men helst 99 eller högre.

Akerstrom skrev:
Det bästa är nog att sänka ner allt i en hink destillerat vatten, addera 1/3 5.56 och efter 30 min skölja rent med bensin, minst 97 oktan men helst 99 eller högre.

5-56? Skulle jag inte testa på min kamera. Men om man tvunget vill göra det, vore det då inte enklare att bara spruta in 5-56 enbart vid objektivfästet, varför sulla ner hela kameran med smörjan? Men ditt inlägg var kanske inte allvarligt menat.

Robin Gyllander skrev:
Det om att smörja var allvarligt kommer inte på något annat sätt att få bort det.
Smörja något som sitter fast? Hur gör man då?

Vad händer om man kyler ner objektivet genom att lägga en påse med is "runt" objektivet. Då bör det krympa och därmed lossna. Detta blir ju samma sak som att värma en mutter som sitter fast fast tvärt om. Jag är tveksam till att värma kamerahuset :)

En gammal jobbarkompis sa "Don´t force it. Use a larger Hammer" eller översatt till svenska "Om det inte hjälper med våld, använd mera våld.";-)

---/Thomas

TA0 skrev:
Vad händer om man kyler ner objektivet genom att lägga en påse med is "runt" objektivet. Då bör det krympa och därmed lossna.

Det kan gå men problemet är väl att man egentligen helst vill kyla ner bara objektivet - inte kamerahuset. Men som sagt med dubbla plastpåsar och krossad is (för maximal kontakt) så kanske det kan funka :)

Du skrev inte vilken natt han skulle flyga. Om det är idag, söndag kl 03.00 så får han väl fota sin semester med 20-35...

Candersson skrev:
Det kan gå men problemet är väl att man egentligen helst vill kyla ner bara objektivet - inte kamerahuset. Men som sagt med dubbla plastpåsar och krossad is (för maximal kontakt) så kanske det kan funka :)

Du skrev inte vilken natt han skulle flyga. Om det är idag, söndag kl 03.00 så får han väl fota sin semester med 20-35...
han kom hem för 3 veckor sedan. Ligger ute i skogen och köp via mobil se texten kan vara konstig.

TA0 skrev:
Smörja något som sitter fast? Hur gör man då?

Vad händer om man kyler ner objektivet genom att lägga en påse med is "runt" objektivet. Då bör det krympa och därmed lossna. Detta blir ju samma sak som att värma en mutter som sitter fast fast tvärt om. Jag är tveksam till att värma kamerahuset :)

En gammal jobbarkompis sa "Don´t force it. Use a larger Hammer" eller översatt till svenska "Om det inte hjälper med våld, använd mera våld.";-)

---/Thomas
Lite skillnad på att värma något 600-700 grader och kyla ner något 20 grader. Så objektivet "bör" lossna på samma sätt som man bör vinna på lotto om man lämnar in en rad.

Candersson skrev:

Hur slutade nu den här historien då?
Gluggen sitter fortfarande fast på canon d60 och han tvingas att endast köra med 70-200 på 40d.
Och jag fryser som ett svin pga utav att mitt befäl inte fattar att det är bättre att se konstig ut än att få hypotermi.

Angående dopp av elektronik. Min dotter fick igår för sig att testa hur bra en trådlös telefon fungerar i botten på en saftkaraff. Inte så bra.

Så telefonen fick sen ligga ett par timmar i en hink med vatten, för att lösa ut sockret. Idag har jag plockat isär telefonen, rengjort och lufttorkat alla delar. Nu fungerar den utmärkt igen.

ANNONS
Götaplatsens Foto