Annons

Allroundobjektiv till 50d

Produkter
(logga in för att koppla)

paaven

Aktiv medlem
Hej, jag har precis köpt hem en Canon eos 50D och behöver nu köpa ett bra allaround objektiv eftersom jag inte är nöjd med kit objektivet från min gamla 400D.

Nackdelen är att jag inte har så mycket pengar då jag är student och undrar om det finns något skarpt allaround (mellan 17 och 85mm) objektiv under 3000kr?. (begagnat spelar ingen roll)

/Martin

Zoom eller fast brännvidd? Du får mer skärpa med fast brännvidd för samma pengar.

Ex vis Canon 28/2,8 som är lite bortglömt. Bra optiskt och lite plastigt men för dryga 2000 kr NYTT är det ett bra alternativ till en cropkamera.

Läs mer här:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=284158

Jag har ett själv till en 40D och det har fått jobba mycket!

Hej, jag har precis köpt hem en Canon eos 50D och behöver nu köpa ett bra allaround objektiv eftersom jag inte är nöjd med kit objektivet från min gamla 400D.

Nackdelen är att jag inte har så mycket pengar då jag är student och undrar om det finns något skarpt allaround (mellan 17 och 85mm) objektiv under 3000kr?. (begagnat spelar ingen roll)

/Martin

Hmm nu fick du mig att tänka lite, jag fotar mest mig själv (till manipulationer), landskap, porträtt och gruppbilder.

Tror du att 28/2.8 är ett bra alternativ då?

Det motsvarar ett 45mm objektiv på en fullformatskamera och det kallas normalobjektiv. Ger ett perspektiv som liknar det ögat ser. Kolal på dina bilder i EXIF för att se vilka brännvidder du fotat med mest med ditt kitobjektiv. Då ser du om det fungerar med ett 28 mm. Det finns ett 50mm 1,8 som är ännu bättre optiskt och det hittar du begagnat för nder 1000 kr så då har du två objektiv för lite drygt 3000 kr om du inte också hittar ett begagnat 28mm.

Till landskap kan man använda det mesta! Det beror på hur man vill avbilda landskapet. Det finsn de som absolut måste använda ordentliga vidvinklar medan andra konsekvent använder teleobjektiv. För portträtt skulle jag föredra 50mm 1,8 medan 28an fungerar för gruppbilder (beroende på vilket avstånd du hr gruppen och hur stor den är. Är det inomhus så behöver du troligen lite mer vidvinkel om alla och hela personer skall komma med. Men, som sagt, kolla vad du har använt förut så ser du rätt lätt.

.
Hmm nu fick du mig att tänka lite, jag fotar mest mig själv (till manipulationer), landskap, porträtt och gruppbilder.

Tror du att 28/2.8 är ett bra alternativ då?

Hmm får tänka på det, vill gärna ha så att jag snabbt kan gå ner till 17-18mm också, blir lite dyrt att köpa 3 olika objektiv just nu.

Hej!

Jag sitter i en liknande sits. Med största sannolikhet kommer jag inom den närmaste tiden att inhandla en Canon EOS 50D och till denna behöver jag ett objektiv. Fler kommer ju sannolikt att inhandlas med tiden, men till dess behöver jag just ett sådant som efterfrågas i den här tråden, ett allaround-objektiv. Eftersom sensorn inte är i fullformat men jag ändå vill kunna ta (motsvarande) 50mm-bilder så vill jag givetvis att brännvidden ska gå ner till ungefär 30mm (30*1,6=48mm).

Vidare fotar jag oftast med åtminstone en del i zoom. Pixlarna är fler än dubbelt så många som jag är van vid, så en del "zoomande" kommer jag ju kunna göra i efterhand, men det känns ändå bra att ha lite att jobba med "på fältet".

Så jag kollade lite på Canons svenska hemsida och deras objektiv. Det jag behöver hjälp med är att få reda på i vilken prisklass de ligger (helst under 1500...) och om de är värda pengarna.

Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM
Enligt Pricerunner ligger priset på det här objektivet på 250-400 spänn. Är det ett skitobjektiv eller är det bara fruktansvärt billigt?

Canon EF 28-105mm f/4-5.6
Inte hittat några prisuppgifter. Brännvidden känns ok för min del. Hur är vinjetteringen? Har visserligen läst att 50D har ett skydd mot detta fenomen, men jag undrar hur det fungerar, problemet ligger ju så att säga fortfarande i optiken.

Canon EF 28-105mm f/4-5.6 USM
Samma brännvidd, men med Ultrasonic motor. Värt det? Prisskillnad?

Canon EF 28-90mm f/4-5.6 II USM

Som sagt, pris och kvalitet?

Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM
Dito.

Canon EF 80-200mm f/4.5-5.6 II

Låter och ser jättedyrt ut.
De två sista har visserligen lite högre lägstabrännvidd än jag tänkt, men jag misstänker att de är okristligt dyra.

Alltså, jag vet att optiken spelar mycket stor roll, men jag kan inte ett dugg. Vilket är lämpligt att införskaffa tillsammans med kameran? Ett helt annat, t.ex. ett Sigma? Som sagt, skulle verkligen behöva hjälp här.

