Annons

Alla dessa 'nya' på marknaden, Nanlite - Godox - Yongnuo - Laowa -7Atisans

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael f8

Aktiv medlem
Att det kommer nya stativhuvuden, adaptrar och annat som är bearbetat med CNC-fräsar, är inte så överraskande och de kommer och går, några som verkar hålla sig kvar är Ulanzi, TECHART, plasttillverkaren JJC, tekniska produkter som har med ljus att göra går i rasande fart framåt.

Mest imponerad är jag över glastillverkningen, att dessa nya företag
kan få fram högkvalitets-objektiv.
De stora märkena har fått upp sina objektiv på nya höjder de senaste 6-8 åren, och nu kommer 3-parts tillverkarna så som:
Viltrox
7Artisans
TTArtisan
Här har vi, YongNuo YN 85/1.8 DF DSM, som kvalar in på en förvånande 6:e plats på DXOMark länk för 368 Euro på Amazon
Finns den någon hake? Ramlar den ihop efter tre år? Är det ett 'preparerat' exemplar som har skickat till DXO?

T.ex Sigma, Tamron behövde många många år innan de kunde bli 'lika bra' eller 'bättre' än kameratillverkarnas original objektiv.

Så något har ju uppenbart hänt med glastillverkning/tekniken.
Kanske finns det nu fler glastillverkare som kan leverera precisionsslipat glas enligt specifikationer, eller fler som tillverkar komponenterna internt?

Något bra har i alla fall hände de senaste fem åren.

Senast ändrad:
Vad jag läst och förstått är att de program för optikkonstruktion har blivit otroligt mycket bättre vilket gjordes enklare att designa den optiska konstruktionen.

När det gäller kvaliteten på glasämnet vet jag inte. Men någon här på fs kan säkert veta och berätta mera.

Flera saker har hänt som kan förklara den plötsliga uppgången OCH relativt höga kvaliteten hos dessa Kinabaserade objektivtillverkare. En är att det finns både tillgång till en hel del avancerade program för beräkning av optik, och kunniga ingenjörer. Det sistnämnda är en del av Kinas allmänna uppgång som ledande tillverkare av en mängd olika komplicerade produkter. De har helt enkelt blivit väldigt duktiga på att tillverka en hel massa olika saker. Till viss del hänger det också ihop med att de kopierat japanska och västerländska produkter och sen lärt sig göra lika bra eller bättre efterhand.

Ett flertal av objektiven som 7Artisan, TTArtisan, Laowa et cetera har lanserat är manuellt fokuserade och ofta med väldigt grundläggande elektronisk kommunikation med kameran, om överhuvudtaget någon. Det förenklar designen och tillverkningen avsevärt och därmed även priset. Nu har en del av dessa tillverkare faktiskt kommit med AF men utbudet är fortfarande rätt begränsat.

Lägg till ovanstående också det faktum att marknaden har exploderat pga intåget av spegellösa systemkameror samtidigt som det har blivit mycket enklare för kinesiska tillverkare att hitta återförsäljare i väst, alternativt helt enkelt sälja på marknadsplatser som Ebay, Amazon, Shein, Ali Express et cetera. Internethandeln har gjort det så mycket enklare att nå kunder än för låt säga 20, 30 år sedan när Sigma, Tamron och Tokina började bli erkända märken bland hobbyfotografer.

Det finns fler faktorer men dessa är vad jag i alla fall bedömer som de viktigaste.

Att det kommer nya stativhuvuden, adaptrar och annat som är bearbetat med CNC-fräsar, är inte så överraskande och de kommer och går, några som verkar hålla sig kvar är Ulanzi, TECHART, plasttillverkaren JJC, tekniska produkter som har med ljus att göra går i rasande fart framåt.

Mest imponerad är jag över glastillverkningen, att dessa nya företag
kan få fram högkvalitets-objektiv.
De stora märkena har fått upp sina objektiv på nya höjder de senaste 6-8 åren, och nu kommer 3-parts tillverkarna så som:
Viltrox
7Artisans
TTArtisan
Här har vi, YongNuo YN 85/1.8 DF DSM, som kvalar in på en förvånande 6:e plats på DXOMark länk för 368 Euro på Amazon
Finns den någon hake? Ramlar den ihop efter tre år? Är det ett 'preparerat' exemplar som har skickat till DXO?

T.ex Sigma, Tamron behövde många många år innan de kunde bli 'lika bra' eller 'bättre' än kameratillverkarnas original objektiv.

Så något har ju uppenbart hänt med glastillverkning/tekniken.
Kanske finns det nu fler glastillverkare som kan leverera precisionsslipat glas enligt specifikationer, eller fler som tillverkar komponenterna internt?

Något bra har i alla fall hände de senaste fem åren.
nja, Ulanzi verkar dock inte göra några kvalitetsprodukter med särskild precision, men kineserna ligger i och erbjuder många fina saker till lågt pris!

