Annons

Alla ägare av Manfrotto 308/308RC se hit!

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag ville bara dela med mig av ett litet tips som nog är särskilt nyttigt för er med långa telen.

Om ni redan har dragit dessa slutsatser ber jag om ursäkt för slösad tid.

Jag vet inte om det bara gäller just den här kulan men iaf:
Effekten av att sökarbilden dumpas och/eller glider i sidled minskar om man
A) Håller fast i själva huvudet när man riktar istället för i kameran och
B) om man ser till att ha skruven i längsledd med objektivet. Alltså rakt framåt eller bakåt istället för ut år vänster eller höger sida.
Det är lite bökigt men inte så farligt trots allt.

Sen vill jag också höra från er om ni anser er nöjda eller missnöjda med den här kulleden. Detta med tanke på att jag går ut ganska hårt med att rekommender den här till folk som frågar om stativ.

A: Ja
B: Personligen tycker jag att spännskruven sitter monterad på¨"fel" håll. Brukar spänna den när jag egentligen skulle lossa den. Däremot har jag alltid den på höger sida.

Annars är jag helnöjd med kulan, man kan ju faktiskt panorera med den om man bara lossar lite på spännskruven alternativt kan man ju låta bli att spänna fast huvudet i stativet och på så sätt rotera det runt axlen.

Eftersom jag nästan bara använder stativet med en glugg som har stativfäste på så brukar jag låta plattan vila på handen och handen knuten runt kulan, känns bäst så.

Jag har haft kulleden i 3 veckor nu och är mer än nöjd. 495kr hos Wibergsfoto för icke-snabbplattevarianten.
Brukar hålla i leden snarare än kameran vid inställning och alternerar vilken sida jag har vredet på beroende på situation

Kulled? 308RC..

Jag har ett större tele, ett 300 f/2.8 med 2x converter. Tror ni att denna kulled (308RC) passar denna glugg?

Eller ska jag satsa på en 468RC som jag tittat på från början? Den verkar iallafall betydligt stabilare - åtminstone med min glugg som är stor och tung.

Kulled som inte funkar bra

Akta er för 168:an, mycket besviken på den.
Kulan glider inte alls speciellt bra i hållaren och spakarna för låsningen är knepiga att använda då de "snäpper fast" i låst läge.

Har man låst fast den så kan man lossa det hela genom att vrida lite på kulan i horisontalplanet.

Tillverkningsfel? Mitt råd är att ni inte ens skall titta på den modellen.

Botia: 308:an klarar 4 Kg så det bör inte varanågra problem, speciellt som du förmodligen då även har ett stativfäste på gluggen som fördela tyngden ganska jämnt.

Själv har jag ett Sigma 70-200/2.8 som väger 1270g + converter 230g + en EOS 5 665g och handgrepp 230g. Vilket blir ungefär 2,4 Kg. Blir riktigt bra (använder naturligvis gluggens stativfäste). Förvisso väger väl ett 300/2.8 närmre 2,5 kg så med ett hus på 1 kg är det väl på gränsen av vad kulan klarar. För extra stabilitet kan du ju välja 308 istället för RC modellen. Eller så kan man ju slänga upp de 1500:- extra som ett 468 kostar. Det klarar ju 10 Kg...

Ett 300/2,8 ligger på ca 3 kg och med ett kamerahus så hamnar vikten vid 4 kg.

Skull nog kolla efter en lite stabilare kulled.

Sinuslinus skrev:
Ett 300/2,8 ligger på ca 3 kg och med ett kamerahus så hamnar vikten vid 4 kg.

Skull nog kolla efter en lite stabilare kulled.

Hmmm....

EF 300/2.8 USM IS 2 2550g
Nikkor 300/2.8 IF-ED 2560g
Minolta 300/2.8 APO G 2480g

Fast det är klart att de lite äldre gluggarna väger närmre 3 Kg... Så du har helt rätt i det påståendet.....Det är ju så också att har man investerat massor av tusenlappar för ett 300/28 så ska man inte snåla med en kula för 500:-

Ni verkar kunna mycket om detta. Jag köpte ett manfrotto 190 med kulled 352, hur är den leden i jämförelse med dom nämnda? Ser att den är billig hos Scandinavian jämfört med dom ni nämnt.

