Johan_Hackman
Aktiv medlem
Vad är ditt huvudargument för att köpa en FX-kamera framför en DX/APS-C-kamera?
Vad ligger bakom att du inte vill eller kan alternera mellan åtminstone två objektiv (tex 24-120 och 70-300)?
På fråga ett svarar jag: jag har inte valt D700 utifrån att det är en FX-kamera utan för att jag upplevt D3 som en mycket snabb kamera som överraskat mig positivt de gånger jag tagit med mitt minneskort till någon fotobutik och kunnat titta på bilderna i efterhand. Jag har utifrån detta utgått ifrån att bilderna ska bli likadana med D700.
Jag har tagit ca 70 000 bilder med min KM D7D och jag är van vid att titta igenom bilder och märker därför direkt när kvalitetsnivån höjs. Detta har bara bekräftats genom byte av kamera till D700.
På fråga två så kan jag bara svara att du sätter huvudet på spiken: jag överväger både 24-120 och 70-300. Jag kan tänka mig att alternera mellan dessa.
Det andra "självklara" alternativet vore 28-70/2.8 och 70-200/2.8. Förutom att vi pratar 33 000 kronor så innebär det att jag skulle vara tvungen att byta glugg fram och tillbaka "mitt i".
Naturligtvis skulle jag kunnat överväga D300 som säkerligen är en mycket bra kamera men som samtidigt står i paritet med Sony A700 vilken i sin tur är en modifierad variant av den kamera jag redan tagit 70 000 bilder med. Till den sistnämnda kameran har jag både "favoritgluggar" och "dyra" gluggar.
Men som sagt, jag är helt ny i Nikon-världen så jag vill gärna veta mer om möjligheterna när det gäller val av optik och är mycket tacksam för de svar jag fått i den här tråden hittills.
Johan Hackman