Annons

Allround-objektiv till Nikon D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

blom90

Aktiv medlem
Hej,

Jag jobbar som journalist på en lokaltidning, både som allmän- och sportreporter. Därför är jag nu ute efter ett objektiv till min Nikon D7100 som passar både för att fota inne på ett kommunfullmäktigemöte samt att fota en fotbollsmatch.

Några tips på objektiv som skulle fungera?

Mvh,
Johan

PS. Spana in min blogg - www.jjanddem.com

Det är nog inget att be för, det är bara att be firman köpa en 70-200/2,8 till din kamera. Det finns några olika märken (Sigma, Tamron och Nikon), dyrare är bättre, praktiskt nog.

Per.

PS. Komplettera med ett enbent stativ.

Det är nog inget att be för, det är bara att be firman köpa en 70-200/2,8 till din kamera. Det finns några olika märken (Sigma, Tamron och Nikon), dyrare är bättre, praktiskt nog.

Per.

PS. Komplettera med ett enbent stativ.

Vi har ett 70-200/2,8 på redaktionen, men det är ett Canonobjektiv. Eftersom jag ibland jobbar på åt andra tidningar så köpte jag en egen kamera för att hela tiden slippa arbeta med nya kameror.

Därför är jag nu på jakt efter ett eget allround objektiv :)

Men fungerar 18-200 bra att fota sport med eller? Har själv bara använt redaktionens objektiv en gång och det var i en trång bowlinghall där 70mm var lite för stort.

Mvh

Inte för att jag plåtar fotboll så ofta, men 70-200 är nog lite begränsande där. Även om det i det här fallet kanske är en så bra kompromiss som man kan hoppas på.

Rent brännviddsmässigt är 18-200 och 18-300 närmast idealiska. Att de tappar skärpa j f med objektiv med mer begränsad zoomomfång spelar nog mindre roll i dagspress också då rastern brukar vara med lägre densitet (ppi) än hosånadstidningar och finare förstoringar. Likaså brukar den sämre ljusstyrkan inte ställa till så mycket då ISO kan skruvas upp högt och bruset döljs i trycket på dagspress är min förståelse. Den kromatiska abberationen trollas bort automatiskt i JPEG eller i efterarbetat. Däremot måste man leva med en kraftig distorsion om man inte efterbehandlar. Autofokusen är snabb med dessa men jag är osäker på om den är snabb nog för följande autofokus vid snabbare sporter. För inomhussport är jag däremot osäker på om vare sig autofokusen eller ljusstyrkan räcker ens för dagspress. Där får någon som provat svara.

Fast, med dagspress som syfte är ju i o f s de 24mp i D7100 lite överkurs - fast visst tillåter det en hel del beskärning som inte är fel.

Idag, om man skall köpa nytt är det lika bra att köpa 18-300 istället för 18-200 då prisskillnaden inte är stor och lite mer tele till fotboll skadar inte. Tänk bara noga igenom de optiska kompromisserna och att dessa bara duger, möjligen, för dagstidningstryck med fotboll eller sport som mål.

Om man överväger ett 70-200 men tycker att 70 mm är för snävt finns ju Sigmas nya 50-150 OS som fått väldigt bra skriverier och ungefär motsvarar de bildvinklar man får med en 70-200 på fullformatskamera.

Men ska man bara ha ett (1) objektiv för dagstidningsbruk håller jag med om att 18-300 kan vara just the ticket.

ANNONS
Götaplatsens Foto