Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)

TTG

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Förslag

dJb skrev:
Hehe kunde inte låta bli bara när Gunnlaug hade satt tonen. ;)

Men jag håller helt med. Tror till och med jag startat en tråd om det för nåt år sen. Eller iaf argumenterat för det i nån befintlig.

En anonym pool vore mycket intressant att se även om man inte kan lösa anonymiteten för alla inlagda pooler.
Det borde gå att tillämpa på alla pooler
 

lottawe

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Förslag

TTG skrev:
recis vad jag tänkte men det behöver inte stå något om kommentarer alls. Som jag sa. Gitter man inte kommentera behöver man inte ha mer info än själva bilden.
Att läsa kommentarer kan vara lika utvecklande som att själv få dem. Därför tycker jag det är viktigt både att kunna läsa dem och att läsvärda kommentarer inte försvinner i någon hets att få se namnet eller de andras kommentarer.
 

TTG

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Förslag

lottawe skrev:
Att läsa kommentarer kan vara lika utvecklande som att själv få dem. Därför tycker jag det är viktigt både att kunna läsa dem och att läsvärda kommentarer inte försvinner i någon hets att få se namnet eller de andras kommentarer.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Menar du att "läsvärda" kommentarer försvinner i mängden?
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag tror att risken finns om man tvingas kommentera för att få se fotografens namn eller andra kommentarer. För tvingas man till det ökar nog mängden "slarvkommentarer" i takt med att genomtänkta mer analyserande kommentarer minskar. Jag tror många kommer stressa ur sig kommentarer utan att egentligen känna nämnvärt för att kommentera vissa stunder och det kommer nog isf aldrig kunna bidra till något gott.

Betyg är jag också mot för de fattar jag inte betydelsen av, men i övrigt är jag som sagt helt för anonymitet.
 

TTG

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Jag tror att risken finns om man tvingas kommentera för att få se fotografens namn eller andra kommentarer. För tvingas man till det ökar nog mängden kommentarer i takt med att genomtänkta mer analyserande kommentarer minskar. Jag tror många kommer stressa ur sig kommentarer utan att egentligen känna nämnvärt för att kommentera vissa stunder och det kommer aldrig kunna bidra till något gott.

Betyg är jag också mot för de fattar jag inte betydelsen av, men i övrigt är jag som sagt helt för anonymitet.
Ok då förstår jag hur du menar men som jag skrev i mitt svar direkt till dig tidigare tror jag att den nackdelen uppvägs av fördelarna
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag ser inte fördelarna..
men jag såg din motivering.

Jag vet inte vilken mängd det syftas på och jag är mycket tveksam till om det är majoritet eller bara en mängd som ropar högt.. Något som motarbetar syftet som anges med bildkritien stödjer jag inte.
 

TTG

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Jag ser inte fördelarna..
men jag såg din motivering.

Jag vet inte vilken mängd det syftas på och jag är mycket tveksam till om det är majoritet eller bara en mängd som ropar högt.. Något som motarbetar syftet som anges med bildkritien stödjer jag inte.
Mängden med kommentarer som du själv varnar för skulle bli resultatet. Fördelarna är att kommentar måste lämnas utan att färgas av andra kommentarer eller av namnet på fotgrafen
 

lottawe

Aktiv medlem
Kvalitè framför kvantitét tror jag på.

Sen tror jag på default att dölja andras kommentarer då man öppnar en bild men med möjlighet att "fälla ut" dem om man vill. Om man vill läsa dem eller inte tycker jag bör få vara helt upp till var och en alltså. Vill man inte låta sig färgas och tror risken finns låter man bli. Vill man bara se vad andra tycker finns möjligheten.

(själv kommenterar jag oftast först och läser andras sen sedan flera år bakåt.)
 

TTG

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Kvalitè framför kvantitét tror jag på.

Sen tror jag på default att dölja andras kommentarer då man öppnar en bild men med möjlighet att "fälla ut" dem om man vill. Om man vill läsa dem eller inte tycker jag bör få vara helt upp till var och en alltså. Vill man inte låta sig färgas och tror risken finns låter man bli. (själv kommenterar jag oftast först och läser andras sen sedan flera år bakåt.)
Det kommer du ju fortfarande att ha möjlighet till med mitt förslag men först en vecka efter publicering

men jag tror vi kan överens om att vi inte är överens här :) och vi lär inte bli det
 

lottawe

Aktiv medlem
TTG skrev:
men jag tror vi kan överens om att vi inte är överens här :) och vi lär inte bli det
Klok insikt. Jag instämmer:)

Sen senastelistan som någon nämnde.. Den vill jag med ha väck trots att jag vill ha möjlighet att läsa under bilder. Den listan bidrar bara till att de redan kommenterade får ännu fler och färgar nog om något..
 

TTG

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Klok insikt. Jag instämmer:)

Sen senastelistan som någon nämnde.. Den vill jag med ha väck trots att jag vill ha möjlighet att läsa under bilder. Den listan bidrar bara till att de redan kommenterade får ännu fler och färgar nog om något..
Där är vi överens *S*
 

Tomasz

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Kvalitè framför kvantitét tror jag på.
"Kvantitet är en kvalitet i sig" -Stalin

Skämt åsido, det är spännande förslag som ploppar upp. Och även om jag är ganska nöjd med FS just nu så tycker jag det kan vara värt att prova lite nytt.
 

evalisen

Aktiv medlem
Jag vill lämna min åsikt här
och jag vill gärna ha kvar senaste kommentarslistan, tycker den ger väldigt mycke när jag själv inte orkar kommentera bilder att sitta och läsa vad som skrivs under andra bilder.
Mycke lärorikt. :eek:)

Sen använder jag den till att fånga upp svar från olika fotografer, när jag givit kommentarer och då vid förändringar till bilder. Istället för att jag ska gå tillbaka till varje bild så kan jag fånga upp många genom senaste listan.

