Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)

millimeter

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Det som förvånar mig är att du kan se och avgöra vilka bilder som lagts upp slentrianmässigt.

Jag utgår från att alla på fs har ambitionen att bli bättre och lägger upp bilder av det skälet.
Det här känns centralt. Många känner nog att vissa bilder verkar ha lagts upp slentrianmässigt, dvs utan ansträngning, och utan att ha kritiserats på hemmaplan först.

Jag tror absolut inte att alla bilder läggs upp (t ex i Hård kritik) för att utveckla fotografen.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Det är nog så krångligt att få upp en bild, där finns teknik och regler så det räcker minsann.
Och självkritik hämmar utvecklingen har jag hört, det ligger faktiskt något i det.
 

Arleklint

Aktiv medlem
millimeter skrev:
Det här känns centralt. Många känner nog att vissa bilder verkar ha lagts upp slentrianmässigt, dvs utan ansträngning, och utan att ha kritiserats på hemmaplan först.

Jag tror absolut inte att alla bilder läggs upp (t ex i Hård kritik) för att utveckla fotografen.
Om det mot förmodan är så att bilder läggs upp utan ambition att vilja utvecklas så bör det ändå inte störa, om man bara har förmåga att hoppa över dom bilderna och istället koncentrera sig på det som intresserar en själv. Bilder från 70.000 medlemmar kan inte passa alla - av 70.000 olika skäl.

Om några av er vill ha en sida där bara bilder som ni själva bedömer vara seriösa får finnas, hoppas jag att någon av er tar initiativ att starta en egen sida för just detta.

Personligen tror jag det är nyttigt för alla att se och försöka förstå och kritisera bilder som man vid en första anblick ställer sig frågande inför. Det är kanske just dessa bilder som hjälper dig att utvecklas.
 
Senast ändrad:

millimeter

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Om det mot förmodan är så att bilder läggs upp utan ambition att vilja utvecklas så bör det ändå inte störa, om man bara har förmåga att hoppa över dom bilderna och istället koncentrera sig på det som intresserar en själv. Bilder från 70.000 medlemmar kan inte passa alla - av 70.000 olika skäl.

Om några av er vill ha en sida där bara bilder som ni själva bedömer vara seriösa får finnas, hoppas jag att någon av er tar initiativ att starta en egen sida för just detta.

Personligen tror jag det är nyttigt för alla att se och försöka förstå och kritisera bilder som man vid en första anblick ställer sig frågande inför. Det är kanske just dessa bilder som hjälper dig att utvecklas.
Jag håller med! Jag skrev någon annanstans (eller det kanske var i denna tråd, minns inte) att det är rätt lätt att hoppa över de ointressanta bilderna, det är inte svårt att gå direkt på de bra.

Jag är nog inte en av dem som tycker att "Hård kritik" är outhärdlig pga alla skräpbilder. Men vissa bilder får en ändå att fundera. Speciellt när fotografer blir förolämpade om man kritiserar den bild man finner många brister i.

Men som sagt, det går att undvika dem.

(Kanske ska påpeka att jag själv aldrig lagt upp en bild i "Hård kritik".)
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag tror nog att man kan påpeka i en kommentar att bilden inte är något vidare när man ser en sån. Fast med andra ord än jag använde här nu då..

Sista dagarna har fyra av sex fotografer tackat och varit glada för påpekandena när jag valt "mindre bra" bilder t.o.m så det finns att de som verkar glädjas för att få kommentarer även på såna. Jag tycker inte heller att det är bäst att hoppa över för jag tycker det är en del i utvecklingen (min egen med så klart) att träna på att uttrycka sig runt dem. Att beröma är lätt, att finna ord till motsatsen är mer krävande..
 
