Annons

Allround-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
köp råd på allround objektiv till Nikon mestadels bil foton invändigt/utvändigt
en två eller tre bilar även fotografering på barnen och deras 4hjulings åkande :)

köp råd på allround objektiv till Nikon mestadels bil foton invändigt/utvändigt
en två eller tre bilar även fotografering på barnen och deras 4hjulings åkande :)

Borde väl gå med något kit objektiv åt det vidvinkliga hållet. Har du pengar att slanta upp välj Nikon 17-55/2.8 om du kör DX format eller 24-70/2.8 om du har fullformatshus.

Personligen använder jag ett nikkor 50/1.8G som allround objektiv på min FX kamera, det fungerar till nästan allt så länge man kan zooma med fötterna. 50mm har varit en brännvidd som suttit klistrad på mina kameror de senaste 5åren. God ljusstyrka, skarpt och tämligen litet och lätt.

Så på din DX kamera skulle kanske ett 35/1.8G vara ett intressant och inte allt för dyrt val, men bara om du är beredd att "zooma" med fötterna :)

Komplettering, ang. interiörfoto av bilar med motsvarande 50mm, du kommer få välja utsnitt med omsorg då brännvidden bara täcker in knappt halva instrumentbrädan om du sitter i baksätet. Fotar du däremot in i bilen ståendes utanför t.ex förardörren kan du få med det mesta dock.

ANNONS
Götaplatsens Foto