Så den vill jag som sagt gärna ha kvar! :eek:)

Har sett att det pratas om en anonympool, den tycker jag ska vara både anonym vad gäller fotografen och andras kommentarer, tills det man skrivit själv. Annars tycker jag den kan kvitta. Ska det vara anonymt så kan det vara det hela vägen, skulle vara mycke intressant då.
Hets tror jag inte på alls i detta fallet, personligen läser jag inte kommentarer under bilder innan jag själv kommenterat bilden, utan jag utgår helt från vad jag själv tycker och känner.
 

jkene

Aktiv medlem
evalisen skrev:
Jag vill lämna min åsikt här
och jag vill gärna ha kvar senaste kommentarslistan, tycker den ger väldigt mycke när jag själv inte orkar kommentera bilder att sitta och läsa vad som skrivs under andra bilder.
Mycke lärorikt. :eek:)

Sen använder jag den till att fånga upp svar från olika fotografer, när jag givit kommentarer och då vid förändringar till bilder. Istället för att jag ska gå tillbaka till varje bild så kan jag fånga upp många genom senaste listan.

Så den vill jag som sagt gärna ha kvar! :eek:)

Har sett att det pratas om en anonympool, den tycker jag ska vara både anonym vad gäller fotografen och andras kommentarer, tills det man skrivit själv. Annars tycker jag den kan kvitta. Ska det vara anonymt så kan det vara det hela vägen, skulle vara mycke intressant då.
Hets tror jag inte på alls i detta fallet, personligen läser jag inte kommentarer under bilder innan jag själv kommenterat bilden, utan jag utgår helt från vad jag själv tycker och känner.
Jag förstår dig till viss del. Man kanske kan tänka sig en kompromiss: Listan blir anonym, man ser bilder och kommentarer utan namn och varje medlem får i sin profil ange om man vill/inte vill att ens egna kommentarer ska dyka upp på listan.
 

jkene

Aktiv medlem
Det jag tycker är riktigt bra med Tomas förslag är ett det i ett slag tar bort all fokus från kommentarer och flyttar det till bilderna där det ska vara. Det här är en fotosida - kommentarerna är en av många metoder som tillhandahålls för utveckling - vi kommenterar bilder här, inte kommentarer. Om man påstår att folk slänger iväg slentriankommentarer för att få se fotografens namn och eventuella kommentarer ifrågasätter man medlemmarnas vilja att utveckla sig själva och andra. Argumentet att kommentarer också kan vara utvecklande är rent trams - bilden kommer alltid först, och återigen är då Tomas förslag genialiskt i det att man måste se bilden och kommentera den före man får se andra kommentarer.

Fotosidan skall givetvis designas för att hjälpa dem som vill utvecklas - de som inte vill utvecklas som har ett större behov att att se vad andra sysslar med får väl stå vid sidan och titta på.
 

lottawe

Aktiv medlem
Ska det vara anonyma kommentarer tror jag mer på att dölja namn på den som kommenterat än på att dölja dem helt (endast så blir de anonyma.) Vidare finns det diskussioner tidigare om anonym pool.
 

TTG

Aktiv medlem
evalisen skrev:
Jag vill lämna min åsikt här
och jag vill gärna ha kvar senaste kommentarslistan, tycker den ger väldigt mycke när jag själv inte orkar kommentera bilder att sitta och läsa vad som skrivs under andra bilder.
Mycke lärorikt. :eek:)

Sen använder jag den till att fånga upp svar från olika fotografer, när jag givit kommentarer och då vid förändringar till bilder. Istället för att jag ska gå tillbaka till varje bild så kan jag fånga upp många genom senaste listan.

Så den vill jag som sagt gärna ha kvar! :eek:)
Enligt förslaget kommer du att se svar givna på dina kommentarer från din sida istället:

evalisen skrev:
Har sett att det pratas om en anonympool, den tycker jag ska vara både anonym vad gäller fotografen och andras kommentarer, tills det man skrivit själv. Annars tycker jag den kan kvitta. Ska det vara anonymt så kan det vara det hela vägen, skulle vara mycke intressant då.
Hets tror jag inte på alls i detta fallet, personligen läser jag inte kommentarer under bilder innan jag själv kommenterat bilden, utan jag utgår helt från vad jag själv tycker och känner.
Förslaget skulle inte behövas om alla tänkte och gjorde som du men så är det ju tyvärr inte
 

evalisen

Aktiv medlem
TTG skrev:
Enligt förslaget kommer du att se svar givna på dina kommentarer från din sida istället:



Förslaget skulle inte behövas om alla tänkte och gjorde som du men så är det ju tyvärr inte
Jag tycker det är att stänga in folk på sin egen sida, genom att ta bort senaste kommentarslistan. Känns inte så populärt från min sida.


På det andra du skrev, så tror jag att väldigt många gör ungefär som jag. Det tycker jag att jag har märkt på många av dom kommentarerna som skrivits på mina egna bilder.
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag gå alltid tillbaks via länken till de jag kommenterat för att titta om svar tillkommit. Det går ju också att lägga till bevakning för att få mail om det. Såna metoder samt Tomas förslag om att direkt se på sin sida ger mycket bättre möjligheter då de inte är tidsbundna just till då svaret kommer så som senastelistan är.
 
ANNONS