Annons

Akvarist ute efter utrustning.

Produkter
(logga in för att koppla)

Smrtihara

Medlem
Halloj!

Jag är lite fast i djungeln och behöver nog hjälp.
Jag behöver ett helt kit. Det är dags att fota både min och min frus konst (skulpturer och målningar) och fiskarna i akvarierna. Det är vad som prioriteras. Konsten kan enkelt ljussättas och kräver knappast någon dyrare utrustning. Jag en hus, makroobjektiv, fristående blixt och stativ. Det är fiskarna som är lite mer krävande att fota och för dem som kameran ska vara anpassad för.

Är detta ens möjligt på en budget på 12000 kronor? Kan jag komma undan med mindre?

Jag antar att jag får satsa på någon kamera där man har sparat in på de andra delarna, men hur hittar jag den kameran?

En prioriterad egenskap är att den är tålig. Givetvis tänker jag inte använda den som varken hammare eller curlingklot, men jag vill inte ha en kamera som har kända brister i hållbarheten.

Jag har för övrigt fotovana och till och med lite, lite utbildning i foto, men jag kan noll om dagens utbud och makro är nytt för mig.
 

matti

Aktiv medlem
Jag rek varmt Pentax K-5 II med kitobjektiv som säljs till superbra pris på Cyberphoto just nu. Ett hus i proffsklass vad gäller tålighet, funktioner och bildkvalitet, men i nuläget till instegspris. Till det köper du Sigmas 70 mm macro (som är superskarpt) och en bra extern blixt förslagsvis Metz 44. Då borde du klara dig runt 12000 kr och får jättebra prylar för pengarna. Pentaxen kan styra Metz-blixten trådlöst via sin interna blixt. Då kan du ha Metzen riktad ner i akvariet ovanifrån. Funkar utmärkt... :)
 

Tomas1960

Aktiv medlem
Storlek på fisk ställer lite olika krav på objektiv.
Småfisk kanske 90-150 mm macro, större fisk så räcker 60-90 mm macro.
Väljer du FX och har bra belysning behövs inte blixt nödvändigtvis. Om inte så är blixt ett måste och då gärna så du kan köra trådlöst med fjärrutlösning i någon form.
Vad som blir billigast???
 

ESS

Aktiv medlem
Finns ju undervattens-påsar som tål ett par meters djup. Det i kombination med en liten smidig spegel-lös kamera där man kan skicka live-view till en Ipad och fota med självutlösare. -->

Sätt kameran på en pinne, kör ner den i akvariet, vänta tills du ser fisken i rätt pose på Ipaden, klicka på själv-utlösaren.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Eriks lösning verkar spännande.
Skall du ha kameran utanför akvariet så kan man välja vad som helst.
JAG tror att du har betydligt mer nytta av en bra blixtlösning än en dyr kamera.
Jag vet att jag har sett filmer på nätet när folk fotograferar in i akvarier.
 

Göran Åstebro

Aktiv medlem
Vad trevligt att du vill fota just dina akvariefiskar :)

Akvariefoto är en del av min fotohobby....Började min fotobana i den ändan innan jag gick över till fågel och djur.

Min utrustning sedan flera år tillbaka är Nikon utrustning: Hus D300, Objektiv macro 60 mm, Externa blixtrar 2st
SB600. ( Man kan klara sig med 1 st blixt )

Blixten ställer jag på täckglasen och styr dem med den inbyggda blixten i huset - trådlöst. Enkel och smidigt.

Min utrustning kan du idag köpa beg här på forumet för ca: Hus 3.000 sek, Ojektiv 3.800 sek, Blixt 1.500 sek
(objektiv och blixt finns till salu idag)

Jag fotar fisk i storlek från 20 mm -- 20 cm utan problem med min utrustning.

Här kan du sett urval av lite akvariebilder tagna med min utrustning....Mina fiskar är inga stillsamma firrar utan oftast hypersnabba.
http://www.fotosidan.se/member/photos/view.htm?ID=212285

Har du fler frågor så får du höra av dig.
 

matti

Aktiv medlem
Exakt som Göran säger...fiskarna är ofta extremt snabba. Blixt underlättar oerhört för att frysa rörelser.
 

Göran Åstebro

Aktiv medlem
Sedan finns den en sak att tänka på vid akvariefoto ihop med blixt att man inte kan använda seriebildstagning utan en bild per blixtafyrning..

Detta kräver mycket stort tålamod av fotografen..

