Annons

Allround till 40D? trött på kitobjektivet!

Produkter
(logga in för att koppla)
Så vad säger vi om vi jämför 17-40 och 15-85 - vad är skillnaden - vilket är skarpast? vad blir skillnaden mot 18-55?
 
Så vad säger vi om vi jämför 17-40 och 15-85 - vad är skillnaden - vilket är skarpast? vad blir skillnaden mot 18-55?

EF 17-40 är ett bra objektiv med bra skärpa och fin färgåtergivning, men zoomomfånget är ju ännu sämre än ditt kitobjektiv. Dessutom har det inte IS vilket i alla fall jag tycker är bra att ha.
Bättre än 15-85 tycker jag inte att det är, jag har haft bägge.
 
Jag hade 30D och använder nu 7D, i 30D hade jag Sigma 18-50 2.8 och jag var väldigt nöjd med den. Tyvärr den fungerade inte alls i 7D och eftersom jag lämnade 30D som reservkamera ville jag inte kalibrera den. Jag var informerad att lensen ska justeras för varje kamera separat? Köpte då begagnad 17-40 och den är bra, den är ganska vanlig lens och man kan hitta begagnade exemplar ganska lätt. Dessutom, om och när jag ska köpa full format (5D) kan jag använda 17-40 då, hoppas jag.

Men dom två lenser har jag använt och jag är nöjd för båda. Om jag köpte lens nu skulle jag välja mellan dom två och Tamron. Och 17-55 IS men den är lite dyrare.
 
17-55

Om du kör med croppad sensor så är 17-40 ett utmärkt objektiv om än något ljussvagt (F4) och har INTE IS. När jag gick till fullformat så var kantskärpan alldeles för dålig på 17-40. 17-55 är ljusstarkare och snorskarpt men funkar heller inte på FF men har däremot IS. Köp ett begagnat. Här är en länk till FS produktrecesioner, sällan har väl en glugg fått så bra betyg! http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11984

Mvh Claes
 
Hej,

Känner mig lite trött på kitobjektivet 18-55 till min 40 D och tänkte höra vad ni rekommenderar för "allround" till den kameran?
Jag har; Canon EF 50mm f/1.8 och Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM....och så 18-55 då.....
Budget: ca 6-7000 kr.

//Therese

Jag tycker du ska inte söka en ersättare för 18-55 (om den är IS) det är faktiskt rätt bra objektiv. Visst finns det något bättre, men det blir inte så många tillfälle du ser stor skilnad.
Men köp en vidvinkelzoom till, Canon 10-22 ellet Tokina 11-16 eller varför inte Sigma 8-16.
Tror det kommer sitta på kameran mesta tiden.
En bra 70-200 IS är inte hellerdumt att ha, men du har ju redan en bra 100 mm.
 
Jag tycker du ska inte söka en ersättare för 18-55 (om den är IS) det är faktiskt rätt bra objektiv. Visst finns det något bättre, men det blir inte så många tillfälle du ser stor skilnad.
Men köp en vidvinkelzoom till, Canon 10-22 ellet Tokina 11-16 eller varför inte Sigma 8-16.
Tror det kommer sitta på kameran mesta tiden.
En bra 70-200 IS är inte hellerdumt att ha, men du har ju redan en bra 100 mm.

Den är inte IS... har provat en vidvinkel fr Sigma... 10-20 tror jag, gillade den inte så mycket....är just nu väldigt nära att besluta mig för Canons 17-55 - har varit i butik och provat ett idag....
 
jobbigt - jag håller just nu på att besluta mig för ett 17-55.....varför ska jag köpa ett 15-85 ??? :)

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=3&APIComp=2

klicka på denna länk och jämför. Den större ljusstyrka Du får med 17-55 finner jag marginell åtminstone för mitt fotande, jämfört med den användbarhet brännvidden 15-85 utgör. Gluggen är i alla de flesta stycken upp på L-nivå o optiska prestanda utom ljusstyrkan. Skärpan är rent kuslig med 40D och har en utmärkt färg och kontrast. USM snabb som attan och ISn nästan osynlig i sitt ingrepp. Flera här på forat har vittnat om att den är väl i klass med 17-40 L och 24-105 L.

Om man skall ha en ljusstark glugg är det ju intressant om skärpan är användbar. På länken visas tydligt hur 17-55 blir jäkligt luddig vidöppen. Bländar man ner till samma som maximalt för 15-85 tappar den ändå.

Precis dessa frågeställningar fällde mitt avgörande i julas när jag investerade i min 15-85a. Har ännu ingen anledning att ångra mig... Beggad för ca 4 loppor bör man kunna hitta om inte säljaren tror sig sitta på en guldgruva, vilket inte är ovanligt ... Hittar Du realistisk säljare och det gör Du med lite tålamod, så gör Du ett klipp, enligt mig.