Senast ändrad:

TTG

Aktiv medlem
Förslag

Jag har följt den här tråden från början och det har varit (och är) underhållande. Det är oundvikligt i en så här lång tråd att man går i cirklar och att saker kommer upp på nytt hela tiden. Det verkar vara svårt att komma så mycket längre. Jag är inte heller säker på att detta inlägg för tråden framåt men jag vill iaf försöka.
Jag ser 4 stora problem med nuvarande upplägg.

· Vissa ger inga kommentarer på ”dåliga” bilder utan går bara vidare. Det kan också vara så att vissa gör tvärtom.
· Vissa kommenterar fotografen och inte bilden. Det är ju lite konstigt att vissa fotografer snittar 100-tals kommentarer medan andra är glada för 3 per bild.
· Vissa har svårt att ta mod till sig och gå mot strömmen. Dvs att ge negativ kritik när där är 18 st som är översvallande positiva.
· Det finns inte tillräckligt med genre-pooler.

Alltså har jag några konkreta förslag:

o Skippa kritikpoolerna och lägg till 3 genre-pooler. Natur, Macro och Övrigt. Det kan behövas fler. Det får vi lura på.
o Låt fotografen välja mellan 3 sorters kritik han/hon vill ha. Nybörjare/mjukstart, Erfaren eller Hård kritik. Givetvis kan man låta bli att göra något val här.
o Låt bilden förbli anonym när man först tittar på den. Man måste lämna en kommentar för att se vem som plåtat och övriga kommentarer. På så sätt är man opåverkad när man skriver sin kritik, och gitter man inte kommentera behöver man ju inte veta vad andra tycker eller vem som plåtat. Det kanske vore bra om man också måste betygsätta?
o Visa på ”min sida” om jag har fått svar på lämnad kommentar.

Jag tror att detta kommer att föra Fotosidan ett snäpp framåt. Att det genererar fler kommentarer och förhoppningsvis en bra möjlighet för oss alla att utvecklas.
 

Gunnlaug

Aktiv medlem
Re: Förslag

TTG skrev:
Jag har följt den här tråden från början och det har varit (och är) underhållande. Det är oundvikligt i en så här lång tråd att man går i cirklar och att saker kommer upp på nytt hela tiden. Det verkar vara svårt att komma så mycket längre. Jag är inte heller säker på att detta inlägg för tråden framåt men jag vill iaf försöka.
Jag ser 4 stora problem med nuvarande upplägg.

· Vissa ger inga kommentarer på ”dåliga” bilder utan går bara vidare. Det kan också vara så att vissa gör tvärtom.
· Vissa kommenterar fotografen och inte bilden. Det är ju lite konstigt att vissa fotografer snittar 100-tals kommentarer medan andra är glada för 3 per bild.
· Vissa har svårt att ta mod till sig och gå mot strömmen. Dvs att ge negativ kritik när där är 18 st som är översvallande positiva.
· Det finns inte tillräckligt med genre-pooler.

Alltså har jag några konkreta förslag:

o Skippa kritikpoolerna och lägg till 3 genre-pooler. Natur, Macro och Övrigt. Det kan behövas fler. Det får vi lura på.
o Låt fotografen välja mellan 3 sorters kritik han/hon vill ha. Nybörjare/mjukstart, Erfaren eller Hård kritik. Givetvis kan man låta bli att göra något val här.
o Låt bilden förbli anonym när man först tittar på den. Man måste lämna en kommentar för att se vem som plåtat och övriga kommentarer. På så sätt är man opåverkad när man skriver sin kritik, och gitter man inte kommentera behöver man ju inte veta vad andra tycker eller vem som plåtat. Det kanske vore bra om man också måste betygsätta?
o Visa på ”min sida” om jag har fått svar på lämnad kommentar.

