Annons

Akut problem med min NIkon 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)

Norling

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tyvärr fått ett akut problem med min 70-200 2,8 VR II.
Den vill inte fokusera i AF-läget.
Jag har bytt till andra objektiv & dom fungerar.
Jag har tagit en bild på bajonnetten & undrar om någon annan med samma obektiv kan kika på sitt objektiv & kommentera om det ser likadant ut där af-kopplingen är.

Jag drar utomlands på tisdag så jag är tacksam för snabb hjälp.

Mvh

Magnus

Bilagor

• bajonett.jpg
    bajonett.jpg
    45.1 KB · Visningar: 89
Det finns ingen AF-koppling på AF-S objektiv. AF-motorn sitter i objektivet och styrs via kontakterna.

Dagens idiotfråga: Du har inte kommit åt brytaren på objektivet och stängt av AF?

Kikade på det nu igen & jag trodde att den hade en mekanisk af-kontakt men det har den tydligen inte.
När jag trycker ner avtryckaren hör jag hur det surrar i objektivet men inget händer med fokuseringen.
Någon som varit med om detta innan?

Hej!

Jag har tyvärr fått ett akut problem med min 70-200 2,8 VR II.
Den vill inte fokusera i AF-läget.
Jag har bytt till andra objektiv & dom fungerar.
Jag har tagit en bild på bajonnetten & undrar om någon annan med samma obektiv kan kika på sitt objektiv & kommentera om det ser likadant ut där af-kopplingen är.

Jag drar utomlands på tisdag så jag är tacksam för snabb hjälp.

Mvh

Magnus

Mitt 70-200 ser precis ut som på bilden.

Johan

Surrandet, eller ljudet, kommer väl från antiskaket. Stäng av det så tror jag det blir tyst. Löser inte ditt problem men minimerar felsökandet kanske. Har du provat att göra ren kontaktblecken? Ren sprit eller försiktigt med ett rent suddegummi (se till att skräpet från sudden inte hamnar i objektivet). /Frode

Ja, surrandet försvann. Jag har tvättat kontakterna men det hjälpte inte.
Känns som ett verkstadsbesök hägrar...

ANNONS
Götaplatsens Foto