Annons

Allround objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

sucram

Aktiv medlem
Råkade lägga in denna dikussion på fel ställe, sorry?

Hej!
Det är så att jag funderar på att köpa ett nytt objektiv till min kamera. Jag har för tillfället ett sigma 18-55 3.5 - 5.6 tror jag, och ett sigma 55 - 200. Det är i och för sig inte så jätte bra objektiv. Jag vill dock ha ett mer "allround objektiv", som man ska ut och resa med mm. Jag kommer inte orka släpa med mig två st objektiv, utan vill ha ett som funkar till det mesta, om man vill ta porträtt, en snygg landskapsbild eller monument osv. Har ni något förslag.
Har funderat på ett sigma 24-70 /2.8 med en 2x extender? Vad finns det för alternativ, inte allt för dyra dock;).

Tack på förhand

/Marcus

Telekonverters brukar inte fungera till normalzoomar, utan endast till telezoomar och fasta objektiv som har en brännvidd på över 100mm.

Alternativ till Sigmas 28-70/2.8 är Tamron 28-75/2.8 eller Canons dyrare alternativ såsom 24-70/2.8L och 24-105/4L. Du bör också kasta ett öga på Sigmas 18-50/2.8 som får samma bildvinkel som ett 28-75 när 28-75an används på en småbildkamera.

Om du vill ha ett 18-50 eller 28-75 beror lite på vad du prioriterar. Personligen passar mitt 24-105 mig perfekt på en APS-C kamera då jag har separat vidvinkel och oftare använder längre brännvidder framför kortare.

Tamron har ett bra allroundobjektiv, deras 28-300. Det är inte ruggigt robust och det är säkert inte bland det skarpaste. Men det är billigt, litet och har ett bra omfång. Dessutom är makroläget inte att förakta. Har använt det som allroundobjektiv i några år och det har fungerat bra. Kan vara värt att kolla upp. Om jag inte vet vilka situationer jag kommer att hamna i och om det är bra ljusförhållanden så brukar jag köra med mitt Tamron.

Släng ett öga på Sigmas 18-125. Jag antar att du har en Nikon D50 när du skriver att du har dom objektiven. Jag har en sådan jag med och skulle vilja ha ett sådant sigma som allround optik.

ANNONS
Götaplatsens Foto