Jag har även en gammal Slik AF 2100 kulled med pistolgrepp som jag använt på mitt gamla stativ, om jag ska använda den på det nya stativet så måste jag gänga om den. Har varit mycket nöjd med den, den har stor kula, väger mycket & känns stabil.

Är 352:an en skitled eller? Känns bra för mig men rör på sig i nedåt efter justering, man får alltid sikta lite högre än tänkt innan man låser, några sådana problem var det aldrig med slik-leden. Jag använder som max 200 mm till min om-1:a (oftast mindre) så det är inga tyngder att tala om.

Har precis köpt ett nytt hus och upptäckte nu att det betyder att jag måste pensionera min gamla kulled då den rubbar kompositionen vid låsning med den ökade tyngden.

Huset väger 1,3 kg och med objektiv i regel ca 2 kg.

Mitt krav är att låsningen skall ske helt utan mankemang och rörelser med ovanstående vikt och vid brännvidder upp till ca 100 mm. Jag är ingen frekvent användare av längre brännvidder så kraven är inte skyhöga.

Håller 308 för detta utan att man måste använda LeadHead-metoden?

Hmm... Jag tror att 100 mm på en normal SLR borde gå bra men den kan nog röra sig iaf. pyttelite (some i pytte, pytte) ändå.
En glugg med längsta brännvidd på 100 mm är ju varken lång (inte så mycket moment) eller tung.

Fast momentet blir ju lite förstärkt av kamerans batteripack på ca 40 mm. Framförallt vid vertikala kompositioner (=75% av mina bilder) då ju kameran "hänger" på kulleden.

Jag tolkar dig som att det är gränsfall? Eller vad är "pytte"? :)

Re: Kulled? 308RC..

Macracantha skrev:
Jag har ett större tele, ett 300 f/2.8 med 2x converter. Tror ni att denna kulled (308RC) passar denna glugg?

Eller ska jag satsa på en 468RC som jag tittat på från början? Den verkar iallafall betydligt stabilare - åtminstone med min glugg som är stor och tung.

Till enbensstativ är 308:an utmärkt, jag har själv 300/2,8, men till trebensstativ bör du absolut ha den större 468:an, själv använder 469 och har bara gott att säga om den, skillnaden mellan 468 och 469 är väl bara storleken om jag minns det hela rätt? eller finns det friktionsjustering på 468 också? men ska du köpa 468/469 bör du ha ett ganska kraftig och stadigt stativ annars går hela poängen förlorad med en kraftig kulled!

:)

Vad är det för skillnad på 308:an och 352:an??

Undrar vad det är för skillnad på 308RC och 352Rc, båda tar samma vikt. Nån som har känt och klämt???

Min kamera väger väl 1.5-2kg med objektiv och jag tar många vertikala bilder.
Har upplevt lite av det Leadhead skriver men inte mer än att jag kan leva med det.

Testade precis med 200mm och håller man i kameran så förskjuts inte bilden. Aningen svårare att hålla emot i vertikalt format men det beror ju på att man måste stödja hela kameran så att den inte ramlar ner i stativ benet.

Sinuslinus skrev:
men det beror ju på att man måste stödja hela kameran så att den inte ramlar ner i stativ benet.
Ok att Benbo har grova ben, men att de skulle svälja en F2a ;-)

Skämt åsido; kan du kvantifiera "aningen svårare"? Måste man LeadHeada eller går det att låsa utan förskjutning i vertikalläge? Med motorn på din F2 borde vikt och proportioner vara ungefär rätt.

förskjutningen i verktikalläge blir:
brännvidd: 200mm
avstånd till motiv: 3m
Förskjutning vid slarvigt
mothåll av kameran: 0,5mm av sökarskivan (uppskattningsvis)

Ocn Benbo äter F2:eek:r men jag orkar inte sätta på motorn för då måste jag dra tillbaka filmen för att inte belysa filmen (lite dålig funktion...)

Men F2+MD2+MB1 ger 2kg + objektiv och total höjd utav 17cm... är en F4:a så stor?

ANNONS
Götaplatsens Foto