Räkna kallt med att när man fått fart på grejorna att du får ca 1 bra bild på 100 st om du söker action bilder....
Men träning och åter träning ger dig fler bättre bilder (egen erfarenhet efter mer än 20.000 akvariebilder)


Det finns ett Ciklidforum som heter Nordiska Ciklidsällskapet NCS http://www.ciklid.org/

Där jag har skrivit lite om akvariefoto med lite olika tips, se länk: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?68100-FOTO-TIPS-Objektiv-och-bildredigering-mm


Lycka till
 

PererikL

Aktiv medlem
Jag rekommenderar två blixtar i vid vinkel mot konst och akvarium för att reflexerna ska försvinna åt sidorna i stället för att träffa in i objektivet.
T.ex YONGNUO YN560III som är en manuell billig blixt med bra byggkvalitet.med en YONGNUO RF-602 utlösare.
Photax har ett paket med paraplyer som kan vara en startpunkt.
 

Smrtihara

Medlem
Oj, så många bra svar! Tack alla!

Att stoppa en klumpig kamera i akvariet är inte en lösning, men jäkla kul idé!

Jag intresserar mig främst för fisk som bitvis är rätt stillsam, det är olika killifiskarter. De kan vara riktigt rappa, men är ibland helt stilla. Jag har tålamod. Det är små fiskar på bara ett par cm i längd och uppåt. Men även ännu mindre räkor (5mm-50m)

Blixt har jag förstått är ett självklart måste, det är budget och att jag nybörjare som gör att jag inte vill investera i fler än en blixt från början. Annars har jag sett ställningar för ändamålet som innehåller både tre och fyra olika blixtar.

Sedan finns ju möjligheten att skaffa en till senare.
 

iSolen.se

Guest
Jag rekommenderar två blixtar i vid vinkel mot konst och akvarium för att reflexerna ska försvinna åt sidorna i stället för att träffa in i objektivet.
T.ex YONGNUO YN560III som är en manuell billig blixt med bra byggkvalitet.med en YONGNUO RF-602 utlösare.
Photax har ett paket med paraplyer som kan vara en startpunkt.
Om man har ett gummimotljusskydd som man trycker mot glaset kan man rikta blixtarna nästan som man vill.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag fotograferar mycket i akvarium, men använder aldrig blixt. Jag tar tillvara på den belysning som finns och den är i stort sett alltid tillräcklig. Använd möjligheten att justera ISO. Fota i RAW så har du möjlighet att justera vitbalansen på ett bra sätt. Jag har ett makroobjektiv men det är sällan jag använder det till fiskarna. Bättre med ett zoom objektiv. Med ett lagom zoom objektiv så kan man sitta en bit ifrån akvariet och då skrämmer man inte fiskarna på samma sätt.
 

matti

Aktiv medlem
Oj, så många bra svar! Tack alla!

Att stoppa en klumpig kamera i akvariet är inte en lösning, men jäkla kul idé!

Jag intresserar mig främst för fisk som bitvis är rätt stillsam, det är olika killifiskarter. De kan vara riktigt rappa, men är ibland helt stilla. Jag har tålamod. Det är små fiskar på bara ett par cm i längd och uppåt. Men även ännu mindre räkor (5mm-50m)

Blixt har jag förstått är ett självklart måste, det är budget och att jag nybörjare som gör att jag inte vill investera i fler än en blixt från början. Annars har jag sett ställningar för ändamålet som innehåller både tre och fyra olika blixtar.

Sedan finns ju möjligheten att skaffa en till senare.
Blixt underlättar och förenklar. Den gör att du kan fota handhållet och 'jaga' kompositioner och lägen 'som de dyker upp'. Två blixtar är naturligtvis bra för att bättre modellera ljuset, men man klarar sig till en början med en blixt också. Bifogar två bilder tagna med utrustning motsvarande den jag nämner i mitt första inlägg. Minolta Dynax 7D, Sigma macro 105 mm, Metz-44 med diffuser ovanifrån riktad ner genom (ett ganska kalkigt) täckglas, trådlöst styrd från kamerans inbyggda blixt. Handhållet och med följande AF. Lycka till, det är skoj med akvariefoto! :)
 

Bilagor

Smrtihara

Medlem
Jag återupplivar tråden med nya frågor.

Jag har nu fått prova utrustning, känna på att fota med olika objektiv och helt enkelt lära mig massor mer (tack Alf!). Jag har förstått mer vad jag behöver. Vilken skillnad det gjorde!

Jag fotade in i ett väl upplyst akvarium med kamera i handen och rörde mig för att fånga komposition och för att undvika reflektioner. Jag föredrog 100 mm macro framför 180 mm för att det var smidigare och enklare. Jag provade allt från en blixt på kameran till tre fasta blixtar.