//Truls

Hejsan .
Har samma strul !
Kör med canons 17 85 men vill ha ett som presterar lite bättre .
Blev rekomenderad tamerons 17 55 2,8 men efter en del kollande så verkar det ganska bullrig af
Är väldigt sugen på det 17 40l f4 ( canon )
Ricki

Hejsan .
Har samma strul !
Kör med canons 17 85 men vill ha ett som presterar lite bättre .
Blev rekomenderad tamerons 17 55 2,8 men efter en del kollande så verkar det ganska bullrig af
Är väldigt sugen på det 17 40l f4 ( canon )
Ricki

Bullrig vette sjutton, men kan säga att det är bullrigare än USM hehe. Men ljudet skiter jag i. Kollar på prestandan i bilkvalité och autofokus samt väger priset. Då är Tamrons eller sigmas 17-50/2.8 res. 18-50/2.8 Makro guld värd.

Min slutar låter minst lika mycket som fokusering och jag smyger heller inte på djur med en normalzoom.

Jag är en mkt nöjd Tamron ägare. Har haft Sigmas me.

/Stefan

Bullrig vette sjutton, men kan säga att det är bullrigare än USM hehe. Men ljudet skiter jag i. Kollar på prestandan i bilkvalité och autofokus samt väger priset. Då är Tamrons eller sigmas 17-50/2.8 res. 18-50/2.8 Makro guld värd.

Min slutar låter minst lika mycket som fokusering och jag smyger heller inte på djur med en normalzoom.

Jag är en mkt nöjd Tamron ägare. Har haft Sigmas me.

/Stefan

Och vad går de på, ungefär?

//Trew

Har ett Tamron 17-50 på en Canon 50D. Om du kollar på mina bilder på FS så är de flesta tagna med det ekipaget. Tycker att att fungerar bra och har inga planer på att köpa nytt de närmsta åren. Har några andra objektiv också men använder dem rätt sällan, Har använt objektivet rätt mycket till konsertfoto i dåliga ljusförhållanden och som jag inte lagt ut bilder på. Allt fungerar bra även här.

Senast ändrad:
Har ett Tamron 17-50 på en Canon 50D. Om du kollar på mina bilder på FS så är de flesta tagna med det ekipaget. Tycker att att fungerar bra och har inga planer på att köpa nytt de närmsta åren. Har några andra objektiv också men använder dem rätt sällan,

Och som sagt, ungefärlig prisklass? ;)

//Trew

Mina erfarenheter:

Kitgluggen EF-S 18-55 med IS. Helt OK, billigt, lätt, funkar bra. Bra skärpa, svagheten är bristen på ljusstyrka.

EF-S 17-85 IS, lite tyngre och rejälare men bildkvalitén är sisådär. Kan ju köpas begagnat billigt men inte prisvärt till "normalt" pris.

EF-S 17-55 2.8 IS, en riktigt bra objektiv med "alla rätt" utom priset.

EF-S 18-135 IS, mycket nöjd med mitt, gillar omfånget och ett objektiv som är "lagom" tungt och rejält. I tester har det fått dåligt betyg men jag tycker bilderna blir skarpa och AF funkar bra. Säljs i kit med 7D och blir då prisvärt. Kanske mera tveksamt om man skall betala fullt pris.

EF-S 55-250 IS, en mycket prisvärd tele-glugg. Är budgeten begränsad tror jag det är svårt att hitta någon bättre telezoom. Lätt.

Sigma 18-200 OS, bra stabilisering, smidigt, men sämst bildkvalité av alla de jag provat.

Alla ovanstående har jag personlig erfarenhete av på 40D (i princip samma kamera som 50D).

Sedan finns det också det nya EF-S 15-85 som verkar få mycket beröm.

Plus förstås massa annat...

Tack så mycket för alla hjälp! Men ett frågetecken kvarstår: Canon EF 24-85mm ska det verkligen inte gå på mer än 350 spänn? Läste recensionerna här på fotosidan och det verkar vara ett gammalt men helt ok objektiv. Nu när jag känner mig säker 55-250 milimetern så tänkte jag ju mest skaffa det för att täcka de lägre brännvidderna och då känns 350 spänn som en piss i mississippi för ett [halvkasst/halvbra/bra] objektiv motsvarande normaloptik. Eller?

Tack så mycket, igen ;)

//Truls

Enligt Photozones test verkar det vara OK.
Här är deras sammanfattning.

The Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM exhibited a quite mixed performance. On the upside the lens is very sharp with very little vignetting throughout the range. Unfortunately distortions at 24mm are pretty hefty as are chromatic aberrations. The build quality is pretty decent and the AF performace is a joy. All-in-all the lens is capable to beat the cheapo EF-S 18-55mm as well as the EF-S 17-85mm IS and regarding sharpness it can even rival the the EF 24-70mm f/2.8 USM L (on APS-C). If the focal length range was more attractive here the lens would have been a killer but as such it is just a good compromise.

http://www.photozone.de/canon-eos/185-canon-ef-24-85mm-f35-45-usm-lab-test-report--review

Nu förstår jag genast varför Pricerunner indikerar att objektivet är så billigt. Det är inte objektivet det gäller, utan ett motljusskyd som passar nämnda objektiv...

//Trew

ANNONS
Götaplatsens Foto