Lycka till
 
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=3&APIComp=2

klicka på denna länk och jämför. Den större ljusstyrka Du får med 17-55 finner jag marginell åtminstone för mitt fotande, jämfört med den användbarhet brännvidden 15-85 utgör. Gluggen är i alla de flesta stycken upp på L-nivå o optiska prestanda utom ljusstyrkan. Skärpan är rent kuslig med 40D och har en utmärkt färg och kontrast. USM snabb som attan och ISn nästan osynlig i sitt ingrepp. Flera här på forat har vittnat om att den är väl i klass med 17-40 L och 24-105 L.

Om man skall ha en ljusstark glugg är det ju intressant om skärpan är användbar. På länken visas tydligt hur 17-55 blir jäkligt luddig vidöppen. Bländar man ner till samma som maximalt för 15-85 tappar den ändå.

Precis dessa frågeställningar fällde mitt avgörande i julas när jag investerade i min 15-85a. Har ännu ingen anledning att ångra mig... Beggad för ca 4 loppor bör man kunna hitta om inte säljaren tror sig sitta på en guldgruva, vilket inte är ovanligt ... Hittar Du realistisk säljare och det gör Du med lite tålamod, så gör Du ett klipp, enligt mig.

Lycka till

15-85 är grym. Perfekt som vidvinkel och kortare tele, använder den på 50d och den är grym. Is:en är också sjukt bra!
 
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=3&APIComp=2

klicka på denna länk och jämför. Den större ljusstyrka Du får med 17-55 finner jag marginell åtminstone för mitt fotande, jämfört med den användbarhet brännvidden 15-85 utgör. Gluggen är i alla de flesta stycken upp på L-nivå o optiska prestanda utom ljusstyrkan. Skärpan är rent kuslig med 40D och har en utmärkt färg och kontrast. USM snabb som attan och ISn nästan osynlig i sitt ingrepp. Flera här på forat har vittnat om att den är väl i klass med 17-40 L och 24-105 L.

Om man skall ha en ljusstark glugg är det ju intressant om skärpan är användbar. På länken visas tydligt hur 17-55 blir jäkligt luddig vidöppen. Bländar man ner till samma som maximalt för 15-85 tappar den ändå.

Precis dessa frågeställningar fällde mitt avgörande i julas när jag investerade i min 15-85a. Har ännu ingen anledning att ångra mig... Beggad för ca 4 loppor bör man kunna hitta om inte säljaren tror sig sitta på en guldgruva, vilket inte är ovanligt ... Hittar Du realistisk säljare och det gör Du med lite tålamod, så gör Du ett klipp, enligt mig.

Lycka till

ok, tack - nu behöver jag bara besluta mig alltså ;)
 
15-85 är grym. Perfekt som vidvinkel och kortare tele, använder den på 50d och den är grym. Is:en är också sjukt bra!

alltså bättre än 17-55? du skulle välja 15-85 framför 17-55?

*shit* jag som i princip hade beslutat mig....jag är inte så förtjust i vidvinkel (efter att ha provat sigmas 10-20)....
 
alltså bättre än 17-55? du skulle välja 15-85 framför 17-55?

*shit* jag som i princip hade beslutat mig....jag är inte så förtjust i vidvinkel (efter att ha provat sigmas 10-20)....

ja alltså jag hade inte betalat för så mycket den korta brännvidden 17-55 bara för att få 2.8 rakt igenom. Men om man verkligen behöver ljusstyrkan så är det väl ett givet val. tycker det är skönt att komma lite längre än 55mm också. Men varför inte åka och testa båda! :)
 
ja alltså jag hade inte betalat för så mycket den korta brännvidden 17-55 bara för att få 2.8 rakt igenom. Men om man verkligen behöver ljusstyrkan så är det väl ett givet val. tycker det är skönt att komma lite längre än 55mm också. Men varför inte åka och testa båda! :)

det finns ingen butik i närheten av Jokkmokk som har båda objektiven hemma...måste förmodligen åka ner till Umeå och det är ca 45 mil.... :) därför frågar jag *helt hysteriskt* så att jag väljer rätt...
 
det finns ingen butik i närheten av Jokkmokk som har båda objektiven hemma...måste förmodligen åka ner till Umeå och det är ca 45 mil.... :) därför frågar jag *helt hysteriskt* så att jag väljer rätt...

Aj då, det är ju en bit faktiskt :) Men jag är iaf väldigt nöjd med mitt 15-85, tycker omfånget är idealiskt!

Lycka till! Jag var i samma sits, hade sigma 17-70 2.8-4.0 i åtanken då.
 
ANNONS