En bra och tillräckligt snabb autofokus är verkligen ett måste. Begränsning av fokuseringsområdet var mycket praktiskt upptäckte jag när jag provade utrustning.

Min far har Nikonutrustning så jag hade föredragit att hålla mig till just Nikon. Jag har tittat på Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM tillsamans med Nikon d7000. Är detta rätt tänkt? Blixt vet jag ännu inte. Men med det huset och det objektivet har jag utrymme i min budget för en blixt för ca. 2000 kronor. Metz 44 som matti rekommenderade ser bra ut.
 

Göran Åstebro

Aktiv medlem
Jag återupplivar tråden med nya frågor.

Jag har nu fått prova utrustning, känna på att fota med olika objektiv och helt enkelt lära mig massor mer (tack Alf!). Jag har förstått mer vad jag behöver. Vilken skillnad det gjorde!

Jag fotade in i ett väl upplyst akvarium med kamera i handen och rörde mig för att fånga komposition och för att undvika reflektioner. Jag föredrog 100 mm macro framför 180 mm för att det var smidigare och enklare. Jag provade allt från en blixt på kameran till tre fasta blixtar.

En bra och tillräckligt snabb autofokus är verkligen ett måste. Begränsning av fokuseringsområdet var mycket praktiskt upptäckte jag när jag provade utrustning.

Min far har Nikonutrustning så jag hade föredragit att hålla mig till just Nikon. Jag har tittat på Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM tillsamans med Nikon d7000. Är detta rätt tänkt? Blixt vet jag ännu inte. Men med det huset och det objektivet har jag utrymme i min budget för en blixt för ca. 2000 kronor. Metz 44 som matti rekommenderade ser bra ut.

Vad bra att du hade möjlighet att få låna lite olika utrustningar så du får uppleva skillnaderna..

När det gäller ditt val av utrustning Hus D7000 samt objektiv macro 105 mm så tror jag att du har hittat en bra mix..
Brännvidden är bra till akvariefoto, och om du tycker om att fota insekter ute blir den perfekt..Men är lite lång om du ska stå i trånga akvariebutiker och fota fiskar....Jag brukar göra detta ibland och då räcker det med ett 60 mm...

När det gäller blixt så brukar det finnas Beg Nikon SB 600 till salu här för mellan 1000 - 1500 kr...Detta är en mycket bra blixt för ditt ändamål...Har själv 2 st..Tänk på att det ingick inte diffusor vid nyinköp av blixt...Men de som köpt den brukar komplettera med detta....OBS i dagsläget finns det 2 st till salu för 1000 - 1100 kr..
 

Smrtihara

Medlem
Göran Åstebro, jag ska titta efter Nikon SB 600! Det lät som ett bra alternativ.

Jag provade även ett 50mm compact macro och jag förstår vad du menar med att 105 mm kan vara problematiskt i trängre utrymmen. Så ett 60 mm eller kanske 85 mm hade också varit trevligt. Jag har bara inte riktigt blivit såld på Nikons objektiv i de storlekarna. De kostar ju också mer.
 

Göran Åstebro

Aktiv medlem
Göran Åstebro, jag ska titta efter Nikon SB 600! Det lät som ett bra alternativ.

Jag provade även ett 50mm compact macro och jag förstår vad du menar med att 105 mm kan vara problematiskt i trängre utrymmen. Så ett 60 mm eller kanske 85 mm hade också varit trevligt. Jag har bara inte riktigt blivit såld på Nikons objektiv i de storlekarna. De kostar ju också mer.
Det finns många bra 3 dje parts macro objektiv ...Fototidningar brukar med jämna mellanrum testa dem...De brännvidderna som brukar vara populära är 60 mm, 90 mm, 105 mm...

Om du kikar hos Cyberfoto så brukar de ha lite olika bedömningar som ex GULD - Toppklass på de bästa objektiven.

Det säljs även beg macro här ibland ifall du inte vill köpa nytt.
 

matti

Aktiv medlem
Sigma EX 70/2,8 macro...är ett av de skarpaste objektiv du kan hitta över huvud taget. Såg ett test där det nafsade Zeiss Otus i hälarna. Mycket prisvärt :)
 

Smrtihara

Medlem
matti, japp ännu ett av alternativen jag velar mellan. Tyvärr hittar jag väldigt lite konkreta fakta kring de olika objektivens prestanda vad det gäller autofokus. Jag läser något oroväckande inlägg här på forumet om att Nikons motsvarande objektiv är mycket snabbare och säkrare i autofokus än Sigmas 70mm.

Just autofokus och hur väl objektiven samverkar med huset i det hänseendet är framförallt det jag funderar över.
 
ANNONS