Jag tror att detta kommer att föra Fotosidan ett snäpp framåt. Att det genererar fler kommentarer och förhoppningsvis en bra möjlighet för oss alla att utvecklas.
Mycket bra Lotta...
Men självklart så måste även namn I bilderna avlägsnas...
 

dJb

Aktiv medlem
Re: Förslag

TTG skrev:
Alltså har jag några konkreta förslag:

o Skippa kritikpoolerna och lägg till 3 genre-pooler. Natur, Macro och Övrigt. Det kan behövas fler. Det får vi lura på.
o Låt fotografen välja mellan 3 sorters kritik han/hon vill ha. Nybörjare/mjukstart, Erfaren eller Hård kritik. Givetvis kan man låta bli att göra något val här.
o Låt bilden förbli anonym när man först tittar på den. Man måste lämna en kommentar för att se vem som plåtat och övriga kommentarer. På så sätt är man opåverkad när man skriver sin kritik, och gitter man inte kommentera behöver man ju inte veta vad andra tycker eller vem som plåtat. Det kanske vore bra om man också måste betygsätta?
o Visa på ”min sida” om jag har fått svar på lämnad kommentar.

Bra förslag Lotta! ;) Jag tror också på fler genre-specifika pooler och möjlighet till anonymitet.
 

TTG

Aktiv medlem
Re: Re: Förslag

dJb skrev:
Bra förslag Lotta! ;) Jag tror också på fler genre-specifika pooler och möjlighet till anonymitet.
*S* Kallar ni mej för tjejnamn igen slår jag er i huvudet med handväskan.
Tror att anonymitet är en förutsättning för vettig kritik
 

afe

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Förslag

TTG skrev:
*S* Kallar ni mej för tjejnamn igen slår jag er i huvudet med handväskan.
Tror att anonymitet är en förutsättning för vettig kritik
Jag tror fröken är lite stingslig idag - är det den tiden i månaden kanske? ;)
 

lottawe

Aktiv medlem
Lotta är ju ett snyggt namn iaf:)
Och jag tycker också att mycket i förslaget är bra. Dock inte det där om att vara tvungen att kommentera för att se fotografens namn, för det leder nog lätt till ogenomtänkta hastkommentarer och ökar antagligen inte kvalitén eller det tänket som är utvecklande. Den diskussionen har varit förr och jag är mer för en anonympool där namnet inte röjs alls eller inte förrän inom minst en vecka eller något iaf. Kommentarerna bör vara läsbara för de som vill oavsett man kommenterar eller inte också tycker jag.
 

jkene

Aktiv medlem
Re: Förslag

TTG skrev:

o Skippa kritikpoolerna och lägg till 3 genre-pooler. Natur, Macro och Övrigt. Det kan behövas fler. Det får vi lura på.
Tror inte det behövs om redax genomför sin idé med intressegrupper, och för resten av dina förslag spelar detta ingen roll.

TTG skrev:

o Låt fotografen välja mellan 3 sorters kritik han/hon vill ha. Nybörjare/mjukstart, Erfaren eller Hård kritik. Givetvis kan man låta bli att göra något val här.
Det här gillar jag inte - för då måste jag anpassa min kritik för varje bild, och det kommer startas nya trådar i forum om "kvaliteten" på kommentarer. Då är det bättre om de nuvarande poolerna behålls.

TTG skrev:

o Låt bilden förbli anonym när man först tittar på den. Man måste lämna en kommentar för att se vem som plåtat och övriga kommentarer. På så sätt är man opåverkad när man skriver sin kritik, och gitter man inte kommentera behöver man ju inte veta vad andra tycker eller vem som plåtat. Det kanske vore bra om man också måste betygsätta?
Mycket bra förslag! Förutom betygssättningen som jag tycker är ointressant är det här ett riktigt, riktigt bra förslag. Tror att kommentarerna kommer att spridas mer och bli mer mångsidiga samtidigt som det blir svårare att starta "Titta-nu-vad-han/hon-har-gett-för-kommentar trådar" i forum. Det betyder också slutet för den förhatliga "Senaste kommentarer" listan. Fokus på bilden - bort med fokus från fotografen och andra personers sätt att kommentera. Verkar som du har löst en grundbult med dessa korta rader. För att det ska få bästa genomslagskraft tycker jag att räknaren i poolerna som visar hur många kommentarer en bild har får skall tas bort - det räcker med att det står kommenterad - okommenterad.