Jag nöjer mig med originalgrejer. ;)
Begagnat är de billigare än nya "piratgrejer" av tveksam kvalitet och allt är kompatibelt till 100%.
Varför inte - andra kan vara försökskaniner...
Jag har just nu kul med ett Sirui Aurora 85/1.4 som fungerar utmärkt. Det jag gillar är att jag får AF i ett objektiv som tecknar bilden på klassiskt sätt.

Fin bakgrundsoskärpa. Tillräckligt skarpt. Alla finesser (AF som fungerar även om den inte är blixtrande snabb, bländarring, programmerbar knapp på objektivet, klickfri bländare (med femton lameller) om man så vill och vädertätad konstruktion. Bra pris.

Sen är det klart att jag önskar att det inte var kinesiskt men plånboken talar också.

Jag har Viltrox 16/1.8 till min Z7. Mycket imponerad av både byggkvaliteten och bildkvaliteten. Köpte det ganska nyligen så jag får avvakta innan jag kan säga något om byggkvaliteten över tid.
Pris / prestanda är övertygande.

Jag har just nu kul med ett Sirui Aurora 85/1.4 som fungerar utmärkt. Det jag gillar är att jag får AF i ett objektiv som tecknar bilden på klassiskt sätt.

Fin bakgrundsoskärpa. Tillräckligt skarpt. Alla finesser (AF som fungerar även om den inte är blixtrande snabb, bländarring, programmerbar knapp på objektivet, klickfri bländare (med femton lameller) om man så vill och vädertätad konstruktion. Bra pris.

Sen är det klart att jag önskar att det inte var kinesiskt men plånboken talar också.
Ungefär vad jag anser om mitt Viltrox AF 75/1.2 som jag använder till mina Fuji X-T4 & X-H1. Ett av mina absoluta favoritobjektiv.

Har även testat en mängd 7Artisans-gluggar, men gillar inte att bländaren är klickfri. Det ska höras eller ännu hellre kännas när man vrider på bländarringen.

Senast ändrad:
Jag nöjer mig med originalgrejer. ;)
Begagnat är de billigare än nya "piratgrejer" av tveksam kvalitet och allt är kompatibelt till 100%.

Hur gör du med minneskort? Externa blixtar? Stativ? Hårddiskar? Macro med 2:1?

'Piratgrejer' som inte har 'den där' kvalitet som pro/orginal är tacksamt att köpa för ett eller få tillfällen.

Nyfiken på riktigt, vad har du för tillverkare som ligger i topp på allt?

Senast ändrad:
Jag har Viltrox 16/1.8 till min Z7. Mycket imponerad [...]
Kul. Det är roligt att kunna prova något som är så udda. jag hoppas din Viltrox håller ihop ett bra tag.

Jag har bara provat ett Viltrox-objektiv (billiga AIR 50/2). Jag chansade efter att ha sett en influencer-review online. Det objektivet motsvarade inte förväntningarna och fick åka tillbaka till säljaren.
Ingen större skada skedd och jag lärde mig något.

Kul. Det är roligt att kunna prova något som är så udda. jag hoppas din Viltrox håller ihop ett bra tag.

Jag har bara provat ett Viltrox-objektiv (billiga AIR 50/2). Jag chansade efter att ha sett en influencer-review online. Det objektivet motsvarade inte förväntningarna och fick åka tillbaka till säljaren.
En ganska enkel konstruktion när det kommer till beräkna/slipa glaset,

Googlade på det, men ett 20-tal, olika och oberoende av vandra, säger att det är ett riktigt riktigt bra optiskt objektiv. Vad fann du som inte var bra för 2500 kr?

Senast ändrad:

Googlade på det, men ett 20-tal, olika och oberoende av vandra, säger att det är ett riktigt riktigt bra optiskt objektiv. Vad fann du som inte var bra för 2500 kr?

Det är riktigt bra för 2500 kronor.

De två tester/recensioner jag läste beskrev ett objektiv som var litet, lätt, billigt och optiskt överlägset allt annat man provat.
Som en gamling uppväxt med 50mm-objektiv lät det som något som måste provas.
Objektivet levde inte upp till förväntningarna och kunde inte ersätta något av de 50mm-objektiv jag redan har. Jag blev till exempel besviken på skärpan som utan att vara dålig inte motsvarade beskrivningarna. (Jag såg inga tecken på att mitt exe skulle vara felaktigt.)

En nyfiken fråga tillbaka: Vad menar du med "...enkel konstruktion när det kommer till att beräkna/slipa glaset."?

Jag har provat några objektiv från Kina de senaste åren, främst för mina gamla Fuji. De som visade sig vara bättre är 7Artisans 35/0.95 och Laowa 33/0.95. Laowan har en fin bokeh (subjektiv bedömning), är mer ett f0.95 objektiv medan 7Artisans är mindre, lättare och enklare att hantera. För att fokusera om Laowan från närgräns till oändligt behövs en så stor/lång vridning att jag var tvungen att byta grepp. Jobbigt. Nu är det extremt att gå från 0-oändligt men det visar på den långa fokusvridningen som man får leva med.
7Artsisans är mer åt f1.05 hållet. Jag fick genomgående lite längre slutartider med 7Artisans än med Laowan, alla inställningar lika på kameran. Det är också mindre och lättare än Laowan. Optiskt sett tycker jag att Laowan är det bättre av dem.
Det som jag fann svårast att förlika mig med för båda objektiven, var just den klicklösa bländarinställningen. Ok, kör man bara på f0.95 är det lugnt men så fort man vill ha en mindre bländare står man (i alla fall jag) som ett fån och glor på objektivet för att ställa in bländaren och när man tittar upp, har ögonblicket i visa fall passerat.
Viltrox 16/1.8 är, å andra sidan, som ett helt ”vanligt” af objektiv. När jag jämför bildkvaliteten med min Nikon AFS 28/1.4, ser jag att Nikon är liiiiiite bättre på stora bländare men inte mycket. Från ca f2 blir de jämbördiga. Oerhört bra jobbat av Viltrox. Tänk på att det är ett 16/1.8 objektiv.
Jag kan rekommendera det utifrån mina första intryck. Sedan får det visa sig hur det blir med byggkvaliteten över tid. Jag gav 5600kr för mitt, nytt, och det finns inget som kan slå den pris/prestandan, nytt eller begagnat, för den brännvidden och bländaren och af. Jag har åtminstone inte hittat något. Nä, jag har inga förbindelser med Viltrox, det är bara kul att kunna hitta något nytt som är så överraskande bra.

Vad var det som inte var bra med objektivet? Kvalitetskänslan eller bildkvalitén?

Det har kommit några nya billiga objektiv från Kina (och sydkorea) som är riktigt riktigt bra optiskt sett men frågan är hur det är med hållbarheten.
Viltrox LAB 35/1.2 har ju fått mycket beröm och prisningar (världens bästa 35:a?) men detta är ju lite skrämmande:

Vad var det som inte var bra med objektivet? Kvalitetskänslan eller bildkvalitén?
Se inlägg #12 ovan.

För det tänka användningsområdet spelar bara resolution och kontrast jämte distortion någon nämvärd roll. Övriga optiska egenskaper kollade jag inte eftersom jag packade ihop och skickade tillbaka objektivet.

Kvalitetskänslan... det är ju ganska så subjektivt. Det kändes OK för mig. Inga konstiga ljud, fokusringen (focus by wire) var ganska behaglig (det inga andra finesser på objektivet) medan det gick lite trögt att sätta på och ta av objektivet.

Det har kommit några nya billiga objektiv från Kina (och sydkorea) som är riktigt riktigt bra optiskt sett men frågan är hur det är med hållbarheten.
Viltrox LAB 35/1.2 har ju fått mycket beröm och prisningar (världens bästa 35:a?) men detta är ju lite skrämmande:
Jag har sett på annat håll att Viltrox verkar ha kvalitetsproblem med sina 35/1.2 och 135/1.8. De kommer förhoppningsvis över dessa problem.
Det som får mig att inte vilja köpa dessa objektiv är egentligen storleken och vikten. De, och andra f1.2 och 1.4 objektiv är helt enkelt för stora och tunga. Vi är inte bara tillbaka till de gamla dslr objektivens storlek och vikt, de har passerats av de nya konstruktionerna. Ett 35/1.2 som väger ett kilo är, åtminstone för min del, alldeles, alldeles, alldeles (!!!) för tungt. Inget jag vill släpa runt på. Mitt budskap till tillverkarna är gör om, gör rätt.

Har även testat en mängd 7Artisans-gluggar, men gillar inte att bländaren är klickfri. Det ska höras eller ännu hellre kännas när man vrider på bländarringen.

Samma här! Hatar det. Har bara ett objektiv som är så, en 7Artisans fisheye. Slapp är bländarringen också, så det är väldigt lätt att ändra bländare av misstag när man nuddar den. Nu gör det inte så mycket just i det fallet. Köpte det mest för att få prova fisheye och lära mig lite om defishing, mest leksak.

Men jag var väldigt förväntansfull inför Laowas ljusstarka Argus-serie. Sen när de kom visade det sig att på objektiven för M43, som jag använder, saknar bländarringen klickläge. Medan objektiven för större format har en switch så man kan välja om man vill ha klick eller inte. Det blev inget köp för mig. De objektiven är inte lika billiga och jag skulle inte ha köpt det som en "kul grej" för en sommar.

Klart det ska klicka!
Kanske är det fel forum för det men när vi ändå pratar om bländarringar så skulle jag gärna se en återgång till hela och halva steg.
Använder ni aktivt tredjedelssteg vid några tillfällen?

ANNONS
Götaplatsens Foto