TTG skrev:

o Visa på ”min sida” om jag har fått svar på lämnad kommentar.
Ja.
 

jkene

Aktiv medlem
...det är bara det att jag tror att Redax har gett upp denna tråd sedan länge - så du får nog starta en ny tråd om denna idé...
 

dJb

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Förslag

TTG skrev:
*S* Kallar ni mej för tjejnamn igen slår jag er i huvudet med handväskan.
Tror att anonymitet är en förutsättning för vettig kritik
Hehe kunde inte låta bli bara när Gunnlaug hade satt tonen. ;)

Men jag håller helt med. Tror till och med jag startat en tråd om det för nåt år sen. Eller iaf argumenterat för det i nån befintlig.

En anonym pool vore mycket intressant att se även om man inte kan lösa anonymiteten för alla inlagda pooler.
 

TTG

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Lotta är ju ett snyggt namn iaf:)
Och jag tycker också att mycket i förslaget är bra. Dock inte det där om att vara tvungen att kommentera för att se fotografens namn, för det leder nog lätt till ogenomtänkta hastkommentarer och ökar antagligen inte kvalitén eller det tänket som är utvecklande. Den diskussionen har varit förr och jag är mer för en anonympool där namnet inte röjs alls eller inte förrän inom minst en vecka eller något iaf. Kommentarerna bör vara läsbara för de som vill oavsett man kommenterar eller inte också tycker jag.
Ja nu när vi delar det namnet kan jag inte annat än hålla med :)

Jag tänkte en hel del på den risken också att man får ett gäng ogenomtänkta kommentarer som lämnas bara för att betraktaren ska kunna se all info. Men vi är flera i den här tråden som har sagt att vi kan sålla agnarna från vetet vad kommentarer beträffar och då kan man nog sålla dessa oxå. Jag tror att fördelarna mer än väl uppväger nackdelarna. Sen tror jag att det vore bra att göra som du säger. Att låta både kommentarer ocg fotografens namn bli synligt efter en vecka. Och när dom blir det kan dom oxå börja synas på resp fotografs sida. Då kan dom oxå försvinna från poolen. Det betyder att dom som villfortsätta att bevaka en viss fotograf kan göra det men det blir med en veckas fördröjning. Man kan då oxå kommentera men det blir utanför poolen. Bilden kan ju ha kvar sin poolkategori för söknings skull.
 

TTG

Aktiv medlem
Re: Re: Förslag

jkene skrev:
Det här gillar jag inte - för då måste jag anpassa min kritik för varje bild, och det kommer startas nya trådar i forum om "kvaliteten" på kommentarer. Då är det bättre om de nuvarande poolerna behålls.
Ja det lär du ju få göra och jag kan hålla med dig om att det är en nackdel. Anledningen till förslaget är att vi inte ska skrämma iväg nybörjare. Och det tycker jag uppväger den nackdelen


jkene skrev:
Mycket bra förslag! Förutom betygssättningen som jag tycker är ointressant är det här ett riktigt, riktigt bra förslag. Tror att kommentarerna kommer att spridas mer och bli mer mångsidiga samtidigt som det blir svårare att starta "Titta-nu-vad-han/hon-har-gett-för-kommentar trådar" i forum. Det betyder också slutet för den förhatliga "Senaste kommentarer" listan. Fokus på bilden - bort med fokus från fotografen och andra personers sätt att kommentera. Verkar som du har löst en grundbult med dessa korta rader. För att det ska få bästa genomslagskraft tycker jag att räknaren i poolerna som visar hur många kommentarer en bild har får skall tas bort - det räcker med att det står kommenterad - okommenterad.
Precis vad jag tänkte men det behöver inte stå något om kommentarer alls. Som jag sa. Gitter man inte kommentera behöver man inte ha mer info än själva bilden.
 
ANNONS